Antonov An-70

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)

Verze z 25. 2. 2009, 07:39

Antonov An-70
Image:An-50 takeoff.jpg
Antonov An-70 při vzletu
Základní charakteristika
Určení dopravní letoun
Výrobce Antonov
Konstruktér
První let 16. prosince 1994
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno
Varianty
Uživatel Ukrajina

Antonov An-70 je ukrajinský čtyřmotorový turbovrtulový dopravní letoun pro vojenské i civilní účely.

Obsah

Vývoj

Počátky vývoje letounu spadají do poloviny sedmdesátých let 20. století, kdy v tehdejším Sovětském svazu byly dány specifikace na středně velký dopravní letoun. Roku 1984 byly tyto požadavky změněny, letoun měl mít kratší délku vzletu a přistání a větší přepravní prostor. Po rozpadu SSSR vypadala situace tak, že se hovořilo o ukončení projektu, ovšem později se nástupnické státy Rusko, Ukrajina a Uzbekistán domluvily, a tak 16. prosince 1994 mohl vzlétnout první prototyp. Ten byl po srážce s jiným letounem v roce 1995 zničen a tak zkoušky byly obnoveny až roku 1997. Na projektu již se účastnily pouze Rusko a Ukrajina, později z tohoto projektu Rusko odstoupilo a začalo používat k přepravě nákladů letoun Il-76MF. O letoun An-70 projevilo zájem již několik zemí, ovšem z obchodů zatím sešlo. Antonov se také zapojil do soutěže na jednotný transportní letoun západní Evropy, ovšem v této oblasti hrají svoji úlohu i politické zájmy. Německo, které zvažovalo nákup 75 Antonovů An-70, se nakonec rozhodlo pro dražší Airbus A400M. O An-70 měla zájem i Armáda České republiky, která měla převzít tři kusy tohoto letounu, jenž je schopen pojmout např. dvě Tatry 815VVN s pohonem 6×6, deset Land Roverů nebo 2 vrtulníky Mi-17. Tato koupě, která měla být provedena v rámci deblokace ruského zahraničního dluhu, se však neuskutečnila.

Verze letounu

Soubor:An-70-engine.jpg
Jeden z motorů Progress D-27
  • An-70 - základní verze
  • An-70-100 - verze s dvoučlennou osádkou
  • An-77 - exportní verze
  • An-70T - obchodní verze

Hlavní technické údaje

  • Osádka: 5
  • Kapacita přepravovaných vojáků: 170
  • Rozpětí: 44,06 m
  • Délka: 40,73 m
  • Výška: 16,38 m
  • Nosná plocha: 204 m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 73 t
  • Maximální vzletová hmotnost: 135 t
  • Pohonná jednotka:turbovrtulový motor Progress D-27
    • Výkonu pohonné jednotky: 10 295 kW

Výkony

  • Cestovní rychlost: 750 km/h
  • Dostup: 12 000 m
  • Dolet: 1350–7800 km v závislosti na hmotnosti nákladu

Externí odkazy