Fiat Panda
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ šablona FLICKR) |
||
Řádka 2: | Řádka 2: | ||
Nová Panda se stala Evropským autem roku [[2004]]. | Nová Panda se stala Evropským autem roku [[2004]]. | ||
- | [[Soubor:Fiat Panda post facelift.jpg|thumb| | + | [[Soubor:Fiat Panda post facelift.jpg|thumb|220px|Fiat Panda]] |
== Stará Panda (1980-2003) == | == Stará Panda (1980-2003) == | ||
Panda byla navržena jako„ moderní selské auto“ : levná, jednoduchá a zároveň nenáročná na údržbu a používání. Vůz byl považován za odpověď na odpověď na další jednoduché malé automobily jako byly třeba [[Citroën 2CV]] a [[Renault 4]]. Jeho krabicový tvar se stal inspirací pro většinu Fiatů 80. let. | Panda byla navržena jako„ moderní selské auto“ : levná, jednoduchá a zároveň nenáročná na údržbu a používání. Vůz byl považován za odpověď na odpověď na další jednoduché malé automobily jako byly třeba [[Citroën 2CV]] a [[Renault 4]]. Jeho krabicový tvar se stal inspirací pro většinu Fiatů 80. let. | ||
- | [[Soubor:Fiat Panda rear 20071205.jpg|thumb| | + | [[Soubor:Fiat Panda rear 20071205.jpg|thumb|220px|Fiat Panda]] |
Mechanicky byla původní Panda zastaralá, protože využívala díly od jiných starších Fiatů. Motor a převodovka byly převzaty z [[Fiat 127|Fiatu 127]]. Úsilí o mechanicky jednoduché auto bylo tak zřejmé, že zadního u odpružení byla použita u listová pera. Pozdější verze přidaly různé mechanické zlepšení, ale tento duch robustní jednoduchosti byl dodržen po celou dobu produkce modelu. | Mechanicky byla původní Panda zastaralá, protože využívala díly od jiných starších Fiatů. Motor a převodovka byly převzaty z [[Fiat 127|Fiatu 127]]. Úsilí o mechanicky jednoduché auto bylo tak zřejmé, že zadního u odpružení byla použita u listová pera. Pozdější verze přidaly různé mechanické zlepšení, ale tento duch robustní jednoduchosti byl dodržen po celou dobu produkce modelu. | ||
- | [[Soubor: | + | [[Soubor:Seat Marbella 1st series.jpg|thumb|220px|Fiat Panda]] |
Mnoho detailů prozrazuje, že Panda zastane práci užitkového vozidla: zadní sedadla byla nastavitelná v 7 polohách - dala se i vyjmout, sedačky byly dobře omyvatelné a všechny skleněné plochy byly úplně ploché - kvůli levné a nenáročné výrobě. To všechno dělalo z původní pandy ideálního společníka i do náročnějších pomínek, ale ani ostatní lidé nebyli ochuzeni - Panda se vyráběla i se skládací střechou. | Mnoho detailů prozrazuje, že Panda zastane práci užitkového vozidla: zadní sedadla byla nastavitelná v 7 polohách - dala se i vyjmout, sedačky byly dobře omyvatelné a všechny skleněné plochy byly úplně ploché - kvůli levné a nenáročné výrobě. To všechno dělalo z původní pandy ideálního společníka i do náročnějších pomínek, ale ani ostatní lidé nebyli ochuzeni - Panda se vyráběla i se skládací střechou. | ||
Panda se setkala s velkým úspěchem v celé Evropě (včetně druhého místa za [[Ford Escort|Fordem Escort]] v anketě Evropské auto roku) a produkce pokračovala v některých regionech až do května 2003. | Panda se setkala s velkým úspěchem v celé Evropě (včetně druhého místa za [[Ford Escort|Fordem Escort]] v anketě Evropské auto roku) a produkce pokračovala v některých regionech až do května 2003. | ||
- | === Panda 1.generace: [[1980]] | + | === Panda 1.generace: [[1980]]–[[1986]] === |
První Pandy byly vybaveny buď vzduchem chlazeným dvouválcem o objemu 652ccm (Panda 30), nebo vodou chlazeným čtyřválcem o objemu 903ccm (Panda 45). V září [[1982]] Fiat přidal do nabídky další motor - vodou chlazený motor o objemu 843ccm (Panda 34) původem z Fiatu 850. | První Pandy byly vybaveny buď vzduchem chlazeným dvouválcem o objemu 652ccm (Panda 30), nebo vodou chlazeným čtyřválcem o objemu 903ccm (Panda 45). V září [[1982]] Fiat přidal do nabídky další motor - vodou chlazený motor o objemu 843ccm (Panda 34) původem z Fiatu 850. | ||
Řádka 21: | Řádka 21: | ||
Brzy byla zahájena produkce Fiatu Panda 4×4. Představil se v červnu roku 1983 a poháněl ho motor o objemu 965 ccm s výkonem 48 k (36 kW), který byl odvozen od automobilu [[Autobianchi A112]]. Ve své době byl revoluční - žádné tak malé auto ještě nikdy nemělo pohon na všechna čtyři kola. Součástky jako je spojka, diferenciál, převodovka a brzdy dodávala rakouská firma [[Steyr-Puch]]. Konečná montáž probíhala v závodě v italském městě [[Termini Imerese]]. Model také dostal zesílený podvozek. | Brzy byla zahájena produkce Fiatu Panda 4×4. Představil se v červnu roku 1983 a poháněl ho motor o objemu 965 ccm s výkonem 48 k (36 kW), který byl odvozen od automobilu [[Autobianchi A112]]. Ve své době byl revoluční - žádné tak malé auto ještě nikdy nemělo pohon na všechna čtyři kola. Součástky jako je spojka, diferenciál, převodovka a brzdy dodávala rakouská firma [[Steyr-Puch]]. Konečná montáž probíhala v závodě v italském městě [[Termini Imerese]]. Model také dostal zesílený podvozek. | ||
- | === Fiat Panda 2.generace: [[1986]] | + | === Fiat Panda 2.generace: [[1986]]–[[2003]] === |
- | V lednu roku 1986 se Fiat Panda dočkal mnoha mechanických vylepšení. Motor o objemu 652ccm byl nahrazen výkonnějším motorem o objemu 769 ccm (34k) a motor o objemu 903 ccm byl nahrazem motorem o objemu | + | V lednu roku 1986 se Fiat Panda dočkal mnoha mechanických vylepšení. Motor o objemu 652ccm byl nahrazen výkonnějším motorem o objemu 769 ccm (34k) a motor o objemu 903 ccm byl nahrazem motorem o objemu 999 ccm (45 nebo 55k - verze 4×4). Oba agregáty byly součástí nové řady motorů [[FIRE]]. Upraveno bylo také zadní odpružení - zadní listové pružiny byly nahrazeny modernějším nezávislým odpružením přes tuhou zadní nápravu (známé jako '[[Omega]]' nápravy). U verze 4×4 byly listová pera zachovány, patrně proto, aby se nemusel celý podvozek předělávat. |
Zlepšení se rovněž dočkal interiér a karoserie. „Kastle“ byla nyní pozinkovaná a lépe tak odolávala rzi. Avšak na spodním lemu dveří si nová verze nepolešila - rez se zde objevovala i nadále. | Zlepšení se rovněž dočkal interiér a karoserie. „Kastle“ byla nyní pozinkovaná a lépe tak odolávala rzi. Avšak na spodním lemu dveří si nová verze nepolešila - rez se zde objevovala i nadále. | ||
- | Duben [[1986]] byl svědkem uvedení nového vznětového motoru o objemu | + | Duben [[1986]] byl svědkem uvedení nového vznětového motoru o objemu 1301 ccm a výkonu 37k standardně dodávaného s pětistupňovou převodovkou. Představen byl také dodávkový van, dodávaný jak se zážehovými, tak se vznětovými motory. Zadní okna byla nahrazena černým plastem a standardně se montovaly zadní dveře otvírající se vpravo. Na trzích, kde se jezdilo vpravo, nebyl van prodáván. |
V roce 1987 se začala prodávat nová verze Panda Young. Její motor OHV o objemu 769ccm měl stejný výkon 34k (25kw) jako sofistikovanější 769 ccm FIRE jednotka. Nedlouho poté se představil Fiat Panda 4×4 Sisley, který byl založen na standardním Fiatu Panda 4×4, navíc však přidával metalický lak, sklonoměr, posuvnou střechu, bílou barvu kol, střešní nosič, stírače světlometů a nové čalounění. | V roce 1987 se začala prodávat nová verze Panda Young. Její motor OHV o objemu 769ccm měl stejný výkon 34k (25kw) jako sofistikovanější 769 ccm FIRE jednotka. Nedlouho poté se představil Fiat Panda 4×4 Sisley, který byl založen na standardním Fiatu Panda 4×4, navíc však přidával metalický lak, sklonoměr, posuvnou střechu, bílou barvu kol, střešní nosič, stírače světlometů a nové čalounění. | ||
+ | [[Soubor:UmbertoI 01.jpg|220px|thumb|Fiat Panda van]] | ||
+ | V roce 1987 se Sisley díky své popularitě stal stálým modelem. Dvousedadlová [[Elettra]], představená roku 1990, byla kompletně poháněna elektrickou enrgií. Baterie nahradily zadní sedadla a motorový prostor obsadil elektromotor o výkonu 18k (13 kw). Převodovka a spojka zůstaly nezměněny. Všechny úpravy si však vyžádaly značné zvýšení hmotnosti až na 1150 kg, proto byly instalovány tvdší tlumiče a účinnější brzdy. V roce 1992 se výkon zvětšil na 28,8 k a snížila se váha, ale Elettra byla ve srovnání se základní Pandou pořád výrazně težší. | ||
- | |||
- | |||
V roce 1991 se 2. generace Pandy dočkala faceliftu (nejviditelnější změna byla nová mřížka chladiče), nového čalounění a specifikace. Nové zákazníky uspokojila verze „Selecta“ s plynule měnitelnými převody a elektromagnetickou spojkou, dostupná buď s běžným 999ccm FIRE motorem (jednobodové vstřikování paliva a katalyzátorem) nebo s novým motorem 1108 FIRE (elektronické vstřikování paliva s třípásmovým katalyzátorem a výkonem 51 k (38 kW). Dále následovala verze CLIX přinášející nové čalounění a standardně dodávanou pěistupňovou manuální převodovku. | V roce 1991 se 2. generace Pandy dočkala faceliftu (nejviditelnější změna byla nová mřížka chladiče), nového čalounění a specifikace. Nové zákazníky uspokojila verze „Selecta“ s plynule měnitelnými převody a elektromagnetickou spojkou, dostupná buď s běžným 999ccm FIRE motorem (jednobodové vstřikování paliva a katalyzátorem) nebo s novým motorem 1108 FIRE (elektronické vstřikování paliva s třípásmovým katalyzátorem a výkonem 51 k (38 kW). Dále následovala verze CLIX přinášející nové čalounění a standardně dodávanou pěistupňovou manuální převodovku. | ||
- | [[Soubor:Panda4x42004.JPG|thumb| | + | [[Soubor:Panda4x42004.JPG|thumb|220px|Fiat Panda 4×4]] |
Nabídka se nyní skládala z verzí 750 Young (769 ccm ohv), 750 a 750 CLIX (oba 769 ccm FIRE [[sohc]]), 900 Dance (903 ccm ohv), 1000 Shopping, CLIX, CL Selecta a S (všechny s 999 ccm sohc, které byly k dispozici s nebo bez [[SPI]] a katalyzátoru v závislosti na trhu), 1100 CL Selecta (1108 ccm sohc s SPI) a 4x4 Trekking (999 ccm). Panda Elettra se už dále neprodávala. | Nabídka se nyní skládala z verzí 750 Young (769 ccm ohv), 750 a 750 CLIX (oba 769 ccm FIRE [[sohc]]), 900 Dance (903 ccm ohv), 1000 Shopping, CLIX, CL Selecta a S (všechny s 999 ccm sohc, které byly k dispozici s nebo bez [[SPI]] a katalyzátoru v závislosti na trhu), 1100 CL Selecta (1108 ccm sohc s SPI) a 4x4 Trekking (999 ccm). Panda Elettra se už dále neprodávala. | ||
- | [[Soubor:Alitalia auto stuttgart 02.jpg|thumb| | + | [[Soubor:Alitalia auto stuttgart 02.jpg|thumb|220px|Fiat Panda]] |
====Panda Elettra==== | ====Panda Elettra==== | ||
Řádka 44: | Řádka 44: | ||
== Panda II == | == Panda II == | ||
- | [[Soubor:Fiat Panda front 20070926.jpg|thumb|Panda II]] | + | [[Soubor:Fiat Panda front 20070926.jpg|thumb|220px|Panda II]] |
Nová panda používá stejnou podvozkovou platformu jako [[Fiat Nuova 500]] a vyrábí se ve stejném městě - [[Tychy]] v [[Polsko|Polsku]]. Stejně jako on získala i Panda titul Auto roku v roce [[2004]]. V nabídce je jako pětidvéřový [[hatchback]] s pohonem předních kol. Už v roce [[2007]] slavila automobilka milion vyrobených vozů. Byla koncipována jako auto do města, proto má malý poloměr otáčení, pouze 4,75 m. Prodává se i sportovní Panda 100HP s trdším, podvozkem a vyšším výkonem a crossover Panda Cross s pohonem [[Pohon všech kol|4x4]]. | Nová panda používá stejnou podvozkovou platformu jako [[Fiat Nuova 500]] a vyrábí se ve stejném městě - [[Tychy]] v [[Polsko|Polsku]]. Stejně jako on získala i Panda titul Auto roku v roce [[2004]]. V nabídce je jako pětidvéřový [[hatchback]] s pohonem předních kol. Už v roce [[2007]] slavila automobilka milion vyrobených vozů. Byla koncipována jako auto do města, proto má malý poloměr otáčení, pouze 4,75 m. Prodává se i sportovní Panda 100HP s trdším, podvozkem a vyšším výkonem a crossover Panda Cross s pohonem [[Pohon všech kol|4x4]]. | ||
===Motory=== | ===Motory=== | ||
Řádka 60: | Řádka 60: | ||
* [http://www.fiat.it/cgi-bin/pbrand.dll/FIAT_ITALIA/home.jsp Oficiální stránky Fiatu] | * [http://www.fiat.it/cgi-bin/pbrand.dll/FIAT_ITALIA/home.jsp Oficiální stránky Fiatu] | ||
- | {{ | + | |
- | {{Automobily Fiat}} | + | {{Flickr|Fiat+Panda}}{{commonscat|Fiat Panda}}{{Automobily Fiat}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Malé automobily]] | [[Kategorie:Malé automobily]] | ||
[[Kategorie:Automobily Fiat|Panda]] | [[Kategorie:Automobily Fiat|Panda]] |
Aktuální verze z 25. 12. 2014, 23:00
Fiat Panda je malý automobil výrobce Fiat. První generace Fiatu Panda, někdy nazývána též jako „stará Panda“, byla vyráběna v letech 1998-2003 a druhá generace, nazývána jako „nová Panda“ se vyrábí od roku 2003 až do současnosti.
Nová Panda se stala Evropským autem roku 2004.
Obsah |
Stará Panda (1980-2003)
Panda byla navržena jako„ moderní selské auto“ : levná, jednoduchá a zároveň nenáročná na údržbu a používání. Vůz byl považován za odpověď na odpověď na další jednoduché malé automobily jako byly třeba Citroën 2CV a Renault 4. Jeho krabicový tvar se stal inspirací pro většinu Fiatů 80. let.
Mechanicky byla původní Panda zastaralá, protože využívala díly od jiných starších Fiatů. Motor a převodovka byly převzaty z Fiatu 127. Úsilí o mechanicky jednoduché auto bylo tak zřejmé, že zadního u odpružení byla použita u listová pera. Pozdější verze přidaly různé mechanické zlepšení, ale tento duch robustní jednoduchosti byl dodržen po celou dobu produkce modelu.
Mnoho detailů prozrazuje, že Panda zastane práci užitkového vozidla: zadní sedadla byla nastavitelná v 7 polohách - dala se i vyjmout, sedačky byly dobře omyvatelné a všechny skleněné plochy byly úplně ploché - kvůli levné a nenáročné výrobě. To všechno dělalo z původní pandy ideálního společníka i do náročnějších pomínek, ale ani ostatní lidé nebyli ochuzeni - Panda se vyráběla i se skládací střechou.
Panda se setkala s velkým úspěchem v celé Evropě (včetně druhého místa za Fordem Escort v anketě Evropské auto roku) a produkce pokračovala v některých regionech až do května 2003.
Panda 1.generace: 1980–1986
První Pandy byly vybaveny buď vzduchem chlazeným dvouválcem o objemu 652ccm (Panda 30), nebo vodou chlazeným čtyřválcem o objemu 903ccm (Panda 45). V září 1982 Fiat přidal do nabídky další motor - vodou chlazený motor o objemu 843ccm (Panda 34) původem z Fiatu 850.
V roce 1982 se začal prodávat Fiat Panda 45 Super - od ostatních verzí se lišil speciálním čalouněním, pětistupňovou převodovkou a novou mřížkou chladiče skládající se z pěti „tyček“. Ostatní modely se nové mřížky dočkaly až při dalších úpravách vzhledu. Podobný Fiatu Panda 45 Super byl Fiat 30 Super - představen byl v únoru roku 1983 a nabízel také jiné čalounění, ale slabší motor.
Brzy byla zahájena produkce Fiatu Panda 4×4. Představil se v červnu roku 1983 a poháněl ho motor o objemu 965 ccm s výkonem 48 k (36 kW), který byl odvozen od automobilu Autobianchi A112. Ve své době byl revoluční - žádné tak malé auto ještě nikdy nemělo pohon na všechna čtyři kola. Součástky jako je spojka, diferenciál, převodovka a brzdy dodávala rakouská firma Steyr-Puch. Konečná montáž probíhala v závodě v italském městě Termini Imerese. Model také dostal zesílený podvozek.
Fiat Panda 2.generace: 1986–2003
V lednu roku 1986 se Fiat Panda dočkal mnoha mechanických vylepšení. Motor o objemu 652ccm byl nahrazen výkonnějším motorem o objemu 769 ccm (34k) a motor o objemu 903 ccm byl nahrazem motorem o objemu 999 ccm (45 nebo 55k - verze 4×4). Oba agregáty byly součástí nové řady motorů FIRE. Upraveno bylo také zadní odpružení - zadní listové pružiny byly nahrazeny modernějším nezávislým odpružením přes tuhou zadní nápravu (známé jako 'Omega' nápravy). U verze 4×4 byly listová pera zachovány, patrně proto, aby se nemusel celý podvozek předělávat.
Zlepšení se rovněž dočkal interiér a karoserie. „Kastle“ byla nyní pozinkovaná a lépe tak odolávala rzi. Avšak na spodním lemu dveří si nová verze nepolešila - rez se zde objevovala i nadále.
Duben 1986 byl svědkem uvedení nového vznětového motoru o objemu 1301 ccm a výkonu 37k standardně dodávaného s pětistupňovou převodovkou. Představen byl také dodávkový van, dodávaný jak se zážehovými, tak se vznětovými motory. Zadní okna byla nahrazena černým plastem a standardně se montovaly zadní dveře otvírající se vpravo. Na trzích, kde se jezdilo vpravo, nebyl van prodáván.
V roce 1987 se začala prodávat nová verze Panda Young. Její motor OHV o objemu 769ccm měl stejný výkon 34k (25kw) jako sofistikovanější 769 ccm FIRE jednotka. Nedlouho poté se představil Fiat Panda 4×4 Sisley, který byl založen na standardním Fiatu Panda 4×4, navíc však přidával metalický lak, sklonoměr, posuvnou střechu, bílou barvu kol, střešní nosič, stírače světlometů a nové čalounění.
V roce 1987 se Sisley díky své popularitě stal stálým modelem. Dvousedadlová Elettra, představená roku 1990, byla kompletně poháněna elektrickou enrgií. Baterie nahradily zadní sedadla a motorový prostor obsadil elektromotor o výkonu 18k (13 kw). Převodovka a spojka zůstaly nezměněny. Všechny úpravy si však vyžádaly značné zvýšení hmotnosti až na 1150 kg, proto byly instalovány tvdší tlumiče a účinnější brzdy. V roce 1992 se výkon zvětšil na 28,8 k a snížila se váha, ale Elettra byla ve srovnání se základní Pandou pořád výrazně težší.
V roce 1991 se 2. generace Pandy dočkala faceliftu (nejviditelnější změna byla nová mřížka chladiče), nového čalounění a specifikace. Nové zákazníky uspokojila verze „Selecta“ s plynule měnitelnými převody a elektromagnetickou spojkou, dostupná buď s běžným 999ccm FIRE motorem (jednobodové vstřikování paliva a katalyzátorem) nebo s novým motorem 1108 FIRE (elektronické vstřikování paliva s třípásmovým katalyzátorem a výkonem 51 k (38 kW). Dále následovala verze CLIX přinášející nové čalounění a standardně dodávanou pěistupňovou manuální převodovku.
Nabídka se nyní skládala z verzí 750 Young (769 ccm ohv), 750 a 750 CLIX (oba 769 ccm FIRE sohc), 900 Dance (903 ccm ohv), 1000 Shopping, CLIX, CL Selecta a S (všechny s 999 ccm sohc, které byly k dispozici s nebo bez SPI a katalyzátoru v závislosti na trhu), 1100 CL Selecta (1108 ccm sohc s SPI) a 4x4 Trekking (999 ccm). Panda Elettra se už dále neprodávala.
Panda Elettra
Fiat Panda Elettra se v roce 1990 představil jako první komerčně vyráběný elektromobil. Jednalo se o jednoduchý dvoumístný automobil se dvěma bočními dveřmi a výklopnou zadní stěnou. S rozměry 3380x1460x1445 mm se zařadil mezi nejmenší automobily sériově vyráběné v Evropě. Pandu Elettru poháněl trakční elektromotor o výkonu 9,2 kW, s nimž dokázal jet až k rychlostní hranici 70 km/h a dojet 70-100 km při rychlosti 50 km/h. Akumulátory byly uloženy za předními sedadly namísto za zadními. Protože automobil vážil 1150 kg, v roce 1992 proběhla modernizace, při které byla snížena hmotnost o 50 kg a nepatrně zvýšen výkon elektromotoru. Automobil stál 125 000 franků.
Od ukončení výroby do současnosti
Od roku 1996 byla Panda v důsledku zpřísněných bezpečnostních předpisů a velkým emisím postupně stahována z Evropských trhu, v Itálie se však prodávala až do roku 2003. Celková doba prodeje 23 let učinila z Pandy jedno z nejdéle prodávaných aut. Vštšina ait 1.generace již nejezdí, protože podlehla rzi, avšak 2.generace se v Evropě pořád těší relativně velké oblibě, především v Itálii a Velké Británii. I když Panda nikdy nebyla tak populární jako kultovní VW Beetle a Citroën 2 CV, našla si spousty majitelů kvůli své robustnosti, dostupnosti, jednoduchosti a také nízké ceně.
Panda II
Nová panda používá stejnou podvozkovou platformu jako Fiat Nuova 500 a vyrábí se ve stejném městě - Tychy v Polsku. Stejně jako on získala i Panda titul Auto roku v roce 2004. V nabídce je jako pětidvéřový hatchback s pohonem předních kol. Už v roce 2007 slavila automobilka milion vyrobených vozů. Byla koncipována jako auto do města, proto má malý poloměr otáčení, pouze 4,75 m. Prodává se i sportovní Panda 100HP s trdším, podvozkem a vyšším výkonem a crossover Panda Cross s pohonem 4x4.
Motory
Benzínové motory
- 1.1i 8v, řadový čtyřválec, 40 kW / 54 koní, 88 Nm
- 1.2i 8v, řadový čtyřválec, 44 kW / 60 koní, 102 Nm
- 100 HP 1.4 16v, řadový čtyřválec, 74 kW/100 koní, 131 Nm
Naftové motory
- 1.3 Multijet 16v, řadový čtyřválec, 51 kW / 70 koní, 145 Nm
Externí odkazy
- Článek o Fiatu Panda
- Stránky klubu sdružující majitele automobilu Fiat Panda
- Oficiální stránky Fiatu
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |