Referendum
Z Multimediaexpo.cz
Verze z 6. 2. 2012, 16:09
Referendum (latinsky to, co musí být odkázáno), česky také všelidové hlasování, je rozhodnutí všech občanů nebo i všech obyvatel v otázkách zákonodárných nebo výkonných. V referendu se obvykle nehlasuje o osobách, tím se referendum liší od voleb, někdy však autoritativní vůdce státu využije referenda k legitimizaci své moci (schválení převratu, prodloužení funkčního období; k tomu přistoupili nejnověji např. vládci některých zemí Střední Asie [1] [2]).
V mnoha demokraciích jsou taková rozhodnutí pro volené reprezentanty a státní správu závazná a právo na referendum je zakotveno v ústavě. Příkladem je Švýcarsko a Lichtenštejnsko (od roku 1848), ale i (v různě vyvinuté podobě) většina států USA, částečně Irsko, všechny spolkové země Německa [3] (například v Bavorsku od roku 1995, v prvním desetiletí 835 referend, 1371 iniciativ [4]) nebo Itálie.
Základní otázky jsou podřízeny rozhodnutí občanů v povinném referendu. Zatímco rozhodnutí v jiných záležitostech jsou předmětem fakultativního referenda, které je vyvoláno závaznou občanskou iniciativou.
V jiných zemích „referenda“ v podstatě pouze zjišťují veřejné mínění. Tato nezávazná forma se dnes označuje jako plebiscit. Výsledky takových plebiscitů nejsou pro politickou reprezentaci závazné, ovšem jejich ignorování je obvykle politicky nepřijatelné.
Referenda o schválení (ratifikaci) ústavy EU, v té či oné formě, se konaly v řadě členských zemí EU. Občané Francie a Nizozemska v létě 2005 návrh ústavy EU odmítli, a tak „Brusel“ ratifikaci pozastavil.
Obsah |
Česká republika
V Česku je referendum zakotveno v ústavě, prováděcí ústavní zákon však stále přijat nebyl. Do ustavení Senátu v roce 1996 nebyl žádný návrh zákona o obecném referendu v Poslanecké sněmovně schválen[5][6][7]; po ustavení Senátu byl zákon schválen v Poslanecké sněmovně v roce 2001[8] a v roce 2005[9], následně pak zamítnut Senátem. Pro referendum o přistoupení České republiky k Evropské unii byl vydán speciální ad-hoc ústavní zákon č. 515/2002 Sb.[10]
Místní referendum
Český právní řád umožňuje pořádání tzv. místního referenda [3], [4], [5]. Pro platnost místního referenda je na rozdíl od voleb do zastupitelstev stanovena minimální procentuální hranice účasti. Původní zákon č. 298/1992 Sb tuto hranici stanovil na 25 % oprávněných voličů. Zákon č. 22/2004 Sb (proti kterému nehlasoval ani jeden poslanec [6], [7]) zvýšil účast nutnou pro platnost místního referenda na 50 % oprávněných voličů. Této hranice však prakticky není možné ve velkých obcí dosáhnout. De facto tak tento zákon znemožnil většině obyvatel ČR v referendu platně rozhodnout. Největší obcí, kde se podařilo v letech 2004 až 2007 překročit tuto hranici, byla Velká Bíteš s necelými 4000 voliči [8]. Nyní je na základě zákona č. 169/2008 Sb. hranice platnosti stanovena na 35 % účasti všech oprávněných voličů. Rozhodnutí přijaté v referendu je závazné, pokud pro něj hlasovalo nejméně 25 % všech oprávněných voličů, tedy i těch kteří nevolili. Při účasti 35 % je rozhodnutí závazné, pokud pro něj hlasuje 71,43 % zůčastněných. [9]
Pro porovnání, ve volbách do krajských zastupitelstev (2004) se účast pohybovala mezi 25 a 32 % [10], ve volbách do senátu roku 2006 v druhém, rozhodujícím kole dokonce jen mezi 14 a 27 % [11].
V místním referendu o hlavním nádraží v Brně, konaném v roce 2004 přišlo k urnám 25 % oprávněných voličů (o 7 % více než při volbách do senátu), a to přestože se rozhodovalo o největším projektu v historii města (celká výše investic cca. 30 miliard Kč).
Čeho lze referendem dosáhnout?
- Referendum může být konzultativní a sloužit politikům jako vodítko při jejich vlastním rozhodování.
- Nebo může být závazné a politici jsou povinni se jím řídit při tvorbě legislativy nebo legislativních rozhodnutích, ať už s výsledkem referenda sami souhlasí, nebo ne.
Často uváděné výhody referenda:
|
Časté výhrady proti referendu:
|
Citáty
- Občané mají právo podílet se na správě veřejných věcí přímo nebo svobodnou volbou svých zástupců.
- –Listina základních práv a svobod č. 2/1993 Sb., hlava druhá, čl. 21
Reference
- ↑ http://euroasia.euweb.cz/9-2002_sa_stejskalova.htm
- ↑ http://kult.webz.cz/kosobnost.htm
- ↑ [1]
- ↑ [2]
- ↑ http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=1&T=2096
- ↑ http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=1&T=1874
- ↑ http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=1&T=494
- ↑ http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=3&T=1039
- ↑ http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=4&t=914
- ↑ http://portal.gov.cz/wps/WPS_PA_2001/jsp/download.jsp?s=1&l=515%2F2002
Související články
Externí odkazy
Česko – místní referendum:
- Místní referendum – Jak vyhlásit místní referendum a Jak se koná místní referendum na stránkách MV ČR
- Místní referendum na stránkách obcan.ecn.cz
- Příběh místního referenda v Táboře, listopad 2000, o nové silnici přes botanickou zahradu
- Nádraží v centru, místní referendum v Brně, doposud největší v ČR, konané 9.10.2004, o poloze hlavního nádraží
Evropa:
- http://europeanreferendum.org – požadavek referenda v EU (anglicky)
Německo:
- Abstimmungen na stránkách wegweiser-buergergesellschaft.de
- Infocenter für direkte Demokratie: Bundesländer na stránkách mehr-demokratie.de
Švýcarsko:
- termíny a seznam spolkových hlasování o referendech a iniciativách – de, fr, it, na stránkách spolkové správy
- interaktivní mapy a informace k hlasování ve spolkových referendech (pouze od roku 1991) – de, fr, na stránkách Spolkového statistického úřadu
- od roku 1848 konaná spolková hlasování, s výsledky – de, fr, it, na stránkách spolkové správy
- přes 500 hlasování ve spolkových referendech od roku 1848, půlka přijata, půlka zamítnuta – de, fr, na stránkách Spolkového statistického úřadu
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |