Přívozy na Berounce
Z Multimediaexpo.cz
Obsahuje zjištěné říční přívozy na řece Berounce.
Obsah |
Fungující přívozy
Seznam je řazen po směru toku řeky.
- Přívoz Nadryby: (u Chrástu) Kovová loď, pohon pomocí bidla, jištěno řetězem na vodicím laně, převoz osob i osobních automobilů. Provoz jen od června do září, denně kromě pondělí. Provozovatel: Ing. Miroslav Schubert MS-Soft (rejdař). První zmínky o přívozu jsou z 12. století.[1]
- Přívoz Darová: Asi 7 km za přívozem Nadryby. Zřízen 1973. Přepravuje i nákladní automobily (nosnost prámu 8 tun), v provozu denně, celoročně od 6 do 18 hodin. Vlastní obec Břasy, jako provozovatel je na informační tabuli uvedena STAS - STANĚK s. r. o., převozníkem je pan K. Prokýšek z Plané.
- Přívoz Branov-Luh - Nezabudice, k pamětní síni Oty Pavla v Luhu, 7 km před Křivoklátem. Bezmotorová duralová pramice poháněná bidlem, v provozu od 17. století, nyní jen v letní sezoně.[2]
- Přívoz Kazín - Dolní Mokropsy byl historicky doložen poprvé v roce 1899 a naposledy 1950, novodobý provoz byl zahájen roku 1992.[3] Pramice upoutaná ke spodnímu vodiči může být poháněna elektromotorem nebo ruční klikou. Jezdí jen v letní sezóně, o prázdninách denně, před a po nich jen o víkendech. Převáží osoby, kočárky a jízdní kola. Majitelkou a jedním ze dvou převozníků je Věra Kadlecová z Prahy 5. Od roku 2008 není přívoz v provozu, údajně kvůli nemožnosti dohody o nájemní smlouvě k pozemku.
Zaniklé přívozy
- Přívoz Dolní Mokropsy – Horní Mokropsy vznikl ve 14. století, kdy nahradil dosavadní brod., a byl provozován mokropeským dvorem. Zbraslavský klášter roku 1730 prodal panskou chalupu Václavu Kocourkovi s podmínku, že bude zajišťovat převoznickou službu. V roce 1913 byl přívoz upraven na lanový, v roce 1914 se majitelé vzdali koncese. Od roku 1862 však již obě vsi spojoval železniční most.[4]
- Přívoz Horní Černošice – Dolní Černošice: koncesi k provozování přívozu nad mlýnským jezem udělilo místodržitelství obci Dolní Černošice 16. září 1895,[4] provoz poprvé doložen 1899, naposledy 1950.[3] (Nahrazen lávkou.) Původním vlastníkem a provozovatelem černošického přívozu byl velkostatek zbraslavský; prvním nájemcem (v letech 1896–1924) a převozníkem byl František Cvrk z Horních Černošic. Po něm následovali převoznící Václav Ejem z Radotína a František Jiskra z Dolních Černošic. V roce 1933 zápis v obecní kronice konstatuje, že výnosy z přívozu se snížily, protože lázně a koupaliště se přesunuly ke Kazínu.[4]
- Přívoz Radotín – Zbraslav: poprvé doložen 1159 (výnosy z provozu přívozu podle privilegia Vladislava II. připadly řádu Johanitů), zrušen kolem roku 1950.[3] (Nahrazen lávkou.)
- Přívoz Lahovice – Zbraslav přes bývalé rameno Berounky (dnešní Krňov či Krňák) sloužil do roku 1680, odkdy byl mimo období tání ledů nahrazen loďkovým mostem, později stálým dřevěným mostem a od roku 1913 železobetonovým mostem přes Krňov.[5]
Reference
- ↑ Turistické zajímavosti, obec Nadryby
- ↑ Tomáš Johánek: Převoznictví stále frčí (Profit, 28. 8. 2006)
- ↑ 3,0 3,1 3,2 Mgr. Pavel Fojtík: Přívozy, nejstarší prostředek hromadné dopravy v Praze, DP Kontakt 2/2007, Dopravní podnik hl. m. Prahy a. s., 2. 2. 2007, str. 18–19
- ↑ 4,0 4,1 4,2 Řeka Berounka a její břehy, Zpravodaj 1995, zkušební web Historie Černošic, webmaster Ondřej Petráček, berownka@tiscali.cz, zpracoval mb podle První pamětní knihy obce Horní Černošice a podle publikace L. Novotného Dolní Mokropsy
- ↑ Krňák - Krňov, soukromý informační web Zbraslav.info, Jaroslav Pavlíček
Externí odkazy
|
- Tomáš Johánek: Přes řeku na ruční pohon, Profit, 28. 8. 2006
- Přehled českých přívozů – výpis z dokumentů p. Ladislava Ryšánka, převozníka ve Vraném nad Vltavou
Související články
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |