Tupolev TB-3

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ FLICKR, Galerie, Rekordy letadla)
 
Řádka 3: Řádka 3:
  |typ = [[bombardér]]
  |typ = [[bombardér]]
  |výrobce = Státní letecký průmysl
  |výrobce = Státní letecký průmysl
-
  |image = Image:T-27 tb-3.jpg
+
  |image = [[Soubor:Ray Wagner Collection Image-Tupolev TB-3-SDASM10-Flickr.jpg|240px]]<br />[[Soubor:Ray Wagner Collection Image-Tupolev TB-3-SDASM9-Flickr.jpg|240px]]
-
  |text = Letoun TB-3 s podvěšeným tankem [[T-27]]
+
  |text = Tupolev TB-3
-
  |konstruktér = [[A. N. Tupolev]]
+
  |konstruktér = A. N. Tupolev
  |první let = [[22. prosinec|22. prosince]] [[1930 v letectví|1930]]
  |první let = [[22. prosinec|22. prosince]] [[1930 v letectví|1930]]
  |zaveden = [[1932 v letectví|1932]]
  |zaveden = [[1932 v letectví|1932]]
Řádka 20: Řádka 20:
==Vývoj==
==Vývoj==
-
Historie vzniku těžkého čtyřmotorového bombardéru TB-3 spadá již do roku [[1925]]. Následujícího roku začaly práce v konstrukční kanceláři A. N. [[Tupolev]]a, které trvaly až do roku [[1929]]. Byl zkonstruován letoun, který dostal označení '''ANT-6'''. Na podzim roku [[1930]] byly prováděny jeho první zkoušky, jejichž výsledky byly neuspokojivé. Došlo ke změně pohonu, kdy se za americké motory Curtiss Conqueror instalovaly sovětské M-17. 10. října 1932 proběhly státní zkoušky, které tentokrát dopadly úspěšně. Sériová výroba s přiděleným oficiálním názvem TB-3 se rozběhla ještě téhož roku. Od roku [[1934]] se začaly vyrábět modernizované TB-3 s motory M-34R. Roku 1934 se podařilo posádkám čtyř těchto upravených letadel přistát na led v oblasti severního pólu.
+
Historie vzniku těžkého čtyřmotorového bombardéru TB-3 spadá již do roku [[1925]]. Následujícího roku začaly práce v konstrukční kanceláři A. N. [[Tupolev]]a, které trvaly až do roku [[1929]]. Byl zkonstruován letoun, který dostal označení '''ANT-6'''. Na&nbsp;podzim roku [[1930]] byly prováděny jeho první zkoušky, jejichž výsledky byly neuspokojivé. Došlo ke změně pohonu, kdy se za americké motory Curtiss Conqueror instalovaly sovětské M-17. 10. října 1932 proběhly státní zkoušky, které tentokrát dopadly úspěšně. Sériová výroba s přiděleným oficiálním názvem TB-3 se rozběhla ještě téhož roku. Od roku [[1934]] se začaly vyrábět modernizované TB-3 s motory M-34R. Roku 1934 se podařilo posádkám čtyř těchto upravených letadel přistát na led v oblasti severního pólu.
Celkem bylo vyrobeno 819 letadel všech verzí TB-3.
Celkem bylo vyrobeno 819 letadel všech verzí TB-3.
==Vojenské užití==
==Vojenské užití==
-
[[Soubor:Zveno tb.jpg|thumb|left|Zvěno - animovaný obrázek]]
+
[[Soubor:Tupolev TB-3-SDASM2-Flickr.jpg|thumb|240px|Zvěno – dvojice "parazitních" stíhaček]]
-
Bombardéry TB-3 se účastnily koncem třicátých let bojů [[Sovětský svaz|Sovětského svazu]] s [[Japonsko|Japonskem]], v [[Zimní válka|Zimní válce]] s Finskem, zúčastnily se i přepadení [[Polsko|Polska]]. V roce [[1941]] již byly zcela zastaralé, avšak dále působily zejména v námořním letectvu. Díky mohutnosti křídel byly používány jako nosiče dvou podvěšených stíhacích letounů [[Polikarpov I-16]], této sestavě se říkalo ''Zvěno''. Nejznámnější akcemi těchto sestav jsou nálety na rumunská naftová pole, kdy I-16 se zavěšenými 250kg bombami byly 40 km před cílem odpoutány a shodily bomby na nádrže s naftou. TB-3 byly též určené pro noční bombardování, sloužily jako výsadková či transportní letadla po dobu celé [[Velká vlastenecká válka|Velké vlastenecké války]].
+
Bombardéry TB-3 se účastnily koncem třicátých let bojů [[Sovětský svaz|Sovětského svazu]] s [[Japonsko|Japonskem]], v [[Zimní válka|Zimní válce]] s Finskem, zúčastnily se i přepadení [[Polsko|Polska]]. V roce [[1941]] již byly zcela zastaralé, avšak dále působily zejména v námořním letectvu. Díky mohutnosti křídel byly používány jako nosiče dvou podvěšených stíhacích letounů [[Polikarpov I-16]], této sestavě se říkalo '''Zvěno'''. Nejznámnější akcemi těchto sestav jsou nálety na rumunská naftová pole, kdy I-16 se zavěšenými 250kg bombami byly 40 km před cílem odpoutány a shodily bomby na nádrže s naftou. TB-3 byly též určené pro noční bombardování, sloužily jako výsadková či transportní letadla po dobu celé [[Velká vlastenecká válka|Velké vlastenecké války]].
 +
 
 +
== Rekordy letadla ==
 +
* '''TB-3 4M-34R''' dosáhl rekordu ve vytrvalosti letu 18 hodin a 30 minut !
 +
* '''TB-3 4AM-34FRN''' s Andrejem Jumaševem za řízením stanovil řadu rekordů v poměru užitečného zatížení a výšky:
 +
** 11. září 1936 – 5 000 kg zátěže (11 000 lb) do výšky 8 116 m (26 627 stop)…28. října vylepšeno na 8 980 m (29 460 stop).
 +
** 16. září 1936 – 10 000 kg zátěže (22 000 lb) do výšky 6 605 m (21 670 ft).
 +
** 20. září 1936 – 12 000 kg zátěže (26 000 lb) do výšky 2 700 m (8 900 ft) !
==Technické údaje==
==Technické údaje==
Řádka 33: Řádka 40:
* '''Délka letadla:''' 25,10 m
* '''Délka letadla:''' 25,10 m
* '''Rozpětí:''' 41,8 m  
* '''Rozpětí:''' 41,8 m  
-
* '''Nosná plocha:''' 234,50
+
* '''Nosná plocha:''' 234,50 m<sup>2</sup>
* '''Vzletová hmotnost:''' 18 877 kg  
* '''Vzletová hmotnost:''' 18 877 kg  
* '''Maximální rychlost:''' 300 km/h  
* '''Maximální rychlost:''' 300 km/h  
Řádka 40: Řádka 47:
* '''Výzbroj:''' 4× kulomet ráže 7,62 mm
* '''Výzbroj:''' 4× kulomet ráže 7,62 mm
 +
== Galerie ==
 +
* '''[[:Kategorie:Aircraft Tupolev TB-3|Mnoho fotografií – Tupolev TB-3]]'''
 +
== Literatura ==
 +
* {{Citace monografie | autor = DUFFY, Paul, KANDALOV, Andrej | titul = Tupolev, muž a jeho letadla| vydavatel = Jan Vašut | místo = [[Praha]] | rok = 1999 | isbn = 80-7236-051-5| strany = 232| jazyk = česky | vydání = 1| překladatelé = PhDr. Jiří Chodil}}
 +
* {{Citace monografie | příjmení = Gunston | jméno = Bill | odkaz na autora = | příjmení2 = | jméno2 = | odkaz na autora2 = | titul = Bojová letadla II. světové války | vydavatel = Svojtka&Co. | místo = Praha | rok = 2006 | počet stran = 479 | isbn = 80-7237-203-3}}
== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==
-
{{Commonscat|Tupolev TB-3}}{{Sovětské vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|Tupolev+TB-3}}{{Commonscat|Tupolev TB-3}}{{Sovětské vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Sovětské a ruské bombardéry]]
[[Kategorie:Sovětské a ruské bombardéry]]
[[Kategorie:Letadla Tupolev]]
[[Kategorie:Letadla Tupolev]]

Aktuální verze z 6. 10. 2021, 11:55

Tupolev TB-3
Ray Wagner Collection Image-Tupolev TB-3-SDASM10-Flickr.jpg
Ray Wagner Collection Image-Tupolev TB-3-SDASM9-Flickr.jpg
Tupolev TB-3
Základní charakteristika
Určení bombardér
Výrobce Státní letecký průmysl
Konstruktér A. N. Tupolev
První let 22. prosince 1930
Zařazen 1932
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno
Varianty
Uživatel SSSR

Tupolev TB-3 (Тяжелый бомбардировщик, Těžký bombardér) byl těžký bombardér používaný sovětským letectvem ve 30. letech a na počátku 40. let.

Obsah

Vývoj

Historie vzniku těžkého čtyřmotorového bombardéru TB-3 spadá již do roku 1925. Následujícího roku začaly práce v konstrukční kanceláři A. N. Tupoleva, které trvaly až do roku 1929. Byl zkonstruován letoun, který dostal označení ANT-6. Na podzim roku 1930 byly prováděny jeho první zkoušky, jejichž výsledky byly neuspokojivé. Došlo ke změně pohonu, kdy se za americké motory Curtiss Conqueror instalovaly sovětské M-17. 10. října 1932 proběhly státní zkoušky, které tentokrát dopadly úspěšně. Sériová výroba s přiděleným oficiálním názvem TB-3 se rozběhla ještě téhož roku. Od roku 1934 se začaly vyrábět modernizované TB-3 s motory M-34R. Roku 1934 se podařilo posádkám čtyř těchto upravených letadel přistát na led v oblasti severního pólu.

Celkem bylo vyrobeno 819 letadel všech verzí TB-3.

Vojenské užití

Zvěno – dvojice "parazitních" stíhaček

Bombardéry TB-3 se účastnily koncem třicátých let bojů Sovětského svazu s Japonskem, v Zimní válce s Finskem, zúčastnily se i přepadení Polska. V roce 1941 již byly zcela zastaralé, avšak dále působily zejména v námořním letectvu. Díky mohutnosti křídel byly používány jako nosiče dvou podvěšených stíhacích letounů Polikarpov I-16, této sestavě se říkalo Zvěno. Nejznámnější akcemi těchto sestav jsou nálety na rumunská naftová pole, kdy I-16 se zavěšenými 250kg bombami byly 40 km před cílem odpoutány a shodily bomby na nádrže s naftou. TB-3 byly též určené pro noční bombardování, sloužily jako výsadková či transportní letadla po dobu celé Velké vlastenecké války.

Rekordy letadla

  • TB-3 4M-34R dosáhl rekordu ve vytrvalosti letu 18 hodin a 30 minut !
  • TB-3 4AM-34FRN s Andrejem Jumaševem za řízením stanovil řadu rekordů v poměru užitečného zatížení a výšky:
    • 11. září 1936 – 5 000 kg zátěže (11 000 lb) do výšky 8 116 m (26 627 stop)…28. října vylepšeno na 8 980 m (29 460 stop).
    • 16. září 1936 – 10 000 kg zátěže (22 000 lb) do výšky 6 605 m (21 670 ft).
    • 20. září 1936 – 12 000 kg zátěže (26 000 lb) do výšky 2 700 m (8 900 ft) !

Technické údaje

  • Charakteristika: čtyřmotorový bombardovací letoun
  • Pohon: 4 x motor M-17 o výkonu 715 k, později MF-34FRN o výkonu 900 k
  • Délka letadla: 25,10 m
  • Rozpětí: 41,8 m
  • Nosná plocha: 234,50 m2
  • Vzletová hmotnost: 18 877 kg
  • Maximální rychlost: 300 km/h
  • Dostup: 8 000 m
  • Nosnost bomb: 3 000 kg, maximálně až 5000 kg
  • Výzbroj: 4× kulomet ráže 7,62 mm

Galerie

Literatura

  • DUFFY, Paul, KANDALOV, Andrej. Tupolev, muž a jeho letadla. Překlad PhDr. Jiří Chodil. 1. vyd. Praha : Jan Vašut, 1999. ISBN 80-7236-051-5. S. 232. (česky) 
  • GUNSTON, Bill. Bojová letadla II. světové války. Praha : Svojtka&Co., 2006. 479 s. ISBN 80-7237-203-3.  

Externí odkazy

Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tupolev TB-3
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tupolev TB-3