Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Antonín Máša
Z Multimediaexpo.cz
Antonín Máša (* 22. července 1935, Višňová u Příbrami - 4. října 2001 v Příbrami) byl český spisovatel, scénárista, dramatik, režisér, publicista a filmový manažer. Jedná se o méně známou osobnost tzv. nové vlny československého filmu 60. let 20. století, mezi jeho nejbližší spolupracovníky patřili, mimo jiné, scénárista Pavel Juráček a režisér Evald Schorm.
Po studiu na příbramském gymnáziu a hospodářské škole nejprve krátce studoval v Praze žurnalistiku, toto studium však nedokončil a zažal pracovat ako profesionální novinář. Později vystudoval na FAMU dramaturgii a scénáristiku, kterou dokončil v roce 1963. Zde studoval se svým gymnaziálním příbramským spolužákem Pavlem Juráčkem.
Mezi jeho první scénáristické prvotiny patřil filmový debut režiséra Evalda Schorma Každý den odvahu z roku 1965, kde hrál hlavní úlohu Jan Kačer.
Jeho prvním režijním debutem se stal snímek Bloudění z roku 1966, kde hlavní úlohu hrál Jiří Pleskot. Druhým snímkem byl Hotel pro cizince, kde hráli převážně herci z tehdejšího pražského Činoherního klubu v čele s Petrem Čepkem (Evald Schorm v tomto snímku hrál postavu kněze). Třetí snímek pocházel z roku 1968 byla filmová adaptace autobiografické knihy dramaturgyně, spisovatelky a scénáristky z Laterny magiky Mileny Honzíkové s názvem Ohlédnutí.
V roce 1971 byl v důsledku normalizace vyhozen z filmového studia Barrandov. V sedmdesátých letech zde natočil externě ještě dva další filmy (Rodeo z roku 1972 a film Proč nevěřit na zázraky z roku 1977), ale ty byly během výroby podrobeny velmi ostrým cenzurním zásahům a umělecky znetvořeny. Filmové scénáře psal, tak jako mnoho jiných umělců oné doby, pod cizími jmény a od roku 1977 se věnoval práci v divadlu, zde zejména v 80. letech s Laternou magikou. Nadále spolupracoval s Československou televizí a Filmovým studiem v Gottwaldově. V roce 1990 se vrátil do Filového studia Barrandov, kde působil jakožto člen jeho vedení a vedoucí tvůrčí skupiny. Natočil zde další dva filmy : Skřivánčí ticho z roku 1989 a Byli jsme to my? z roku 1990. Nicméně nová popřevratová doba pro něj už další tvůrčí úspěchy nepřinesla. Koncem života se stáhl zcela do soukromého ústraní a další umělecké činnosti se veřejně nevěnoval.
Obsah |
Dramata a scénické úpravy
- 1979 Rváč (variace na téma I. S. Turgeněva)
- 1989 Mrtvá živá voda
- 1993 Zpověď dítěte svého věku (podle A. de Musseta)
- 1996 Podivní ptáci
scénické úpravy
- 1981 Ani slovo o lásce
- 1981 Noční zkouška
- 1987 Vivisekce
Filografie
Režijní
- 1990 Byli jsme to my?
- 1989 Skřivánčí ticho
- 1988 Laterna Magika: Vivisekce
- 1972 Proč nevěřit na zázraky
- 1972 Rodeo
- 1968 Ohlédnutí
- 1966 Hotel pro cizince
- 1966 Bloudění
Scénáristická
- 1990 Byli jsme to my?
- 1989 Skřivánčí ticho
- 1988 Laterna Magika: Vivisekce
- 1984 Co je vám, doktore?
- 1982 Laterna Magika: Noční zkouška
- 1980 Prázdniny pro psa
- 1977 Proč nevěřit na zázraky
- 1972 Rodeo
- 1968 Ohlédnutí
- 1966 Hotel pro cizince (literární a technický)
- 1966 Lidé z maringotek
- 1966 Bloudění
- 1964 Každý den odvahu
- 1964 Místo v houfu
Externí odkazy
- České filmové nebe
- Článek v Reflexu.online
- Československá filmová databáze
- Filmová databáze
- Slovník české literatury
- Katalog měststké knihovny v Praze
- Dvanáct osudů čtyř staletí
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |