Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Nádraží Veleslavín (stanice metra)
Z Multimediaexpo.cz
Nádraží Veleslavín je, společně se stanicemi Bořislavka, Petřiny a Nemocnice Motol, jedna ze čtyř stanic úseku V.A pražského metra. Počátkem března 2015 byla uvedena do ověřovacího provozu.[1] Slavnostní otevření proběhlo 6. dubna 2015.
Obsah |
Název stanice
Pracovní název stanice byl Veleslavín a ten byl potvrzen v prvním schvalování pražských radních v červnu 2012.[2] V lednu 2013 místopisná komise pražského magistrátu doporučila přejmenování dvou chystaných stanic, aby přesněji odpovídaly pražskému místopisu. Dosavadní pracovní název Veleslavín se tak měl změnit na Nádraží Veleslavín, podle blízké železniční stanice (která se ovšem jmenuje Praha-Veleslavín, nikoliv Nádraží Veleslavín) i dosavadní stávající zastávky tramvají i autobusů.[3][4]
Charakter stanice
Stanice se nachází v prostoru mezi stávající tratí SŽDC obvod žst. Veleslavín a východní částí ulice K Červenému vrchu, se středem přibližně pod ulicí Evropskou. Je mělce ražená, asi 20,5 m pod zemí, s jedním podpovrchovým vestibulem situovaným mezi železniční trať a křižovatku ulic Evropská – Kladenská.
Poloha stanice, vestibulu a jednotlivých výstupů jsou takové, aby umožňovaly v etapě přímé vazby na dočasný autobusový terminál a zároveň bez nutnosti přestavby v předstihu reagovaly na předpokládanou modernizaci stávající tratě Českých drah (zastávka v zahloubené poloze). Rovněž budoucí urbanizace prostoru mezi železniční tratí a Evropskou ulicí je z takto umístěné stanice dobře možná. Uvedeným předpokladům odpovídá navržený princip uspořádání podchodu a vestibulu ve dvou výškových úrovních. Autobusový terminál má umožnit ukončení části městských, příměstských a regionálních autobusových linek namísto Dejvické (Vítězného náměstí).[5]
Projekt stanice vznikl v kancelářích Metroprojektu, autorkou je architektka Hana Vermachová.[1]
Změny související s otevřením stanice
Dopravní podnik spolu s otevřením stanice (i celého úseku) upravil desítky pražských autobusových a tramvajových řádů a některé linky upravil, jiné zcela zrušil.
V blízkosti stanice bylo vybudováno parkoviště a zastávky pro autobusy, na které byly přesměrovány meziměstské linky z Kladna, Slaného a ostatního západního/severozápadního okolí Prahy (ty předtím končily na Dejvické).
Velká galerie
Reference
- ↑ 1,0 1,1 HUBERTOVÁ, Kateřina. Architektura nových stanic Áčka se drží vyjetých kolejí. Česká televize [online]. . Dostupné online.
- ↑ http://zpravy.idnes.cz/pojmenovani-novych-stanic-metra-doj-/domaci.aspx?c=A120612_142828_praha-zpravy_ab
- ↑ Stanice prodlouženého metra znovu mění jména. Aby nemátla cestující, iDnes.cz, 16. 1. 2013, eb (Eva Brendlová), švc (Pavel Švec)
- ↑ Stanice metra na prodloužené trase A se budou jmenovat "Nemocnice Motol" a „Nádraží Veleslavín“, Praha.eu, 5. 2. 2013, za článek odpovídá MHMP
- ↑ http://metroweb.cz/metro/BUDOUCNOST/A/V-VIIA.htm
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |