Kongó (bitevní loď)
Z Multimediaexpo.cz
Verze z 17. 3. 2010, 00:32
Kongó v době první světové války | |
Základní údaje | |
---|---|
Typ: | bitevní křižník (od roku 1931 bitevní loď) |
Třída: | třída Kongó |
Číslo trupu: | |
Jméno podle: | |
Objednána: | ve finančním roce 1911 v loděnicích firmy Vickers v Británii |
Zahájení stavby: | 17. ledna 1911 |
Spuštěna na vodu: | 18. května 1912 |
Uvedena do služby: | 16. srpna 1913 |
Osud: | potopena v Tchajwanském průlivu 21. listopadu 1944 |
Poloha vraku: | |
Cena: | |
Předchůdce: | |
Následovník: | |
Poznámka: | |
Takticko-technická data | |
Výtlak: | 36 600 t |
Délka: | 222 m |
Šířka: | 31 m |
Ponor: | 9,7 m |
Pohon: | parní turbíny, 4 hřídele 136 000 shp |
Palivo: | |
Rychlost: | 30 uzlů |
Dosah: | 10 000 námořních mil při 14 uzlech |
Posádka: | 1360 |
Pancíř: | |
Výzbroj: | 8 × 356 mm (14 palců) 16 × 152 mm (6 palce) 8 × 127 mm (5 palců) DP až 118 × 25 mm L/60 Typ 96 |
Elektronika: | |
Letadla: | |
Ostatní: |
Kongó (japonsky: 金剛) byla bitevní loď japonského Císařského námořnictva. Původně byla postavena jako první ze čtyř bitevních křižníků třídy Kongó. Jejími sesterskými loděmi byly Haruna, Hiei a Kirišima. Během 30. let byla přestavěna a zařazena mezi bitevní lodě. Za druhé světové války se účastnila několika velkých námořních operací, ale nakonec byla v roce 1944 potopena americkými ponorkami.
Název
Loď byla pojmenována podle hory Kongó ležící poblíž města Ósaka, přičemž kongó je japonský výraz pro buddhistickou vadžru (česky: nezničitelný předmět, někdy překládáno i jako diamant).
Historie
Kongó byla poslední velkou válečnou lodí, které si Japonsko objednalo u anglických loděnic. Její návrh vycházel z tureckého bitevního křižníku Reshadieh, zrekvírovaného britskou admiralitou a zařazeného do Královského námořnictva jako HMS Erin. Japonská objednávka byla podepsána v listopadu 1910 s loděnicí Vickers. Ostatní lodě této třídy byly už stavěny v japonských loděnicích. Pancíř Konga měl loď chránit před děly ráže 356 mm na vzdálenost mezi 20 a 25 km. Hlavní výzbroj osmi 356mm děl se nacházela v překrývajících se dělových věžích, na nichž byla namontována 12liberní rychlopalná děla.
Loď byla dokončena v srpnu 1913 a při zkušebních plavbách o tři měsíce dříve dosáhla rychlosti 27,54 uzlů při výkonu 58 362 kW a výtlaku 27 580 tun.
Za 1. světové války prožila klidnou službu, neboť po odplutí německé Východoasijské eskadry admirála Maximiliána von Spee se v Pacifiku nenacházela žádná nepřátelská loď. V září 1917 se na palubě Konga testoval prototyp vzletové plošiny pro letadla. Po skončení války podstoupilo Kongó modernizaci. Získalo vylepšený systém kontroly řízení palby a odsávače kouře předního komínu. Poté prošlo dvěma rekonstrukcemi (v Jokosuce od září 1929 do března 1931), přičemž v první se zvedl výtlak o 3 915 tun a snížila rychlost na 26 uzlů. Také se snížil počet kotlů z 36 na 16 (6 kotlů vytápěných naftou a 10 se smíšeným vytápěním). Díky tomu mohl být odstraněn přední komín a jeho místo zaujal věžovitý můstek. Přidaly se boční protitorpédové výdutě a palubní pancíř. Odstranila se polovina torpédometů a úhel zdvihu děl ráže 356 mm vzrostl z 33 na 43 stupňů, čímž se zvýšil dostřel na 25 km. Loď získala další tři 78mm protiletadlové kanóny (k původním čtyřem) a mezi třetí a čtvrtou věží byla instalována 3 hydroplánová letadla.
Za 2. světové války bylo Kongó intenzívně využíváno. Zúčastnilo se vylodění v Malajsii a Holandské východní Indii, podporovalo letadlové lodě při útocích na Cejlon a Darwin, zapojilo se do bitev o Midway, Guadalcanal, Santa Cruz, ve Filipínském moři a v zálivu Leyte. Loď byla potopena ponorkou 21. listopadu 1944 v Tchajwanském průlivu.
Externí odkazy
- Přehled nasazení Kongó na combinedfleet.com (anglicky)
- Maritimequest.com: Fotogalerie bitevní lodi Kongó (anglicky)
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |