Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
USS Wasp (CV-7)
Z Multimediaexpo.cz
USS Wasp (CV-7) | |
Základní údaje | |
---|---|
Typ: | letadlová loď |
Třída: | třída Wasp |
Číslo trupu: | CV-7 |
Jméno podle: | |
Objednána: | 19. září 1935 v loděnicích Bethlehem Steel Co., Fore River, Mass. |
Zahájení stavby: | 1. dubna 1936 |
Spuštěna na vodu: | 4. dubna 1939 |
Uvedena do služby: | 25. dubna 1940 |
Osud: | 15. září 1942 potopena japonskou ponorkou jižně od ostrova Guadalcanal |
Poloha vraku: | |
Cena: | |
Předchůdce: | |
Následovník: | |
Poznámka: | |
Takticko-technická data | |
Výtlak: | 14 700 t (standardní) 19 116 t (plný) |
Délka: | 209,7 m (na úrovni hladiny) 225,9 m (celkem) |
Šířka: | 24,6 m (na úrovni hladiny) 33,2 (celkem) |
Ponor: | 6,1 m |
Pohon: | 6 kotlů parní turbíny 2 hřídele 75 000 shp (55,9 MW) |
Palivo: | |
Rychlost: | 29,5 uzlů (54,6 km/h) |
Dosah: | 12 000 nm (22 000 km) při rychlosti 15 uzlů (28 km/h) |
Posádka: | 1800 |
Pancíř: | |
Výzbroj: | 8 × 127 mm (5 palců)/38 cal 4 × 4 28 mm (1,1 palce)/75 cal 24 × 12,7 mm |
Elektronika: | |
Letadla: | 80 letounů |
Ostatní: |
USS Wasp (CV-7) byla jedinou americkou letadlovou lodí třídy Wasp.
Na začátku druhé poloviny třicátých let dvacátého století bylo ve Spojených státech amerických rozhodnuto o stavbě nové letadlové lodi, která by nahradila zastaralou USS Langley v roli lehké letadlové lodě.
Stavba byla zahájena 1. dubna 1936 a byly pro ni použity zmenšené plány pro stavbu jednotek třídy Yorktown. Pro dosažení plánovaného standardního výtlaku kolem 15 000 t však muselo být zmenšeno i pancéřování, což se v budoucnu mělo stát Waspu osudným.
Práce se neskutečně vlekly a loď mohla být spuštěna na vodu až 4. dubna 1939. Vzhledem ke stále narůstajícímu napětí mezi USA a Japonskem však tempo po spuštění na vodu rychle vzrostlo a za další rok, dne 25. dubna 1940, již mohl být Wasp zařazen do služby v Námořnictvu Spojených států.
Služba v Atlantiku
V dobách před vstupem USA do války se letadlová loď Wasp zdržovala v Atlantickém ocenánu. Její činnost tvořily eskorty konvojů do Velké Británie a na Island. V březnu 1941 se Wasp podílí na nalezení škuneru jménem George E. Klinck. Ten zabloudil v bouři u Cape Hatteras v Severní Karolíně a kvůli silné mlze nemohl najít cestu domů. Wasp jej díky svým silným pátracím reflektorům lokalizoval a dovedl bezpečně k pobřeží. V červenci se Wasp účastní akce na zajištění bezpečného vylodění amerických vojáků na Islandu, kteří podle plánu střídají britské jednotky v zajištění ostrova před případnou německou invazí.
Začátek války zastihl USS Wasp v Atlantiku. Během prvních měsíců roku 1942 se podílí na doprovodech konvojů a také na dopravě britských stíhaček Spitfire Mk.V do Středomoří. 17. března byl Wasp poškozen srážkou s torpédoborcem USS Stack. Ve druhé čtvrtině roku je Wasp stažen do Norfolku ve Virginii, kde jsou provedeny všechny nutné opravy a poté se loď vydává na cestu Panamským průplavem vstříc válce v Tichomoří.
Služba v Tichomoří
První velkou akcí, které se Wasp v Pacifiku účastní, je podpora jednotek vyloďujících se na ostrově Guadalcanal v Šalomounových ostrovech dne 7. srpna 1942. Tam jeho letci spolu s letci z USS Enterprise a USS Saratoga několik prvních dní brání čerstvě dobytá postavení na ostrově před útoky japonských bombardérů.
Další příležitost tvrdě zúčtovat s Japonci Wasp propásl ve dnech 24.-25. srpna. V tu dobu se odehrála bitva ve východních Šalomounech. Bohužel Wasp neměl dostatek pohonných hmot a bitvy se kvůli tankování zúčastnit nemohl.
15. září křižoval Wasp se svým svazem jihovýchodně od ostrova San Cristobal, když byl spatřen a torpédován jednou z všudypřítomných japonských ponorek. Byla to I-19. Jak již bylo zmíněno, Wasp měl kvůli dodržení plánovaného výtlaku omezené pancéřování. I to byl jeden z důvodů, proč zmizel během krátké chvíle pod hladinou. Zahynulo takřka 200 lidí.
Za své zásluhy byl Wasp dvakrát vyznamenán válečnou hvězdou.
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |