V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Dornier Do 217

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Výrazné vylepšení)
 
Řádka 2: Řádka 2:
  |název = Dornier Do 217
  |název = Dornier Do 217
  |typ = střední bombardér, noční stíhač
  |typ = střední bombardér, noční stíhač
-
  |výrobce = [[Dornier Flugzeugwerke]]
+
  |výrobce = Dornier Flugzeugwerke
-
  |image = soubor:Do 217E-2 NAN15Jul43.jpg
+
  |image = [[File:Do 217E-2 NAN15Jul43.jpg|250px]]
  |text = Do  217E-2
  |text = Do  217E-2
  |konstruktér =  
  |konstruktér =  
Řádka 10: Řádka 10:
  |vyřazen =  
  |vyřazen =  
  |výroba =  
  |výroba =  
-
  |vyrobeno kusů = 1 905
+
  |vyrobeno kusů = 1 925
  |charakter = vyřazen
  |charakter = vyřazen
  |cena za kus =  
  |cena za kus =  
Řádka 18: Řádka 18:
}}
}}
'''[[Dornier Flugzeugwerke|Dornier]] Do 217''' byl německý druhoválečný [[bombardér]], následník typu [[Dornier Do 17|Do 17]].  
'''[[Dornier Flugzeugwerke|Dornier]] Do 217''' byl německý druhoválečný [[bombardér]], následník typu [[Dornier Do 17|Do 17]].  
-
 
První verze '''A-0''' a '''C-0''' byly podobné typu [[Dornier Do 215|Do 215]], dostaly i stejné motory, ale měli mít větší nosnost, větší dolet, plnit širší řadu úkolů (i střemhlavé [[bombardování]]) a schopnost nést různé vybavení (závěsy pro [[kamera|kamery]], řízené i neřízené pumy apod.)
První verze '''A-0''' a '''C-0''' byly podobné typu [[Dornier Do 215|Do 215]], dostaly i stejné motory, ale měli mít větší nosnost, větší dolet, plnit širší řadu úkolů (i střemhlavé [[bombardování]]) a schopnost nést různé vybavení (závěsy pro [[kamera|kamery]], řízené i neřízené pumy apod.)
Řádka 30: Řádka 29:
==Specifikace (Do 217 J-2)==
==Specifikace (Do 217 J-2)==
 +
[[File:3sd Do 217E NAN15Jul1943.jpg|right|300px]]
===Technické údaje===
===Technické údaje===
*'''Osádka''': 4
*'''Osádka''': 4
Řádka 35: Řádka 35:
*'''Délka''': 17,680 m (18,1 s anténami)
*'''Délka''': 17,680 m (18,1 s anténami)
*'''Výška''': 5 m
*'''Výška''': 5 m
-
*'''Nosná plocha''': 56,60
+
*'''Nosná plocha''': 56,60 m<sup>2</sup>
-
*'''Hmotnost prázdného stroje''': 9400 kg  
+
*'''Hmotnost prázdného stroje''': 9 400 kg  
*'''Maximální vzletová hmotnost''': 13 200 kg  
*'''Maximální vzletová hmotnost''': 13 200 kg  
-
*'''Pohonné jednotky''': 2× 14-ti válcový [[hvězdicový motor|dvouhvězdicový motor]] [[BMW 801]]ML, každý o výkonu 1 161 [[Watt|kW]]
+
*'''Pohonné jednotky''': 2× 14-ti válcový [[hvězdicový motor|dvouhvězdicový motor]] [[BMW 801]]ML,<br />každý o výkonu 1 161 [[Watt|kW]]
   
   
===Výkony===
===Výkony===
-
*'''Maximální rychlost''': 486 km/h
+
* '''Maximální rychlost''': 557 km/h (347 mph) ve výšce 5&nbsp;700 m
-
*'''Dostup''': 7300 m
+
* '''Cestovní rychlost''': 400 km/h (248 mph) ve výšce 5&nbsp;700 m
-
*'''Bojový dolet''': 2050 km
+
* '''Dostup''': 7 370 m
 +
* '''Bojový dolet''': 2 145 km (1,332 mi)
===Výzbroj===
===Výzbroj===
Řádka 49: Řádka 50:
* 4× [[kulomet]] [[MG 17]] ráže 7,92 mm  
* 4× [[kulomet]] [[MG 17]] ráže 7,92 mm  
* 2× kulomet [[MG 131]] ráže 13 mm
* 2× kulomet [[MG 131]] ráže 13 mm
-
* do 400 kg pum
+
* Až '''4 000''' kg pum
 +
** Až 3 000 kg pum, uložených ve vnitřní pumovnici

Aktuální verze z 22. 1. 2015, 00:03

Dornier Do 217
Do 217E-2 NAN15Jul43.jpg
Do 217E-2
Základní charakteristika
Určení střední bombardér, noční stíhač
Výrobce Dornier Flugzeugwerke
Konstruktér
První let srpen 1938
Zařazen 1940
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 1 925
Varianty
Uživatel Luftwaffe
Itálie

Dornier Do 217 byl německý druhoválečný bombardér, následník typu Do 17. První verze A-0 a C-0 byly podobné typu Do 215, dostaly i stejné motory, ale měli mít větší nosnost, větší dolet, plnit širší řadu úkolů (i střemhlavé bombardování) a schopnost nést různé vybavení (závěsy pro kamery, řízené i neřízené pumy apod.)

První Do 217 E sloužily od konce roku 1940; stroje dostaly hvězdicové motory BMW 801A/B, neměly hřbetní střeleckou věž a dlouhý trup byl zakončen zvláštní brzdou, která měla sloužit během střemhlavého letu, později však byla odmontována. Verze E-2 už měla hřbetní střeleckou věž a byla určená ke střemhlavému bombardování, verze E-4 měla lepší motory BMW 801C a verze Do 217 E-5 nesla protilodní rádiem řízenou pumu Henschel Hs 293.

V roce 1942 se objevila verze Do 217 K určená pro noční bombardování. Stroje dostaly motory BMW 801D o výkonu až 1 250 kW, odlišnou a více prosklenou kabinu, na konci trupu čtyři kulomety a novější verze i jiné křídlo. Jako protilodní sloužila verze K-2, která nesla řízené pumy Fritz X nebo Hs 293; těmito pumami také potopily italskou bitevní loď Roma. Verze M-1 měla také prosklenou kabinu a řadové motory DB 603A.

Kvůli tomu, že bylo málo nočních stíhačů, začaly přestavby typu E-2 na stíhací verzi Do 217 J. Z verze M vycházel Do 217 N s řadovým motorem. Obě varianty neměly prosklenou příď; verze J byla poháněna lepším motorem BMW 801ML a verze N navíc měla v trupu za kabinou čtyři šikmo vzhůru mířící kanóny (tzv. Schräge Musik), které byly účinné proti britským bombardérům. Noční stíhačky byly také vybaveny radarem Fug 202 Lichtenstein BC a zařízením FuG 227 Flensburg, které zaměřovalo britské výstražné ocasní radary Monica. Během roku 1944 byly noční stíhačky Do 217 nahrazeny jinými typy.

Průzkumná verze P-0 z roku 1943 se do výroby nedostala, stejně jako nový typ Do 317. Výroba skončila roku 1944 a celkem vzniklo přes 1 500 bombardérů a 350 nočních stíhačů.

Obsah

Specifikace (Do 217 J-2)

3sd Do 217E NAN15Jul1943.jpg

Technické údaje

  • Osádka: 4
  • Rozpětí: 19 m
  • Délka: 17,680 m (18,1 s anténami)
  • Výška: 5 m
  • Nosná plocha: 56,60 m2
  • Hmotnost prázdného stroje: 9 400 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 13 200 kg
  • Pohonné jednotky: 2× 14-ti válcový dvouhvězdicový motor BMW 801ML,
    každý o výkonu 1 161 kW

Výkony

  • Maximální rychlost: 557 km/h (347 mph) ve výšce 5 700 m
  • Cestovní rychlost: 400 km/h (248 mph) ve výšce 5 700 m
  • Dostup: 7 370 m
  • Bojový dolet: 2 145 km (1,332 mi)

Výzbroj

  • kanón MG FF ráže 20 mm
  • kulomet MG 17 ráže 7,92 mm
  • 2× kulomet MG 131 ráže 13 mm
  • 4 000 kg pum
    • Až 3 000 kg pum, uložených ve vnitřní pumovnici