Tatra 600 kabriolet

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Galerie)
 
Řádka 1: Řádka 1:
{{Infobox Automobil
{{Infobox Automobil
| název = Tatra 600 kabriolet
| název = Tatra 600 kabriolet
-
| obrázek = Tatra 600 Kabriolet Sodomka.JPG
+
| obrázek = [[File:Tatra 600 Kabriolet Sodomka.JPG|270px]]
| popis1 = Tatra 600 kabriolet na náměstí ve Vysokém Mýtě
| popis1 = Tatra 600 kabriolet na náměstí ve Vysokém Mýtě
| popis2 = Tatra 600 kabriolet na náměstí ve Vysokém Mýtě
| popis2 = Tatra 600 kabriolet na náměstí ve Vysokém Mýtě
Řádka 11: Řádka 11:
| hmotnost =1200 kg
| hmotnost =1200 kg
| designer =[[Josef Sodomka mladší]]
| designer =[[Josef Sodomka mladší]]
-
}}
+
}}'''Tatra 600 kabriolet''' byl navržen a postaven na sériovém podvozku [[Tatra 600|Tatry 600 Tatraplán]] firmou Karoserie Sodomka z [[Vysoké Mýto|Vysokého Mýta]]. Měl premiéru v roce [[1949]] na autosalonu v [[Ženeva|Ženevě]], kde získal 2. cenu v soutěži elegance. O mnoho let později byl zařazen významnými odborníky mezi přední karosářská díla Evropy celého desetiletí. Po návratu kabrioletu začaly probíhat jízdní zkoušky a měla začít sériová výroba. Ústřední orgány [[Komunistická strana Československa|KSČ]] však rozhodly, že bude darován jako jeden z darů k 70. narozeninám [[J. V. Stalin]]ovi. Proběhla proto úprava kabrioletu (zejména v interiéru) a kabriolet byl dne 22. prosince 1949 předán J. V. Stalinovi, jako dar československého automobilového průmyslu. Stalin v něm však zřejmě nikdy neseděl.
-
[[Soubor:P6090307.JPG|thumb|Tatra 600 kabriolet]]
+
 
-
'''Tatra 600 kabriolet''' byl navržen a postaven na sériovém podvozku [[Tatra 600|Tatry 600 Tatraplán]] firmou [[Sodomka|Karoserie Sodomka]] z [[Vysoké Mýto|Vysokého Mýta]]. Měl premiéru v roce [[1949]] na autosalonu v [[Ženeva|Ženevě]], kde získal 2. cenu v soutěži elegance. O mnoho let později byl zařazen významnými odborníky mezi přední karosářská díla Evropy celého desetiletí. Po návratu kabrioletu začaly probíhat jízdní zkoušky a měla začít sériová výroba. Ústřední orgány [[Komunistická strana Československa|KSČ]] však rozhodly, že bude darován jako jeden z darů k 70. narozeninám [[J. V. Stalin]]ovi. Proběhla proto úprava kabrioletu (zejména v interiéru) a kabriolet byl dne 22. prosince 1949 předán J. V. Stalinovi, jako dar československého automobilového průmyslu. Stalin v něm však zřejmě nikdy neseděl.
+
Používal ho diktátorův řidič, pak se dostal do majetku jednoho moskevského lékaře, který v 70. letech 20. století kontaktoval [[Tatra|Tatru]] Kopřivnice s dotazem, zda je možné tento vůz přestavět na [[Tatra 603|Tatru 603]].  
-
Používal ho diktátorův řidič, pak se dostal do majetku jednoho moskevského lékaře, který v 70. letech 20. století kontaktoval [[Tatra|Tatru]] Kopřivnice s dotazem, zda je možné tento vůz přestavět na [[Tatra 603|Tatru 603]]. Dočkal se záporné odpovědi a nabídky na výměnu kabrioletu za Tatru 603. Tak se dostal vůz zpět do Česka a po rekonstrukci byl vystaven v Technickém Muzeu v Kopřivnici, kde se nachází dodnes.
+
 
 +
Dočkal se záporné odpovědi a nabídky na výměnu kabrioletu za Tatru 603. Tak se dostal vůz zpět do Česka a po rekonstrukci byl vystaven v Technickém Muzeu v Kopřivnici, kde se nachází dodnes.
 +
 
 +
== Galerie ==
 +
<gallery>
 +
Soubor:Tatra 600 above side.jpg|
 +
Soubor:TatraT600KabrioletZ.JPG|
 +
Soubor:Tatra T 601 Cabriolet Swetlana Stalin.JPG|
 +
</gallery>
== Literatura ==
== Literatura ==

Aktuální verze z 16. 9. 2022, 15:36

Tatra 600 kabriolet
Tatra 600 Kabriolet Sodomka.JPG
Tatra 600 kabriolet na náměstí ve Vysokém Mýtě
Základní charakteristika
Výrobce
Koncern
Produkce
Vyrobeno
Místa výroby
Karoserie
Designér Josef Sodomka mladší
Třída
Technické údaje
Délka
Šířka
Výška
Rozvor 2700 mm
Hmotnost 1200 kg
Objem nádrže
Motor a převodovka
Motor
Objem
Počet válců
Výkon
Převodovka

Tatra 600 kabriolet byl navržen a postaven na sériovém podvozku Tatry 600 Tatraplán firmou Karoserie Sodomka z Vysokého Mýta. Měl premiéru v roce 1949 na autosalonu v Ženevě, kde získal 2. cenu v soutěži elegance. O mnoho let později byl zařazen významnými odborníky mezi přední karosářská díla Evropy celého desetiletí. Po návratu kabrioletu začaly probíhat jízdní zkoušky a měla začít sériová výroba. Ústřední orgány KSČ však rozhodly, že bude darován jako jeden z darů k 70. narozeninám J. V. Stalinovi. Proběhla proto úprava kabrioletu (zejména v interiéru) a kabriolet byl dne 22. prosince 1949 předán J. V. Stalinovi, jako dar československého automobilového průmyslu. Stalin v něm však zřejmě nikdy neseděl.

Používal ho diktátorův řidič, pak se dostal do majetku jednoho moskevského lékaře, který v 70. letech 20. století kontaktoval Tatru Kopřivnice s dotazem, zda je možné tento vůz přestavět na Tatru 603.

Dočkal se záporné odpovědi a nabídky na výměnu kabrioletu za Tatru 603. Tak se dostal vůz zpět do Česka a po rekonstrukci byl vystaven v Technickém Muzeu v Kopřivnici, kde se nachází dodnes.

Galerie

Literatura

  • TULIS, Jan. Sodomka. Brno : Autoklub při pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, 1990. Kapitola Kabriolet desetiletí, s. 64 - 66.  
  • ČERNÝ, Jan. Automobily Tatra s karoseriemi Sodomka. Vysoké Mýto : Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě, 2007. ISBN 978-80-239-9453-7. Kapitola Osobní automobily Tatra s karosérií Sodomka po roce 1945, s. 108 - 149.  

Externí odkazy