Tatra 600 kabriolet
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Galerie) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
{{Infobox Automobil | {{Infobox Automobil | ||
| název = Tatra 600 kabriolet | | název = Tatra 600 kabriolet | ||
- | | obrázek = Tatra 600 Kabriolet Sodomka.JPG | + | | obrázek = [[File:Tatra 600 Kabriolet Sodomka.JPG|270px]] |
| popis1 = Tatra 600 kabriolet na náměstí ve Vysokém Mýtě | | popis1 = Tatra 600 kabriolet na náměstí ve Vysokém Mýtě | ||
| popis2 = Tatra 600 kabriolet na náměstí ve Vysokém Mýtě | | popis2 = Tatra 600 kabriolet na náměstí ve Vysokém Mýtě | ||
Řádka 11: | Řádka 11: | ||
| hmotnost =1200 kg | | hmotnost =1200 kg | ||
| designer =[[Josef Sodomka mladší]] | | designer =[[Josef Sodomka mladší]] | ||
- | }} | + | }}'''Tatra 600 kabriolet''' byl navržen a postaven na sériovém podvozku [[Tatra 600|Tatry 600 Tatraplán]] firmou Karoserie Sodomka z [[Vysoké Mýto|Vysokého Mýta]]. Měl premiéru v roce [[1949]] na autosalonu v [[Ženeva|Ženevě]], kde získal 2. cenu v soutěži elegance. O mnoho let později byl zařazen významnými odborníky mezi přední karosářská díla Evropy celého desetiletí. Po návratu kabrioletu začaly probíhat jízdní zkoušky a měla začít sériová výroba. Ústřední orgány [[Komunistická strana Československa|KSČ]] však rozhodly, že bude darován jako jeden z darů k 70. narozeninám [[J. V. Stalin]]ovi. Proběhla proto úprava kabrioletu (zejména v interiéru) a kabriolet byl dne 22. prosince 1949 předán J. V. Stalinovi, jako dar československého automobilového průmyslu. Stalin v něm však zřejmě nikdy neseděl. |
- | + | ||
- | '''Tatra 600 kabriolet''' byl navržen a postaven na sériovém podvozku [[Tatra 600|Tatry 600 Tatraplán]] firmou | + | Používal ho diktátorův řidič, pak se dostal do majetku jednoho moskevského lékaře, který v 70. letech 20. století kontaktoval [[Tatra|Tatru]] Kopřivnice s dotazem, zda je možné tento vůz přestavět na [[Tatra 603|Tatru 603]]. |
- | Používal ho diktátorův řidič, pak se dostal do majetku jednoho moskevského lékaře, který v 70. letech 20. století kontaktoval [[Tatra|Tatru]] Kopřivnice s dotazem, zda je možné tento vůz přestavět na [[Tatra 603|Tatru 603]]. Dočkal se záporné odpovědi a nabídky na výměnu kabrioletu za Tatru 603. Tak se dostal vůz zpět do Česka a po rekonstrukci byl vystaven v Technickém Muzeu v Kopřivnici, kde se nachází dodnes. | + | |
+ | Dočkal se záporné odpovědi a nabídky na výměnu kabrioletu za Tatru 603. Tak se dostal vůz zpět do Česka a po rekonstrukci byl vystaven v Technickém Muzeu v Kopřivnici, kde se nachází dodnes. | ||
+ | |||
+ | == Galerie == | ||
+ | <gallery> | ||
+ | Soubor:Tatra 600 above side.jpg| | ||
+ | Soubor:TatraT600KabrioletZ.JPG| | ||
+ | Soubor:Tatra T 601 Cabriolet Swetlana Stalin.JPG| | ||
+ | </gallery> | ||
== Literatura == | == Literatura == |
Aktuální verze z 16. 9. 2022, 15:36
Tatra 600 kabriolet | ||
Tatra 600 kabriolet na náměstí ve Vysokém Mýtě | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Výrobce | ||
Koncern | ||
Produkce | ||
Vyrobeno | ||
Místa výroby | ||
Karoserie | ||
Designér | Josef Sodomka mladší | |
Třída | ||
Technické údaje | ||
Délka | ||
Šířka | ||
Výška | ||
Rozvor | 2700 mm | |
Hmotnost | 1200 kg | |
Objem nádrže | ||
Motor a převodovka | ||
Motor | ||
Objem | ||
Počet válců | ||
Výkon | ||
Převodovka |
Tatra 600 kabriolet byl navržen a postaven na sériovém podvozku Tatry 600 Tatraplán firmou Karoserie Sodomka z Vysokého Mýta. Měl premiéru v roce 1949 na autosalonu v Ženevě, kde získal 2. cenu v soutěži elegance. O mnoho let později byl zařazen významnými odborníky mezi přední karosářská díla Evropy celého desetiletí. Po návratu kabrioletu začaly probíhat jízdní zkoušky a měla začít sériová výroba. Ústřední orgány KSČ však rozhodly, že bude darován jako jeden z darů k 70. narozeninám J. V. Stalinovi. Proběhla proto úprava kabrioletu (zejména v interiéru) a kabriolet byl dne 22. prosince 1949 předán J. V. Stalinovi, jako dar československého automobilového průmyslu. Stalin v něm však zřejmě nikdy neseděl.
Používal ho diktátorův řidič, pak se dostal do majetku jednoho moskevského lékaře, který v 70. letech 20. století kontaktoval Tatru Kopřivnice s dotazem, zda je možné tento vůz přestavět na Tatru 603.
Dočkal se záporné odpovědi a nabídky na výměnu kabrioletu za Tatru 603. Tak se dostal vůz zpět do Česka a po rekonstrukci byl vystaven v Technickém Muzeu v Kopřivnici, kde se nachází dodnes.
Galerie
Literatura
- TULIS, Jan. Sodomka. Brno : Autoklub při pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, 1990. Kapitola Kabriolet desetiletí, s. 64 - 66.
- ČERNÝ, Jan. Automobily Tatra s karoseriemi Sodomka. Vysoké Mýto : Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě, 2007. ISBN 978-80-239-9453-7. Kapitola Osobní automobily Tatra s karosérií Sodomka po roce 1945, s. 108 - 149.
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |