Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
PZL.37 Łoś
Z Multimediaexpo.cz
Verze z 19. 12. 2011, 17:36
PZL.37 Łoś | ||
PZL.37 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | bombardovací letoun | |
Výrobce | Państwowe Zakłady Lotnicze | |
Konstruktér | ||
První let | 13. prosince 1936 | |
Zařazen | 1938 | |
Vyřazen | 1944 (Rumunsko) | |
Výroba | ||
Vyrobeno | asi 120 ks | |
Varianty | ||
Uživatel | Polsko | |
Rumunsko |
PZL-37 Los byl polský dvoumotorový bombardér užívaný za druhé světové války. Jeho moderní koncepce a nová technická řešení ho odlišovaly od polských letounů starší generace a přiřazovaly k moderním strojům, které byly vyráběny ve vyspělých zemích na konci třicátých a začátku čtyřicátých let 20. století.
Vývoj
Projekt letounu PZL.37 byl schválen již v roce 1934 a o rok později byl postaveny první prototypy. Konstruktéři zamítli dřevěnou konstrukci stroje a navrhli hliníkovou. K pohonu byly vybrány devítiválcové hvězdicové Bristol Pegasus XIIB o výkonu 860 koní. Prototyp poprvé vzlétl roku 1936 a byly při něm objeveny některé problémy, které však byly zakrátko vyřešeny. Firma PZL získala první armádní zakázku. Kromě toho byly prováděny úpravy na druhém prototypu, který stal se prototypem pro sériový bombardér PZL-37BLos B.
Další letouny pod označením Los A bis měly být určeny zejména pro export. Roku 1938 se uskutečnila v Bělehradu výstava, při které letoun zaujal pozornost zahraničních odborníků. Líbila se jim především na tu dobu značná rychlost stroje, jeho letové vlastnosti i poměrně velký pumový náklad. O toto letadlo projevilo zájem několik zemí, přičemž postupně docházelo i k podpisům kontraktů. Vzhledem k tomu, že roku 1939 vypukla druhá světová válka, k žádnému z nich nakonec nedošlo.
Bojové užití
1. září 1939 napadly jednotky Wehrmachtu Polsko a začala druhá světová válka. V prvních dnech PZL.37 do bojů nezasáhly a nacházely se v rezervě hlavního velení. Mnoho strojů přitom nebylo zcela bojeschopných a tak docházelo k jejich urychlenému ozbrojování a zprovozuschopňování. Tyto letouny se účastnily náletů na německé agresory, ovšem německá přesila byla ohromující. Po napadení východní části Polska Rudou armádou přeletěly zbývající provozuschopné stroje do Rumunska.
Technické údaje
- Osádka: 4 muži
- Motor: 2x Bristol Pegasus XX
- Výkon motoru: 925 koní
- Rozpětí: 17,93 m
- Délka: 12,92 m
- Výška: 5,10 m
- Nosná plocha: 53,51 m²
- Hmotnost: 4 280 kg
- Vzletová hmotnost: 8 560 kg
- Maximální rychlost: 410 km/h
- Cestovní rychlost: 348 km/h
- Maximální rychlost stoupání: 285 m/min
- Výzbroj: tři kulomety ráže 7,7 mm
- Nosnost: náklad pum do 3 000 kg
- Dolet s maximálním nákladem: 1 500 km
- Maximální dolet: 2 600 km
- Dostup: 7 000 m
Polské vojenské letouny druhé světové války |
---|
Stíhací letouny |
Bombardovací letouny |
PZL.23 Karaś • PZL.37 Łoś • PZL.43 Karaś |
Průzkumné letouny |
Námořní letouny |
Spojovací letouny |
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |