Kabinová lanová dráha na Ještěd
Z Multimediaexpo.cz
Lanová dráha Horní Hanychov – Ještěd je oběžná (kyvadlová) dvoukabinová visutá lanová dráha. Je v provozu od roku 1933, od roku 1975 v rekonstruované podobě. V současnosti jde o jedinou a poslední lanovku provozovanou Českými drahami, v jejich jízdním řádu je nyní vedena jako trať č. 900 (dříve 902, předtím 075). Slouží jak k dopravě turistů, tak i k zásobování horského hotelu Ještěd.
Obsah |
Stanice
- Liberec-Horní Hanychov (600 m n. m., též udáváno 595 m n. m.)
- Ještěd (1000 m n. m., též udáváno 995 m n. m.)
První záměr
V roce 1924 předložil Německý horský spolek pro Ještědské a Jizerské hory, vlastník tehdejšího hotelu na vrcholu, záměr vybudování lanovky, který zpracoval Ing. Roman Wienberger, zástupce firmy Adolf Bleichert a spol. z Lipska.[1] Od tohoto návrhu bylo upuštěno a celou akcí byly pověřeny Československé státní dráhy.
Původní lanovka
Ve třicátých letech Československé státní dráhy získaly pozemky pod tratí a v místech budoucích stanic a zadaly stavbu chrudimské firmě František Wiesner (po znárodnění Transporta). Ta zahájila stavbu 15. června 1932 a již 27. června 1933 byla lanovka zprovozněna. Po lanovce na Černou horu, která dnes již v původní podobě a v původním místě neexistuje, byla tato lanovka historicky druhou českou visutou lanovkou. 1. června 1943 převzala lanovku od železničního dopravce správa liberecké pouliční dráhy, v roce 1945 byla převedena pod Československé státní dráhy.[2] V letech 1953 a 1962 byla vyměněna nosná lana.
Kabinu původní lanovky z roku 1933 získalo v roce 2012 Severočeské muzeum v Liberci, po vyřazení byla využívána postupně jako bufet, stavební buňka, kůlna a včelín. Muzeum plánuje její renovaci podle dochovaných plánů.[3]
Technické parametry
- Šikmá délka trati: 1183 m
- Vodorovná délka trati: 1115 m
- Výškový rozdíl: 400 m
- Podpěry: dvojice nýtovaných sloupů o výšce 20 a 26 m
- Průměr nosného lana: 45 mm, napínací závaží v dolní stanici
- Průměr tažného a přítažného lana: 22 mm
- Vozidla: dvojice pevně uchycených kabin v protilehlých polohách o kapacitě 33 osob
- Pohon v horní stanici, výkon 100 kW
- Maximální rychlost: 5 m/s
- Doba jízdy: 5 minut
- Kapacita: 330 osob za hodinu.
Nová lanovka
V roce 1971 již byla původní technologie opotřebovaná a bylo rozhodnuto o celkové přestavbě lanovky. Přestavba, která byla opět zadána firmě Transporta, proběhla v letech 1971–1975 a během ní byla lanovka prodloužena na šikmou délku 1188 metrů s převýšením 402 metrů. Lanovka v nové podobě byla otevřena 31. prosince 1975. Dvojice podpěr byla nahrazena podpěrou jedinou o výšce 30 metrů, byla zdvojnásobena rychlost i výkon hlavního pohonu. V letech 1983 a 1985 byla vyměněna nosná lana. Od roku 1993 dráhu vlastní a provozují České dráhy. Jako jediná lanovka ČD nebyla privatizována nebo předána obci.
Ročně lanovka přepraví průměrně kolem 250 tisíc cestujících. Jednoduché plné jízdné pro jednu osobu směrem nahoru bylo roce 2012 bylo 75 Kč, zpáteční 120 Kč. U dolní stanice lanové dráhy je k dispozici parkoviště pro osobní automobily a autobusy.
Za celou dobu provozu lanovky nedošlo podle webu Českých drah k žádné větší závadě ani k ohrožení cestujících.
Trať
- Šikmá délka trati: 1188 m
- Vodorovná délka trati: 1115 m
- Převýšení: 401,7 m, též udáváno 400 m
- Sklon trati: průměrný 36 %, maximální 55,78 %
- Počet podpěr: 1 truhlíková konstrukce o výšce 30 metrů
- Maximální výška kabiny nad terénem: 30 metrů
- Délka nosného lana: 1400 m pro každou větev
- Průměr nosného lana: 50 mm, napínací závaží v dolní stanici
- Průměr tažného a přítažného lana: 22,4 mm
- Pohon v horní stanici, 205 kW
- Vozidla: dvě kabiny pevně uchycené o kapacitě 35 cestujících. Jedna kabina má červený nátěr, druhá zelený.
Provozní parametry
- Maximální dopravní rychlost: 10 m/s
- Jízdní doba: 4 minuty
- Přepravní kapacita: 525 osob/h v každém směru (tento uváděný údaj nepočítá s časem pro nastupování a vystupování)
- Rozsah provozu: od 8 do 19 hodin (v pondělí až od 14 hodin, od listopadu do března jezdí poslední spoj již v 18 hodin); převážně v intervalu 30 minut, mezi 12 a 13 h a po 16:00 h je interval hodinový; v případě většího zájmu na určitý spoj jede lanovka tolikrát, dokud nejsou přepraveni všichni cestující
- Jarní nebo podzimní odstávky nejsou zapracovány do tabulkového jízdního řádu a bývají oznamovány samostatně; podobně i přerušení provozu např. kvůli povětrnostním podmínkám.
Dopravní dostupnost
Dolní stanice lanové dráhy se nachází asi 10 minut pěší chůze od konečné tramvajové linky číslo 3 v Horním Hanychově. V době přípravy zdvojkolejnění a modernizace trati Viadukt – Horní Hanychov bylo zvažováno i prodloužení až k dolní stanici lanovky, ale nakonec byla trať obnovena jen v původní trase.
O něco blíže dolní stanici se nachází zastávka regionálních autobusů Liberec,Horní Hanychov,u lanovky. Zastavují zde linky 540320 Liberec – Osečná – Stráž pod Ralskem a 540340 Liberec – Hodky – Český Dub, dopravce ČSAD Liberec a.s.
Silniční spojení k dolní stanici lanovky vede od silnice I/35 (křižovatka u Viaduktu) ulicemi Švermova, Uralská, Kubelíkova a Ještědská. Nejbližší železniční stanicí je nádraží Liberec-Horní Růžodol na trati z Liberce do České Lípy.
Související články
Reference
- ↑ Kabinová lanovka Liberec – Ještěd, lanove-drahy.cz
- ↑ Historie tramvají v Liberci, Jan Hoidekr, 27. 3. 2007, podle: L. Kysela, G. Jäkl: Liberecké tramvaje
- ↑ mld. Historická kabina ještědské lanovky odjela ze zahrádky do muzea [online]. Ceskatelevize.cz, 2012-5-22, [cit. 2012-08-22]. Dostupné online.
Externí odkazy
- Lanová dráha Liberec-Horní Hanychov – Ještěd na webu Českých drah
- Jízdní řád: trať 900, visutá lanová dráha Liberec-Horní Hanychov – Ještěd na webu Českých drah
- Kabinová lanovka Liberec – Ještěd, lanove-drahy.cz
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |