Vážení zákazníci a čtenáři – od 28. prosince do 2. ledna máme zavřeno.
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !

Jiří Kolář (železničář)

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 2. 7. 2014, 12:01; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

Ing. Jiří Kolář, Ph.D. (* 19. dubna 1963[1][2]), je český železničář, manažer Českých drah, a. s.

Obsah

Životopis

Absolvoval studium oboru „provoz a ekonomika dopravy“ na Fakultě provozu a ekonomiky Vysoké školy dopravní v Žilině.[1] V roce 1999 získal doktorát na Univerzitě Pardubice.[1] Od roku 1983 pracoval u Československých státních drah v různých provozních funkcích.[1] V letech 1993–1999 byl u Českých drah přednostou železniční stanice Kladno.[1] V letech 1999–2004 byl ředitelem Obchodně provozního ředitelství (OPŘ) Českých drah v Ústí nad Labem.[1] Od 1. června 2005 byl náměstkem generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.[1] Na začátku února 2008 jej ve funkci nahradil dosavadní vysoký manažer konkurenční Veolia Transport Petr Moravec. Některá média Kolářův odchod spojovala s problémy při přechodu na vlakový grafikon 2008 nebo s příchodem finančníka Petra Žaludy do čela ČD k 1. únoru.[3] Od 1. února 2008 byl Jiří Kolář jmenován do nově vytvořené funkce náměstka pro provoz.[1][3] Od 9. května 2005 je členem představenstva Českých drah a. s.[2] Od 3. října 2006 je členem představenstva Jídelní a lůžkové vozy, a. s., od 16. srpna 2007 je členem dozorčí rady Nadace Okřídlené kolo (určené k opravám a údržbě historických železničních vozidel a zařízení), od 25. dubna 2008 je členem dozorčí rady The Winton Train, o. p. s. (společnosti, která navazuje na odkaz sira Nicholase Wintona a zabývá se vzděláváním o historii holokaustu a výchovou k demokracii a toleranci).[4] Je ženatý, má dvě děti a ovládá angličtinu.[1]

Kritika Drážní inspekce

30. května 2008[5] a 4. srpna 2008[6] zaslal náměstkovi ministra dopravy Vojtěchu Kocourkovi dopisy, v nichž kritizoval postup Drážní inspekce a jejího inspektora Michala Miklendy a způsob, jak Drážní inspekce informovala Evropskou železniční agenturu o příčinách nehody v Moravanech. Tyto výtky vedly začátkem října 2008 k vyhrocení sporu mezi Ministerstvem dopravy ČR a Drážní inspekcí, které generální inspektor DI Roman Šigut interpretoval tak, že se „politici, úředníci a soukromá firma spojili a vyvinuli extrémní tlak k ovlivnění vyšetřování.“[7]

Kritika Jiřího Koláře

Kritiku Jiřího Koláře rozpoutalo Občanské sdružení pro ekologickou dopravu na Děčínsku (SED) v souvislosti se snahou náměstka o zrušení provozu na trati 132 z Děčína do Oldřichova u Duchcova. České dráhy a. s. podnikaly kroky k zastavení osobní dopravy a následnému zrušení tratě, přestože obce v říjnu 2007 deklarovaly ochotu dopravu na trati financovat. Za motiv snahy o zrušení trati je považován záměr postavit v tělese dráhy dálniční přivaděč k dálnici D8. Ministr životního prostředí Martin Bursík naopak obnovení provozu a trati podpořil a v dopise aktivistovi SED prohlásil, že snahy zrušit tuto trať jsou v přímém rozporu se státní politikou v oblastech životního prostředí i dopravy, a že celou kauzu vnímá jako zásadní precedens negativního přístupu veřejné správy k veřejné dopravě. Aktivisté SED žádali odvolání Jiřího Koláře z funkce náměstka pro osobní dopravu, protože se dle jejich názoru rozhodující měrou podílel na zastavení dopravy na této trati například tím, že neinformoval Drážní úřad o ochotě obcí financovat provoz.[8][9] Článek na Dopravním webu označil náměstka Koláře za výkonnou ruku ministerského náměstka Hodače a tvrdí, že Kolář sebelikvidační kroky ČD prosazuje a obhajuje, jak jen může.[10]

Reference

Externí odkazy



Chybná citace Nalezena značka <ref> bez příslušné značky <references/>.