V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Walter W-IV

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 10. 10. 2011, 11:34; Student85 (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

Walter W-IV byl letecký motor vyráběný československou firmou Walter od roku 1923, konstrukce vycházela z licence motoru BMW IV zakoupené v Německu. Šlo o zcela nový motor, koncipovaný podobně jako předchozí typ BMW IIIa (na ten firma Walter také zakoupila licenci a vyráběla jej jako Walter W-III, ovšem bylo jich vyrobeno poměrně málo — většina požadovaných motorů BMW IIIa byla zakoupena v zahraničí).

Stejně jako v případě motoru BMW IIIa se jednalo o výškový motor, tzv. překomprimovaný a předimenzovaný (tj. s kompresním poměrem vyšším než jaký by při provozu dovolovala odolnost paliva proti detonačnímu spalování a s větším zdvihovým objemem, než by byl třeba při běžně dosahovaných hodnotách středního ef. tlaku a střední pístové rychlosti k dosažení požadovaného výkonu; motor potom sice nebyl v nižších letových hladinách schopen pracovat na „plný plyn“, ale na druhou stranu si udržoval výkon do větší výšky, než je možné u běžně koncipovaného motoru s atmosferickým plněním). Motor byl vybaven speciálním karburátorem a pilot reguloval výkon motoru dvěma plynovými pákami, normální plynovou pákou (pro „škrcený“ výkon v nižších letových hladinách) a pákou tzv. výškového plynu, kterou mohl používat teprve od nadmořské výšky kolem 2 000 metrů — v této výšce již nehrozilo poškození motoru ani při plné, „neškrcené“, dodávce palivové směsi.

Motorů Walter W-IV bylo mezi lety 1923 až 1928 postaveno alespoň 214 kusů (jiné prameny uvádějí počet 225). Byly montovány do celé řady letounů čsl. výroby, mj. Aero A-11, Aero A-29, Aero DH-50, Letov Š-19 či speciálu Aero A-18c upraveného pro rychlostní závody.

Technická data

  • Typ: čtyřdobý zážehový vodou chlazený řadový (stojatý) šestiválec, s přímým náhonem vrtule
  • Vrtání válce: 160 mm
  • Zdvih pístu: 195 mm
  • Celková plocha pístů: 1 206 cm²
  • Zdvihový objem motoru: 23 524 cm³
  • Kompresní poměr: 9,18
  • Rozvod: ventilový, OHC, vačkový hřídel je poháněn královským hřídelem
  • Mazání: tlakové, oběžné
  • Zapalování: dvěma magnety Bosch ZH6
  • Příprava palivové směsi: karburátorem
  • Předepsané palivo: směs benzínu a tech. benzolu v poměru 50÷50
  • Hmotnost suchého motoru (tj. bez provozních náplní): 304 kg
  • Výkony:
    • nominální: 240 k (176,5 kW) při 1 400 ot/min
    • maximální: 280 k (205,9 kW) při 1 450 ot/min

Prameny

  • KUČERA, Pavel. Aero DH-50. Letectví + kosmonautika, roč. LXI, čís. 25 a 26. ISSN 0024-1156.
  • NĚMEČEK, Václav. Československá letadla. 1. vyd. Praha : Naše vojsko, 1958.
  • PILÁT, Zdeněk. Naše letecké motory. Letectví + kosmonautika, roč. LX, čís. 5-10. ISSN 0024-1156.
  • SÝKORA, Petr. Aero A-18, A-18b a A-18c. Letectví + kosmonautika, 1993, roč. LXIX, čís. 8-11. ISSN 0024-1156.