Lancia Delta
Z Multimediaexpo.cz
Lancia Delta je jedním z nejslavnějších modelů italské automobilky Lancia. V letech 1987 až 1992 získal tento vůz šestkrát v řadě pohár konstruktérů v rally a celkem 46 vítězství.
Obsah |
Historie
Poprvé se představila v roce 1979. Její design vytvořil Giorgio Giugiaro. V roce 1980 získala titul Auto roku. V roce 1986 přišly největší úspěchy, když byla představena verze s pohonem 4x4. Model Inegrale se představil v roce 1987. Byl ještě opatřen osmiventilovou technikou. Kola byla nově patnáctipalcová, brzdové kotouče se zvětšily. Karoserie byla upravena rozšířením blatníků a nárazníků. Na kapotě se objevily otvory pro odvod vzduchu z motoru. V tomto typu se představilo ABS. Objevila se konce roku 1991. Interier vytvářel iluzi sportovních vozů sedadly Recaro a volantem MOMO. V roce 1993 se představilo EVO II s upravenou elektronikou od firmy Magnetti Marelli a novým turbodmychadlem Garett. Dalé se objevilo i několi výjimečných limitovaných edicí. V Ženevě 1993 se představila druhá generace, ale už v roce 1994 skončila výroba modelu Delta.
Technická data
Pohon 4x4 byl tvořen třemi diferenciály. Rozložení hnací síly bylo 56% pro přední a 44% pro zadní nápravu. Točivý moment poháněl přední nápravu přes průchozí deferencial, zadní přes viskozní středový diferencial Ferguson. Mezi zadnímy koly byl diferencial Torsen známý i s tehdejších formulí McLaren. Ten rozděloval sílu na kola podle jejich záběru. Jeho maximální závěr ale činil jen 70%. Řízení bylo dovybaveno posilovačem.
Rozměry
- 3896/1684/1346 mm
- rozvor 1570 mm
- pohotovostní hmotnost 1291 kg
Motor 16V
- benzínový čtyřválec
- 1995 ccm
- 200 hp,147 kW
- 298 Nm při 3000 otáčkách
- manuální pětistupňová převodovka
Třetí generace
Lancia Delta je automobil na pomezí nižší střední a střední třídy. Nová Delta se vyznačuje nekonvenční koncepcí karosérie, která v sobě spojuje prvky hatchbacku, kombi a MPV. Podlahová plošina je převzata z Fiatu Bravo, ale rozvor byl prodloužen o 10 cm.
Název
Jméno Delta odkazuje na předchozí dvě generace s totožným názvem. Ve výrobním programu Lancie však nová Delta žádný model přímo nenahrazuje a proti předchozím Deltám je dokonce o půl metru delší. Na závodní odkaz Delty Integrale třetí generace téměř jistě nenaváže, protože její karoserie je větší a model se orientuje na komfort a individualizaci, nikoliv na sportovní výkony.
Reklamní kampaň
V televizní reklamě na novou Deltu účinkuje americký herec Richard Gere. Gere se angažuje za práva Tibeťanů a s tímto tématem reklama také pracuje. Spekulace o politickém podtextu Lancia sama rozvířila oficiálním prohlášením, že spot je pouze uměleckým dílem a nemá zasahovat do vnitřních záležitostí Číny.
Přehled motorizací
Pro Deltu je určeno celkem šest přeplňovaných motorů. Benzínové 1.4 Turbojet jsou známé i z dalších modelů skupiny Fiat. Novinkou bude motor 1.8 Twin Turbojet vybavený přímým vstřikováním paliva a variabilní časování ventilů. Do prodeje se dostane později.
Turbodiesely jsou všechny tři nové. Základní 1.6 Multijet o výkonu 88 kW nahrazuje stejně výkonný 1.9 Multijet, který Fiat používal dříve. Motor 1.9 Twin Turbo Multijet má dvoustupňové přeplňování s jedním větším a jedním menším turbodmychadlem. Je to téměř identický motor jako 1.9 TTiD v Saab 9-3, ale v Deltě je naladěný na vyšší výkon. Nový 2.0 Multijet vzniknul převrtáním původního 1.9 Multijet o 1 mm.
Model | 1.4 Turbojet | 1.4 Turbojet | 1.8 Twin Turbojet | 1.6 Multijet | 1.9 Twin Turbo Multijet | 2.0 Multijet |
Uspořádání válců | 4 v řadě | |||||
Druh motoru | turbobenzínový | turbodiesel | ||||
Objem (cm³) | 1368 | - | 1598 | 1910 | 1956 | |
Vrtání × zdvih (mm) | 72,0 × 84,0 | - | 79,5 × 80,5 | 83,0 × 92,4 | 82,0 × 92,4 | |
Kompresní poměr | 9,8 : 1 | - | 16,5 : 1 | |||
Výkon (kW) | 88 při 5000 ot. | 110 při 5500 ot. | 147 | 88 při 4000 ot. | 140 při 4000 ot. | 121 při 4000 ot. |
Kroutící moment (Nm) | 206 při 1750 ot. | 206 při 2250 ot. | - | 300 při 1500 ot. | 360 při 1750 ot. | 400 při 2000 ot. |
Nejvyšší rychlost | 195 km/h | 210 km/h | - | 194 km/h | 214 km/h | 222 km/h |
Zrychlení 0–100 km/h | 9,8 s | 8,7 s | - | 10,7 s | 8,5 s | 7,9 s |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 6,6 | 7,0 | - | 4,9 | 5,3 | 5,7 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1320 | - | 1410 | 1430 |
Delta v závodech
Delta HF
V polovině 80 let v rally kralovaly vozy Audi Quattro. Era vozů Lancia Stratos HF pomalu končila. Právě Delta byla vybrána aby vrátila značku na přední místa. Závodní vůz byl upraven z verze HF turbo. Ta dosahovala výkonu 165 koní při motoru o obsahu 1600 ccm. Konstruktéři doplnili pohon všech kol. Na kolech se při závodech často používaly kotouče které zlepšovaly chlazení brzd.
Delta HF Integrale
Předchozí motor dostal nové ventily, ventilová sedla, vodní pumpu, výkonější ventilátor, větší vzduchový filtr a větší olejové a vzduchové chladiče. Byl doplněn turbodmychadlem Garett T3 s tlakem 1,2 baru. Zrychlení z 0-100 km bylo 6,6 sekund. Maximální rychlost byla 214 km/h. Výkon byl 185 koní při 5300 otáčkách za minutu. Točivý moment byl 304 Nm při 3500 otáčkách za minutu. Tento model vyhrál v roce 1988 10 z 11 závodů. Aby jí konkurence nedohnala, byl v roce 1989 představen šestnáctiventilový motor. Byl upraven i pohon když 47% výkonu bylo přenášeno na přední a 53% na zadní nápravu. Výkon vzrostl na 200 koní při 5500 otáčkách motoru. Zrychlení se o vteřinu zkrátilo. Maximální rychlost se zvýšila na 220 km/h.
Delta Evoluzione
Měla rozšířený rozchod a upravenou přední nápravu. Přední nárazník přiváděl k motoru více vzduchu a kapota ho lépe odváděla. Na konci střechy se objevilo nastavitelné přítlačné křídlo. Naopak zmizela jedna ze dvou koncovek výfuku. Stejný motor doznal navýšení výkonu na 210 koní.
Delta S4
Special pro skupinu B. Motor byl umístěn dozadu. Byl to zážehový motor o objemu 1800 cm³ přeplňovaný kompresorem i turbodmychadlem současně. Výkon činil 600 koní při 970 kg. Zrychlení bylo 2,5 vteřiny. Maximální rychlost okolo 240 km/h.
Rozměry a hmotnost
- vnější rozměry 4005 x 1800 x 1500 mm (délka x šířka x výška)
- rozchod kol 1500/1520 mm (přední/zadní)
- rozvor náprav 2440 mm
- pohotovostní hmotnost 1200 kg
- užitečná hmotnost 160 kg
Motor
- benzínový řadový čtyřválec s rozvodem 2xOHC
- umístěn podélně před zadní nápravou
- zdvihový objem 1759 cm³
- nejvyšší výkon 184kW (250 hp) při 6750 1/min
- nejvyšší točivý moment 291Nm při 4500 1/min
- přeplňování válců mechanicky poháněným dmychadlem Abarth a turbodmychadlem KKK s chladiči plnícího vzduchu
Převodové ústrojí
- v bloku s motorem
- dvoukotoučová suchá spojka s kapalinovým ovládáním
- pětistupňová převodovka
- mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou rozdělující točivý moment 30:70 na přední:zadní kola
Podvozek
- protorový rám z ocelových trubek
- všechna kola nezávisle zavěšená na lichoběžníkových polonápravách
- pérování vinutými pružinami s teleskopickými kapalinovými tlumiči a příčnými zkrutnými stabilizátory
- dvouokruhové kotoučové brzdy s vnitřním chlazením o průměru 300 mm
- dvě palivové nádrže o objemu 37l
- pneu 205/55 VR 16
Výkony
- maximální rychlost 225 km/h
- zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,0 s
- 1 km s pevným startem za 25,6 s
- spotřeba palima 8,5/10,9/12,9 l/100km (90km/h / 120km/h / město)
Externí odkazy =
- Oficiální stránka
- Článek na Auto.cz
- Článek o historii na Auto.cz
- Článek na Automix.cz
- Článek na Fiftyfifty.cz
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |