Tupolev TB-3
Z Multimediaexpo.cz
Tupolev TB-3 | ||
| ||
Tupolev TB-3 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | bombardér | |
Výrobce | Státní letecký průmysl | |
Konstruktér | A. N. Tupolev | |
První let | 22. prosince 1930 | |
Zařazen | 1932 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | ||
Varianty | ||
Uživatel | SSSR | |
Tupolev TB-3 (Тяжелый бомбардировщик, Těžký bombardér) byl těžký bombardér používaný sovětským letectvem ve 30. letech a na počátku 40. let.
Obsah |
Vývoj
Historie vzniku těžkého čtyřmotorového bombardéru TB-3 spadá již do roku 1925. Následujícího roku začaly práce v konstrukční kanceláři A. N. Tupoleva, které trvaly až do roku 1929. Byl zkonstruován letoun, který dostal označení ANT-6. Na podzim roku 1930 byly prováděny jeho první zkoušky, jejichž výsledky byly neuspokojivé. Došlo ke změně pohonu, kdy se za americké motory Curtiss Conqueror instalovaly sovětské M-17. 10. října 1932 proběhly státní zkoušky, které tentokrát dopadly úspěšně. Sériová výroba s přiděleným oficiálním názvem TB-3 se rozběhla ještě téhož roku. Od roku 1934 se začaly vyrábět modernizované TB-3 s motory M-34R. Roku 1934 se podařilo posádkám čtyř těchto upravených letadel přistát na led v oblasti severního pólu.
Celkem bylo vyrobeno 819 letadel všech verzí TB-3.
Vojenské užití
Bombardéry TB-3 se účastnily koncem třicátých let bojů Sovětského svazu s Japonskem, v Zimní válce s Finskem, zúčastnily se i přepadení Polska. V roce 1941 již byly zcela zastaralé, avšak dále působily zejména v námořním letectvu. Díky mohutnosti křídel byly používány jako nosiče dvou podvěšených stíhacích letounů Polikarpov I-16, této sestavě se říkalo Zvěno. Nejznámnější akcemi těchto sestav jsou nálety na rumunská naftová pole, kdy I-16 se zavěšenými 250kg bombami byly 40 km před cílem odpoutány a shodily bomby na nádrže s naftou. TB-3 byly též určené pro noční bombardování, sloužily jako výsadková či transportní letadla po dobu celé Velké vlastenecké války.
Rekordy letadla
- TB-3 4M-34R dosáhl rekordu ve vytrvalosti letu 18 hodin a 30 minut !
- TB-3 4AM-34FRN s Andrejem Jumaševem za řízením stanovil řadu rekordů v poměru užitečného zatížení a výšky:
- 11. září 1936 – 5 000 kg zátěže (11 000 lb) do výšky 8 116 m (26 627 stop)…28. října vylepšeno na 8 980 m (29 460 stop).
- 16. září 1936 – 10 000 kg zátěže (22 000 lb) do výšky 6 605 m (21 670 ft).
- 20. září 1936 – 12 000 kg zátěže (26 000 lb) do výšky 2 700 m (8 900 ft) !
Technické údaje
- Charakteristika: čtyřmotorový bombardovací letoun
- Pohon: 4 x motor M-17 o výkonu 715 k, později MF-34FRN o výkonu 900 k
- Délka letadla: 25,10 m
- Rozpětí: 41,8 m
- Nosná plocha: 234,50 m2
- Vzletová hmotnost: 18 877 kg
- Maximální rychlost: 300 km/h
- Dostup: 8 000 m
- Nosnost bomb: 3 000 kg, maximálně až 5000 kg
- Výzbroj: 4× kulomet ráže 7,62 mm
Galerie
Literatura
- DUFFY, Paul, KANDALOV, Andrej. Tupolev, muž a jeho letadla. Překlad PhDr. Jiří Chodil. 1. vyd. Praha : Jan Vašut, 1999. ISBN 80-7236-051-5. S. 232. (česky)
- GUNSTON, Bill. Bojová letadla II. světové války. Praha : Svojtka&Co., 2006. 479 s. ISBN 80-7237-203-3.
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |