Přívoz Kazín - Dolní Mokropsy

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 16. 6. 2010, 15:47; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Kazínský přívoz

Přívoz Lipence-KazínČernošice-Dolní Mokropsy přes řeku Berounku tvořila do roku 2007 pramice upoutaná ke spodnímu vodiči,[1] po němž se posouvala pomocí elektromotoru[1] nebo ruční kliky.[2] Na levém břehu je přístaviště u chatové osady Jehličkovy[3] či Jedličkovy[4] lázně, na pravém břehu u chatové osady Kazín.[3] Jezdil (do roku 2007) jen v letní sezóně, o prázdninách denně, před a po nich jen o víkendech.[1] Převáží osoby, kočárky a jízdní kola.[1] Od roku 2008 není v provozu.

Obsah

Historie

11. května 1925 udělila zemská správa povolení ke zřízení osobního loďkového přívozu u lázní „Kazín", později i u lázní „Pod hrádkem" – oba tyto nové přívozy podle obecní kroniky odebraly část přepravní frekvence dosavadnímu černošickému přívozu.[5] V minulosti bývala u Kazína i lávka, avšak tu odnesla povodeň a již nebyla obnovena.[4] Historický provoz poprvé doložen 1899, naposledy 1950.[6] Novodobý provoz zahájen roku 1992.[6] Majitelkou přívozu je Věra Kadlecová z Prahy 5[2] (která předtím provozovala přívoz na Smíchově na Císařskou louku[4][5]), převozníky jsou Věra Kadlecová[4][2][5] a Stanislav Kunc.[2] Převáží pramice Ludás+Máti, náhradní loď se jmenuje Cirát.[1] Od roku 2008 není přívoz v provozu, podle oznámení pí. Kadlecové umístěného na pravém břehu je důvodem nemožnost dohody o nájemní smlouvě k pozemku.

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Kazínský přívoz

Plány na obnovení přívozu

Začátkem března 2010 rada hlavního města Prahy schválila střednědobý plán rozvoje pražských přívozů, podle nějž má být kazínský přívoz od roku 2012 obnoven[7][8][9][10] jako sezonní (od dubna do října), a to v rámci Pražské integrované dopravy pod označením P7 (v materiálu rady města je označován jako přívoz Lipence – Mokropsy).[11][12] Stal by se tak první příměstskou lodní linkou PID.

Související články

Reference

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Jan Tošovský: Přívozy na území obsluhovaném PID, Dopravní měsíčník č. 46, září 2001
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 Seznam přívozů v Čechách – výpis z dokumentů p. Ladislava Ryšánka, převozníka ve Vraném nad Vltavou
  3. 3,0 3,1 Z Dobřichovic na kole do Černošic, web Vinař roku
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 Informační list obecního úřadu Dobřichovice, ročník 7, číslo 10, 22. 10. 2001. Krátké zprávy ze sousedních obcí, str. 3.
  5. 5,0 5,1 5,2 Řeka Berounka a její břehy, Zpravodaj 1995, zkušební web Historie Černošic, webmaster Ondřej Petráček, berownka@tiscali.cz, zpracoval mb podle První pamětní knihy obce Horní Černošice a podle publikace L. Novotného Dolní Mokropsy
  6. 6,0 6,1 Mgr. Pavel Fojtík: Přívozy, nejstarší prostředek hromadné dopravy v Praze, DP Kontakt 2/2007, Dopravní podnik hl. m. Prahy a. s., 2. 2. 2007, str. 18–19
  7. V Praze bude zřejmě celoročně jezdit pět přívozů místo dvou, iRegiony, 2. 3. 2010
  8. Jan Puci: Přívozy v Praze – pomocník při výletech, web G2, 25. 3. 2010
  9. Slavnostní zahájení pražských přívozů 3. 4. 2010, Infocentrum Praha 5
  10. „Pražské přívozy rozšíří v příštích letech provoz“, Informační zpravodaj č. 5/2010, ROPID, str. 4–5
  11. Pražské přívozy rozšíří v příštích letech provoz (zpráva z 8. jednání Rady hl. m. Prahy 2. března 2010), tisková zprava, Informační server hlavního města Prahy, 2. 3. 2010
  12. Pražské přívozy rozšíří v příštích letech provoz, web Praha 8, 5. 3. 2010

Externí odkazy

  • Jakub Kencl: Kazín, brdy.org, 6. 4. 2008 (zmínka o přívoze)