Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Felipe Massa
Z Multimediaexpo.cz
Felipe Massa (* 25. dubna 1981, Sao Paulo) je brazilský jezdec Formule 1, v současné době jezdící za tým Ferrari.
Obsah |
Kariéra před Formulí 1
Massa sice pochází z Brazílie, ale jeho dědeček přišel do této Jihoamerické země z Cerignoli, města v Itálii. O závodění se začal zajímat v sedmi letech, když rozvážel pizzu. Felippe začal závodit v osmi letech na motokárách a ve své první sezóně skončil čtvrtý. Dalších 7 let pokračoval v národních a mezinárodních motokárových soutěžích. V roce 1998 se přesunul do Formule Chevrolet a v tomto Brazilském šampionátu skončil pátý. V další sezóně už ale získal v této soutěži titul, když vyhrál 3 závody z 10. Roku 2000 odletěl za moře, do Evropy, kde závodil v Italské Formuli Renault a zároveň v Evropské Formuli Renault. Obě tyto soutěže najednou vyhrál. Poté měl možnost jít do Formule 3, zvolil si však místo toho Formuli 3000. A udělal dobře, jelikož vyhrál 6 závodů z 8 a zajistil si titul. V té době si ho už začaly všímat týmy z F1, konkrétně Sauber, s kterým testoval a poté podepsal smlouvu závodního jezdce na rok 2002. V té době ještě závodil jako host za Alfu Romeo v Evropském šampionátu cestovních vozů.
Kariéra ve Formuli 1
2002, 2004-2005 - Sauber
V jeho nováčkovské sezóně byl Massa v týmu Sauber, stájovým kolegou šampióna F3000 z roku 1999, Nicka Heidfelda. Massa ukázal, že jezdit umí, ale přesto se dopouštěl nováčkovských chyb. Ve své první sezóně tak Massa nasbíral 4 mistrovské body a jeho nejlepším umístěním bylo 5. místo v Grand Prix Španělska. Na konci sezóny dostal Massa stop na jeden závod, a tak ho při Grand Prix USA nahradil Heinz-Harald Frentzen. Přestože se Massa vrátil na poslední Grand Prix v Japonsku, Sauber podepsal s Frentzenem smlouvu na rok 2003, a stejně podepsal i Heidfeld. A Massa byl bez angažmá. Budoucnost už měl ale pojištěnou s Ferrari, které Sauberu Massu vlastně zapůjčilo.
V sezóně 2003 tak Massa pouze testoval u Ferrari a nabíral zkušenosti. Poté, když už hodně chyb napravil, Massa znovu podepsal smlouvu se Sauberem na rok 2004. V tomto roce nasbíral 12 bodů ze 34, které tým získal. Nejlépe se Felippe umístil při Grand Prix Belgie, kde dojel čtvrtý. Zbylých 22 bodů získal Massův týmový kolega, Giancarlo Fisichella. V roce 2005 Massa se Sauberem prodloužil smlouvu. Přestože získal jen 11 bodů, porážel svého týmového kolegu a mistra světa z roku 1997, Jacquese Villeneuva. Po sezóně však Brazilec tým opustil a vydal se k Ferrari, kde ho čekala sezóna po boku Michaela Schumachera.
2006 - Ferrari
Felippe Massa měl ve Ferrari dobrý start, v zahajovacím závodě v Bahrajnu se kvalifikoval jako druhý, a v Malajsii se propracoval z 21. místa na 5. místo, přičemž porazil stájového kolegu Michaela Schumachera, který startoval ze 14. pozice. I přes tyto dobré výkony, stále měl v trénincích a někdy i při závodech problém, nedostat se mimo trať nebo udělat „hodiny“. V Australské Grand Prix havaroval v kvalifikaci a poté kolidoval s Christianem Klienem a Nicem Rosbergem v první zatáčce v závodě.
První stupně vítězů si Massa vyjel na okruhu Nürburgring, kde dojel třetí, za Michaelem Schumacherem a Fernandem Alonsem. První nejrychlejší kolo závodu zajel Brazilec ve Španělské Grand Prix. Massa v roce 2006 vybojoval ještě další 4 stupně vítězů: v USA, Francii a Německu a v Turecké Grand Prix zajel pole position a závod poté vyhrál. Jeho další působení ve Ferrari bylo zajištěno poté, co Michael Schumacher oznámil 10. září, že ukončí po sezóně kariéru. 22. října Massa vyhrál svůj druhý závod a bylo to na domácí Grand Prix Brazílie. Stal se od roku 1993, kdy vyhrál Ayrton Senna, prvním Brazilcem, který na okruhu Interlagos zvítězil.
Celkově získal Massa 80 bodů a v pořadí skončil na třetím místě, za Michaelem Schumacherem a mistrem světa, Fernandem Alonsem.
2007
V předsezóních testech Massa prokázal, že je na sezónu řádně připraven, když na čtyřech z pěti okruhů zajel nejrychlejší kolo. Přesto pro něj sezóna nezačala dobře. V první Grand Prix v Austrálii, měl při kvalifikaci problémy s převodovkou a musel vyměnit motor. To ho stálo 10 míst na startovním roštu a Massa s týmem se rozhodli, že odstartuje z boxové uličky. Při své stíhací jízdě na okruhu v Melbourne, zajel Massa k mechanikům pouze jednou a vybojoval konečné šesté místo. Štěstí při Brazilci nestálo ani v dalším závodě v Malajsii, kde sice startoval z pole position, ale už v první zatáčce ho předjeli oba McLareny. Když jej předjížděl Lewis Hamilton, vyjel Massa z trati a ztratil další dvě pozice a spadl na 5. místo, na kterém nakonec závod dokončil. V dalších závodech se ale smůla už protrhla a Masa vyhrál závody v Bahrajnu a ve Španělsku a dojel třetí v ulicích Monaka.
V Kanadské Grand Prix byl Felippe diskvalifikován za opuštění pit lane při červených světlech. V druhé Grand Prix za mořem, v USA, dojel Massa třetí, za Alonsem a Hamiltonem. Při Grand Prix Francie vedl Massa celé startovní pole po dlouhou dobu, ale při zastávce v boxech ho předjel stájový kolega Kimi Räikkönen. V Grand Prix Velké Británie se Massa kvalifikoval na čtvrtém místě, ale při startu do zahřívacího kola mu zhasl motor a musel startovat z 21. místa a z boxů. Přesto se probojoval na páté místo a dojel za Robertem Kubicou. V druhé části sezóny střídal Felipe dobrá místa se špatnými. V Maďarsku byl až třináctý, ale v Turecku potřetí v sezóně vyhrál. A v Itálii zase nedojel. Tyto střídavé výsledky ho stály boj o titul a tak v posledním závodě už jen pomáhal Kimimu Räikkönenovi v honbě za titulem. Valnou část závodu v Brazílii Massa vedl, ale při druhé zastávce u mechaniků se předvedl jako týmový hráč a šikovně před sebe Kimiho pustil a výrazně mu tak dopomohl k zisku titulu. Z velké čtveřice v sezóně 2007 (Alonso, Hamilton, Räikkönen a Massa) sice obsadil až bramborovou pozici, jeho výkony ale splnily očekávání a v příštích sezónách už bude bojovat o titul i on.
V říjnu s Ferrari prodloužil smlouvu do roku 2010.
Kompletní výsledky ve Formuli 1
(tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position, závody vyznačené kurzívou označují zajetí nejrychlejšího kola v závodě)
Rok | Tým | Šasi | Motor | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | Body | Umístění |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2002 | Sauber Petronas | Sauber C21 | Petronas 02A (Ferrari 050) 3.0 V10 | AUS DNF | MAL 6 | BRA DNF | SMR 8 | ESP 5 | AUT DNF | MON DNF | CAN 9 | EUR 6 | GBR 9 | FRA DNF | GER 7 | HUN 7 | BEL DNF | ITA DNF | USA | JPN DNF | 4 | 13.místo | ||
2004 | Sauber Petronas | Sauber C23 | Petronas 04A (Ferrari 053) 3.0 V10 | AUS DNF | MAL 8 | BHR 12 | SMR 10 | ESP 9 | MON 5 | EUR 9 | CAN DNF | USA DNF | FRA 13 | GBR 9 | GER 13 | HUN DNF | BEL 4 | ITA 12 | CHN 8 | JPN 9 | BRA 8 | 12 | 12.místo | |
2005 | Sauber Petronas | Sauber C24 | Petronas 05A (Ferrari 054) 3.0 V10 | AUS 10 | MAL 10 | BHR 7 | SMR 10 | ESP 11 | MON 9 | EUR 14 | CAN 4 | USA DNS | FRA DNF | GBR 10 | GER 8 | HUN 14 | TUR DNF | ITA 9 | BEL 10 | BRA 11 | JPN 10 | CHN 6 | 11 | 13.místo |
2006 | Scuderia Ferrari Marlboro | Ferrari 248 F1 | Ferrari 056 2.4 V8 | BHR 9 | MAL 5 | AUS DNF | SMR 4 | EUR 3 | ESP 4 | MON 9 | GBR 5 | CAN 6 | USA 2 | FRA 3 | GER 2 | HUN 7 | TUR 1 | ITA 9 | CHN DNF | JPN 2 | BRA 1 | 80 | 3.místo | |
2007 | Scuderia Ferrari Marlboro | Ferrari F2007 | Ferrari 056 2.4 V8 | AUS 6 | MAL 5 | BHR 1 | ESP 1 | MON 3 | CAN DSQ | USA 3 | FRA 2 | GBR 5 | EUR 2 | HUN 13 | TUR 1 | ITA DNF | BEL 2 | JPN 6 | CHN 3 | BRA 2 | 96 | 4.místo | ||
2008 | Scuderia Ferrari Marlboro | Ferrari F2008 | Ferrari 056 2.4 V8 | AUS DNF | MAL DNF | BHR 1 | ESP 2 | TUR 1 | MON 3 | CAN 5 | FRA 1 | GBR 13 | GER 3 | HUN 17 | EUR 1 | BEL 1 | ITA 6 | SIN 13 | JPN 7 | CHN 2 | BRA 1 | 97 | 2.místo |
Výsledky v ostatních motoristických kategoriích
Sezóna | Série | Tým | Vůz | Závody | Vítězství | Pole Position | Podium | Body | Konečné umístění |
1998 | Formule Chevrolet Brazílie | 5.místo | |||||||
1999 | Formule Chevrolet Brazílie | 10 | 3 | 1.místo | |||||
2000 | Formule Renault 2000 Eurocup | Cram Competition | Renault FR2000 | 9 | 3 | ? | 4 | 140 | 1.místo |
Formule Renault 2000 Itálie | Cram Competition | Renault FR2000 | 8 | 4 | 4 | 5 | 147 | 1.místo | |
2001 | Euro 3000 | Draco Junior Team | Lola T96/50-Zytec | 8 | 6 | 6 | 6 | 60 | 1.místo |
FIA European Super Touring Championship | Team Nordauto | Alfa Romeo 156 | 4 | 0 | 0 | 0 | 71 | 23.místo |
Fakta
- Massův průměrný bodový zisk za závod je 2,26 body.
- Massův průměrný bodový zisk za sezónu je 39,8 bodů.
Externí linky
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |