Motorem našeho webového serveru bude pekelně rychlý
procesor AMD Ryzen Threadripper 7960X (ZEN 4).
Formule 1 v roce 1980
Z Multimediaexpo.cz
Mistrem světa v roce 1980 se stal Australan Alan Jones na voze Williams. Značný podíl na tomto výsledku měl i nestárnoucí Carlos Reutemann, který po celou sezónu jezdil ve vynikající formě a v celkovém hodnocení mistrovství světa skončil na třetím místě. Nelson Piquet, jenž získal druhé místo, vyzrál v prvotřídního pilota, který se stal za přispění vozu Brabham jedním z nejžhavějších favoritů na titul. Z mladíků si vedli výborně i Pironi a De Angelis. Zlepšili se jezdci Renaultu, Arnoux byl šestý a Jabouille osmý. Renaulty byly dostatečně výkonné a rychlé, startovaly obvykle z prvních pozic a častokrát jezdily v čele závodu, stále však trpěly problémy se spolehlivostí. Zcela bez úspěchu skončilo mistrovství pro týmy Ferrari a Lotus. Ferrari, jehož jezdci Scheckter a Villeneuve skončili rok předtím na prvním a druhém místě, získalo pouhýh osm bodů. Čest Lotusu zachraňoval jen mladíček de Angelis, jenž obsadil konečné sedmé místo. Jeho o mnoho zkušenější stájový kolega vyšel naprázdno. Rozepře mezi FISA a FOCA o to, kdo bude mít rozhodující vliv ve formuli 1, vyvrcholily v polovině sezóny skandálem při Velké ceně Španělska. FISA potrestala pokutou 2000 dolarů patnáct jezdců, kteří se nedostavili na informativní porady o bezpečnostních opatřeních. Jezdci v tom byli nevinně, účast jim zakázali jejich zaměstnavatelé, sloučení ve FOCA. Protože pokuty nebyly včas zaplaceny, odebrala FISA všem postiženým jezdcům licence. Bez licence jezdit nemohli. Aby zamezil obrovským finančním ztrátám, snažil se Bernie Ecclestone přemluvit předsedu španělského autoklubu, aby vzal odpovědnost na sebe. Tento Ecclestonův manevr neakceptovaly týmy Alfa Romeo, Ferrari a Renault a ze Španělska odjely. Velká cena se nakonec do mistrovství světa nezapočítávala. Nešťastná nehoda při Velké ceně USA v Long Beach poslala Regazzoniho přímo z kokpitu závodního vozu na invalidní vozík. Sezóna, v jejímž průběhu odešli navždy Patrick Depailler, jenž havaroval při testech Alfy Romeo v Německu a 89letý Alfred Neubauer, legendární manažer týmu Mercedes. Závodní kariéru ukončili Jody Scheckter a Emerson Fittipaldi.
Obsah |
Pravidla
- Boduje prvních šest jezdců podle klíče:
- 1. 9 bodů
- 2. 6 bodů
- 3. 4 body
- 4. 3 body
- 5. 2 body
- 6. 1 bod
- Do konečné klasifikace se započítává pouze 5 nejlepších výsledků z každé poloviny.
- Technika - motor 1500 cm3 s přeplňováním nebo 3000 cm3 bez přeplňování.
- Hmotnost – minimalně 575 kg
Složení týmů
- Ferrari (Scuderia Ferrari SpA SEFAC)
- Tyrrell (Candy Tyrrell Team)
- 3. Jean Pierre Jarier
- 4. Darek Daly
- 43. Mike Thackwell
- Brabham ( Parmalat Racing Team)
- McLaren (Marlboro Team McLaren)
- 7. John Watson
- 8. Alain Prost, Stephen South
- ATS (Team ATS)
- 9. Marc Surer
- 10. Jan Lammers , Herald Ertl
- Lotus (Team Essex Lotus)
- 11. Mario Andretti
- 12. Elio de Angelis
- 43. Nigel Mansell
- Ensign ( Unipart Racing Team)
- 14. Clay Regazzoni, Tiff Needell, Jan Lammers
- 41. Geoff Lees
- Renaultl (Equipe Renault Elf)
- 15. Jean Pierre Jabouille
- 16. Rene Arnoux
- Shadow ( Shadow Cars)
- 17. Stefan Johansson Geoff Lees
- 18. Dave Kennedy
- Fittipaldi (Skol Fittipaldi Team)
- 20. Emerson Fittipaldi
- 21. Keke Rosberg
- Alfa Romeo ( Malboro Team Alfa Romeo)
- Ligier (Equipe Ligier Gitanes)
- 25. Didier Pironi
- 26. Jacques Laffite
- Williams ( Albilad Williams Racing Team)
- 27. Alan Jones
- 28. Carlos Reutemann
- Arrows (Warsteiner Arrows Racing Team)
- Osella (Osella Squadra Corse)
- 31. Eddie Cheever
- Williams (Brands Hatch Racing)
- 43. Desire Wilson
- Williams (RAM)
- 50. Rupert Keegan
- 51. Kevin Cogan, Geoff Lees
Závody započítávané do MS
Závody nezapočítávané do MS
Datum | Grand Prix | Okruh | Vítěz | Vůz | Výsledky |
---|---|---|---|---|---|
1. červen | Španělsko | Jarama | Alan Jones | Williams FW 07 B | Výsledky |
Konečné hodnocení Mistrovství Světa
Jezdci
- Alan Jones Williams 67 (71)
- Nelson Piquet Brabham 54
- Carlos Reutemann Williams 42 (49)
- Jacques Laffite Ligier 34
- Didier Pironi Ligier 32
- Rene Arnoux Renault 29
- Elio de Angelis Lotus 13
- Jean Pierre Jabouille Renault 9
- Riccardo Patrese Arrows 7
- Derek Daly Tyrrell 6
- Jean Pierre Jarier Tyrrell 6
- Keke Rosberg Fittipaldi 6
- Gilles Villeneuve Ferrari 6
- John Watson McLaren 6
- Emerson Fittipaldi Fittipaldi 5
- Alain Prost McLaren 5
- Bruno Giacomelli Alfa Romeo 4
- Jody Scheckter Ferrari 2
- Mario Andretti Lotus 1
- Hector Rebaque Brabham 1
Započítávalo se 5 závodů z každé poloviny sezóny
Vozy
- Williams 120
- Ligier 66
- Brabham 55
- Renault 38
- Lotus 14
- Tyrrell 12
- Arrows 11
- Fittipaldi 11
- McLaren 11
- Ferrari 8
- Alfa Romeo 4
Národy
- Francie 115
- Austrálie 71
- Brazílie 59
- Argentina 49
- Itálie 24
- Irsko 6
- Finsko 6
- Kanada 6
- Velká Británie 6
- Německo 4
- Jihoafrická republika 2
- USA 1
- Mexiko 1
Roční statistiky
Vítězství | Vůz | Motor | Národ |
---|---|---|---|
Alan Jones 5x | Williams 6x | Ford 11x | Australie 5x |
Nelson Piquet 3x | Renault 3x | Renault 3x | Francie 5x |
Rene Arnoux 2x | Brabham 3x | - | Brazílie 3x |
Didier Pironi 1x | Ligier 2x | - | Argentina 1x |
Carlos Reutemann 1x | - | - | - |
Jacques Laffite 1x | - | - | - |
Jean Pierre Jabouille 1x | - | - | - |
Pole positions | Vůz | Motor | Národ |
Alan Jones 3x | Renault 5x | Ford 8x | Francie 8x |
Rene Arnoux 3x | Ligier 3x | Renault 5x | Australie 3x |
Jean Pierre Jabouille 2x | Williams 3x | Alfa Romeo 1x | Brazílie 2x |
Didier Pironi 2x | Brabham 2x | - | Itálie 1x |
Nelson Piquet 2x | Alfa Romeo 1x | - | - |
Jacques Laffite 1x | - | - | - |
Bruno Giacomelli 1x | - | - | - |
Nejrychlejší kolo | Vůz | Motor | Národ |
Alan Jones 5x | Williams 6x | Ford 10x | Francie 7x |
Rene Arnoux 4x | Renault 4x | Renault 4x | Australie 5x |
Didier Pironi 2x | Ligier 3x | - | Brazílie 1x |
Nelson Piquet 1x | Brabham 1x | - | Argentina 1x |
Jacques Laffite 1x | - | - | - |
Carlos Reutemann 1x | - | - | - |
Podium | Vůz | Motor | Národ |
Alan Jones 10x | Williams 18x | Ford 38x | Francie 14x |
Carlos Reutemann 8x | Ligier 10x | Renault 4x | Australie 10x |
Nelson Piquet 6x | Brabham 6x | - | Argentina 8x |
Jacques Laffite 5x | Renault 4x | - | Brazílie 7x |
Didier Pironi 5x | Fittipaldi 2x | - | Itálie 2x |
Rene Arnoux 3x | Lotus 1x | - | Finsko 1x |
Keke Rosberg 1x | Arrows 1x | - | - |
Elio de Angelis 1x | - | - | - |
Riccardo Patrese 1x | - | - | - |
Emerson Fittipaldi 1x | - | - | - |
Jean Pierre Jabouille 1x | - | - | - |
Nejrychlejší GP | Jezdec | Vůz | Rychlost |
Grand Prix Rakouska | Jabouille | Renault | 223,209 km/h |
Grand Prix Německa | Laffite | Ligier | 220,888 km/h |
Grand Prix USA | Jones | Williams | 203,381 km/h |
Grand Prix Francie | Jones | Williams | 203,030 km/h |
Grand Prix Velké Británie | Jones | Williams | 202,318 km/h |
Grand Prix Jihoafrické republiky | Arnoux | Renault | 198,278 km/h |
Grand Prix Brazílie | Arnoux | Renault | 188,943 km/h |
Grand Prix Nizozemí | Piquet | Brabham | 187,019 km/h |
Grand Prix Belgie | Pironi | Ligier | 186,416 km/h |
Grand Prix Argentiny | Jones | Williams | 183,531 km/h |
Grand Prix Itálie | Piquet | Brabham | 183,453 km/h |
Grand Prix Kanada | Jones | Williams | 173,507 km/h |
Grand Prix USA západ | Piquet | Brabham | 142,348 km/h |
Grand Prix Monaka | Reutemann | Williams | 130,677 km/h |
Nejtěsnější vítězství | Vítěz | Druhý | Rozdíl |
Grand Prix Rakouska | Jabouille | Jones | 0:00.820s |
Grand Prix Německa | Laffite | Reutemann | 0:03.190s |
Grand Prix USA | Jones | Reutemann | 0:04.210s |
Grand Prix Francie | Jones | Pironi | 0:04.520s |
Grand Prix Velké Británie | Jones | Piquet | 0:11.007s |
Grand Prix Nizozemí | Piquet | Arnoux | 0:12.930s |
Grand Prix Kanady | Jones | Reutemann | 0:15.540s |
Grand Prix Brazílie | Arnoux | de Angelis | 0:21.860s |
Grand Prix Argentiny | Jones | Piquet | 0:24.590s |
Grand Prix Itálie | Piquet | Jones | 0:28.930s |
Grand Prix Jihoafrické republiky | Arnoux | Laffite | 0:34.070s |
Grand Prix Belgie | Pironi | Jones | 0:47.370s |
Grand Prix USA západ | Piquet | Patrese | 0:49.212s |
Grand Prix Monaka | Reutemann | Laffite | 1:13.629s |
Související články
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |