V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Dornier Do 217

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)

Verze z 25. 2. 2009, 07:38

Dornier Do 217
soubor:Do 217E-2 NAN15Jul43.jpg
Do 217E-2
Základní charakteristika
Určení střední bombardér, noční stíhač
Výrobce Dornier Flugzeugwerke
Konstruktér
První let srpen 1938
Zařazen 1940
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 1 905
Varianty
Uživatel Luftwaffe
Itálie

Dornier Do 217 byl německý druhoválečný bombardér, následník typu Do 17.

První verze A-0 a C-0 byly podobné typu Do 215, dostaly i stejné motory, ale měli mít větší nosnost, větší dolet, plnit širší řadu úkolů (i střemhlavé bombardování) a schopnost nést různé vybavení (závěsy pro kamery, řízené i neřízené pumy apod.)

První Do 217 E sloužily od konce roku 1940; stroje dostaly hvězdicové motory BMW 801A/B, neměly hřbetní střeleckou věž a dlouhý trup byl zakončen zvláštní brzdou, která měla sloužit během střemhlavého letu, později však byla odmontována. Verze E-2 už měla hřbetní střeleckou věž a byla určená ke střemhlavému bombardování, verze E-4 měla lepší motory BMW 801C a verze Do 217 E-5 nesla protilodní rádiem řízenou pumu Henschel Hs 293.

V roce 1942 se objevila verze Do 217 K určená pro noční bombardování. Stroje dostaly motory BMW 801D o výkonu až 1 250 kW, odlišnou a více prosklenou kabinu, na konci trupu čtyři kulomety a novější verze i jiné křídlo. Jako protilodní sloužila verze K-2, která nesla řízené pumy Fritz X nebo Hs 293; těmito pumami také potopily italskou bitevní loď Roma. Verze M-1 měla také prosklenou kabinu a řadové motory DB 603A.

Kvůli tomu, že bylo málo nočních stíhačů, začaly přestavby typu E-2 na stíhací verzi Do 217 J. Z verze M vycházel Do 217 N s řadovým motorem. Obě varianty neměly prosklenou příď; verze J byla poháněna lepším motorem BMW 801ML a verze N navíc měla v trupu za kabinou čtyři šikmo vzhůru mířící kanóny (tzv. Schräge Musik), které byly účinné proti britským bombardérům. Noční stíhačky byly také vybaveny radarem Fug 202 Lichtenstein BC a zařízením FuG 227 Flensburg, které zaměřovalo britské výstražné ocasní radary Monica. Během roku 1944 byly noční stíhačky Do 217 nahrazeny jinými typy.

Průzkumná verze P-0 z roku 1943 se do výroby nedostala, stejně jako nový typ Do 317. Výroba skončila roku 1944 a celkem vzniklo přes 1 500 bombardérů a 350 nočních stíhačů.

Obsah

Specifikace (Do 217 J-2)

Technické údaje

  • Osádka: 4
  • Rozpětí: 19 m
  • Délka: 17,680 m (18,1 s anténami)
  • Výška: 5 m
  • Nosná plocha: 56,60 m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 9400 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 13 200 kg
  • Pohonné jednotky: 2× 14-ti válcový dvouhvězdicový motor BMW 801ML, každý o výkonu 1 161 kW

Výkony

  • Maximální rychlost: 486 km/h
  • Dostup: 7300 m
  • Bojový dolet: 2050 km

Výzbroj