V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Felipe Massa

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 18. 3. 2014, 09:21; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Felipe Massy při podepisování

Felipe Massa (* 25. dubna 1981, Sao Paulo) je brazilský jezdec Formule 1, v současné době jezdící za tým Ferrari.

Obsah

Kariéra před Formulí 1

Massa sice pochází z Brazílie, ale jeho dědeček přišel do této Jihoamerické země z Cerignoli, města v Itálii. O závodění se začal zajímat v sedmi letech, když rozvážel pizzu. Felippe začal závodit v osmi letech na motokárách a ve své první sezóně skončil čtvrtý. Dalších 7 let pokračoval v národních a mezinárodních motokárových soutěžích. V roce 1998 se přesunul do Formule Chevrolet a v tomto Brazilském šampionátu skončil pátý. V další sezóně už ale získal v této soutěži titul, když vyhrál 3 závody z 10. Roku 2000 odletěl za moře, do Evropy, kde závodil v Italské Formuli Renault a zároveň v Evropské Formuli Renault. Obě tyto soutěže najednou vyhrál. Poté měl možnost jít do Formule 3, zvolil si však místo toho Formuli 3000. A udělal dobře, jelikož vyhrál 6 závodů z 8 a zajistil si titul. V té době si ho už začaly všímat týmy z F1, konkrétně Sauber, s kterým testoval a poté podepsal smlouvu závodního jezdce na rok 2002. V té době ještě závodil jako host za Alfu Romeo v Evropském šampionátu cestovních vozů.

Kariéra ve Formuli 1

2002, 2004-2005 - Sauber

V jeho nováčkovské sezóně byl Massa v týmu Sauber, stájovým kolegou šampióna F3000 z roku 1999, Nicka Heidfelda. Massa ukázal, že jezdit umí, ale přesto se dopouštěl nováčkovských chyb. Ve své první sezóně tak Massa nasbíral 4 mistrovské body a jeho nejlepším umístěním bylo 5. místo v Grand Prix Španělska. Na konci sezóny dostal Massa stop na jeden závod, a tak ho při Grand Prix USA nahradil Heinz-Harald Frentzen. Přestože se Massa vrátil na poslední Grand Prix v Japonsku, Sauber podepsal s Frentzenem smlouvu na rok 2003, a stejně podepsal i Heidfeld. A Massa byl bez angažmá. Budoucnost už měl ale pojištěnou s Ferrari, které Sauberu Massu vlastně zapůjčilo.

V sezóně 2003 tak Massa pouze testoval u Ferrari a nabíral zkušenosti. Poté, když už hodně chyb napravil, Massa znovu podepsal smlouvu se Sauberem na rok 2004. V tomto roce nasbíral 12 bodů ze 34, které tým získal. Nejlépe se Felippe umístil při Grand Prix Belgie, kde dojel čtvrtý. Zbylých 22 bodů získal Massův týmový kolega, Giancarlo Fisichella. V roce 2005 Massa se Sauberem prodloužil smlouvu. Přestože získal jen 11 bodů, porážel svého týmového kolegu a mistra světa z roku 1997, Jacquese Villeneuva. Po sezóně však Brazilec tým opustil a vydal se k Ferrari, kde ho čekala sezóna po boku Michaela Schumachera.

2006 - Ferrari

Massa oslavuje vítězství při Grand Prix Brazílie 2006

Felippe Massa měl ve Ferrari dobrý start, v zahajovacím závodě v Bahrajnu se kvalifikoval jako druhý, a v Malajsii se propracoval z 21. místa na 5. místo, přičemž porazil stájového kolegu Michaela Schumachera, který startoval ze 14. pozice. I přes tyto dobré výkony, stále měl v trénincích a někdy i při závodech problém, nedostat se mimo trať nebo udělat „hodiny“. V Australské Grand Prix havaroval v kvalifikaci a poté kolidoval s Christianem Klienem a Nicem Rosbergem v první zatáčce v závodě.

První stupně vítězů si Massa vyjel na okruhu Nürburgring, kde dojel třetí, za Michaelem Schumacherem a Fernandem Alonsem. První nejrychlejší kolo závodu zajel Brazilec ve Španělské Grand Prix. Massa v roce 2006 vybojoval ještě další 4 stupně vítězů: v USA, Francii a Německu a v Turecké Grand Prix zajel pole position a závod poté vyhrál. Jeho další působení ve Ferrari bylo zajištěno poté, co Michael Schumacher oznámil 10. září, že ukončí po sezóně kariéru. 22. října Massa vyhrál svůj druhý závod a bylo to na domácí Grand Prix Brazílie. Stal se od roku 1993, kdy vyhrál Ayrton Senna, prvním Brazilcem, který na okruhu Interlagos zvítězil.

Celkově získal Massa 80 bodů a v pořadí skončil na třetím místě, za Michaelem Schumacherem a mistrem světa, Fernandem Alonsem.

2007

V předsezóních testech Massa prokázal, že je na sezónu řádně připraven, když na čtyřech z pěti okruhů zajel nejrychlejší kolo. Přesto pro něj sezóna nezačala dobře. V první Grand Prix v Austrálii, měl při kvalifikaci problémy s převodovkou a musel vyměnit motor. To ho stálo 10 míst na startovním roštu a Massa s týmem se rozhodli, že odstartuje z boxové uličky. Při své stíhací jízdě na okruhu v Melbourne, zajel Massa k mechanikům pouze jednou a vybojoval konečné šesté místo. Štěstí při Brazilci nestálo ani v dalším závodě v Malajsii, kde sice startoval z pole position, ale už v první zatáčce ho předjeli oba McLareny. Když jej předjížděl Lewis Hamilton, vyjel Massa z trati a ztratil další dvě pozice a spadl na 5. místo, na kterém nakonec závod dokončil. V dalších závodech se ale smůla už protrhla a Masa vyhrál závody v Bahrajnu a ve Španělsku a dojel třetí v ulicích Monaka.

V Kanadské Grand Prix byl Felippe diskvalifikován za opuštění pit lane při červených světlech. V druhé Grand Prix za mořem, v USA, dojel Massa třetí, za Alonsem a Hamiltonem. Při Grand Prix Francie vedl Massa celé startovní pole po dlouhou dobu, ale při zastávce v boxech ho předjel stájový kolega Kimi Räikkönen. V Grand Prix Velké Británie se Massa kvalifikoval na čtvrtém místě, ale při startu do zahřívacího kola mu zhasl motor a musel startovat z 21. místa a z boxů. Přesto se probojoval na páté místo a dojel za Robertem Kubicou. V druhé části sezóny střídal Felipe dobrá místa se špatnými. V Maďarsku byl až třináctý, ale v Turecku potřetí v sezóně vyhrál. A v Itálii zase nedojel. Tyto střídavé výsledky ho stály boj o titul a tak v posledním závodě už jen pomáhal Kimimu Räikkönenovi v honbě za titulem. Valnou část závodu v Brazílii Massa vedl, ale při druhé zastávce u mechaniků se předvedl jako týmový hráč a šikovně před sebe Kimiho pustil a výrazně mu tak dopomohl k zisku titulu. Z velké čtveřice v sezóně 2007 (Alonso, Hamilton, Räikkönen a Massa) sice obsadil až bramborovou pozici, jeho výkony ale splnily očekávání a v příštích sezónách už bude bojovat o titul i on.

V říjnu s Ferrari prodloužil smlouvu do roku 2010.

Kompletní výsledky ve Formuli 1

(tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position, závody vyznačené kurzívou označují zajetí nejrychlejšího kola v závodě)

Rok Tým Šasi Motor 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Body Umístění
2002 Sauber Petronas Sauber C21 Petronas 02A (Ferrari 050) 3.0 V10 AUS
DNF
MAL
6
BRA
DNF
SMR
8
ESP
5
AUT
DNF
MON
DNF
CAN
9
EUR
6
GBR
9
FRA
DNF
GER
7
HUN
7
BEL
DNF
ITA
DNF
USA
JPN
DNF
4 13.místo
2004 Sauber Petronas Sauber C23 Petronas 04A (Ferrari 053) 3.0 V10 AUS
DNF
MAL
8
BHR
12
SMR
10
ESP
9
MON
5
EUR
9
CAN
DNF
USA
DNF
FRA
13
GBR
9
GER
13
HUN
DNF
BEL
4
ITA
12
CHN
8
JPN
9
BRA
8
12 12.místo
2005 Sauber Petronas Sauber C24 Petronas 05A (Ferrari 054) 3.0 V10 AUS
10
MAL
10
BHR
7
SMR
10
ESP
11
MON
9
EUR
14
CAN
4
USA
DNS
FRA
DNF
GBR
10
GER
8
HUN
14
TUR
DNF
ITA
9
BEL
10
BRA
11
JPN
10
CHN
6
11 13.místo
2006 Scuderia Ferrari Marlboro Ferrari 248 F1 Ferrari 056 2.4 V8 BHR
9
MAL
5
AUS
DNF
SMR
4
EUR
3
ESP
4
MON
9
GBR
5
CAN
6
USA
2
FRA
3
GER
2
HUN
7
TUR
1
ITA
9
CHN
DNF
JPN
2
BRA
1
80 3.místo
2007 Scuderia Ferrari Marlboro Ferrari F2007 Ferrari 056 2.4 V8 AUS
6
MAL
5
BHR
1
ESP
1
MON
3
CAN
DSQ
USA
3
FRA
2
GBR
5
EUR
2
HUN
13
TUR
1
ITA
DNF
BEL
2
JPN
6
CHN
3
BRA
2
96 4.místo
2008 Scuderia Ferrari Marlboro Ferrari F2008 Ferrari 056 2.4 V8 AUS
DNF
MAL
DNF
BHR
1
ESP
2
TUR
1
MON
3
CAN
5
FRA
1
GBR
13
GER
3
HUN
17
EUR
1
BEL
1
ITA
6
SIN
13
JPN
7
CHN
2
BRA
1
97 2.místo

Výsledky v ostatních motoristických kategoriích

Sezóna Série Tým Vůz Závody Vítězství Pole Position Podium Body Konečné umístění
1998 Formule Chevrolet Brazílie 5.místo
1999 Formule Chevrolet Brazílie 10 3 1.místo
2000 Formule Renault 2000 Eurocup Cram Competition Renault FR2000 9 3  ? 4 140 1.místo
Formule Renault 2000 Itálie Cram Competition Renault FR2000 8 4 4 5 147 1.místo
2001 Euro 3000 Draco Junior Team Lola T96/50-Zytec 8 6 6 6 60 1.místo
FIA European Super Touring Championship Team Nordauto Alfa Romeo 156 4 0 0 0 71 23.místo

Fakta

  • Massův průměrný bodový zisk za závod je 2,26 body.
  • Massův průměrný bodový zisk za sezónu je 39,8 bodů.

Externí linky


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Felipe Massa
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Felipe Massa