de Havilland Dragon Rapide

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 25. 2. 2009, 07:56; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
de Havilland DH.89 Dragon Rapide/Dominie
Soubor:Dragon rapide g-aeml flying arp.jpg
DH.89 Dragon Rapide (G-AEML) postavený v roce 1936 na letecké show v Gloucestershiru v Anglii 9. září 2007
Základní charakteristika
Určení dopravní letoun pro krátké tratě
Výrobce de Havilland
Konstruktér
První let 17. dubna 1934
Zařazen
Vyřazen
Výroba 1934-1946
Vyrobeno 731
Varianty
Uživatel Royal Air Force

de Havilland DH.89 Dragon Rapide byl britský dopravní letoun pro krátké tratě z 30. let 20. století. Byl navržený na konci roku 1933 jako rychlejší a pohodlnější nástupce letounu DH.84 Dragon a v zásadě se jednalo o dvoumotorovou, zmenšenou verzi čtyřmotorového letounu DH.86 Express. Se svým větším bratříčkem sdílel mnoho společných prvků včetně zužujících se křídel, aerodynamičtějších tvarů a motorů Gipsy Six. Na druhou stranu ale nezdědil žádnou z letových nectností většího letounu a stal se tak jedním z nejúspěšnějších britských dopravních letounů 30. let.

Obsah

Vývoj a nasazení

Prototyp poprvé vzlétl 17. dubna 1934 a do vypuknutí druhé světové války bylo vyrobeno 205 strojů pro uživatele z celého světa. Typ původně označovaný jako Dragon Six byl na trh uveden nejprve pod názvem Dragon Rapide, ale nakonec se vžilo jednoduší označení Rapide. Po zavedení vylepšených klapek v roce 1936 bylo značení změněno na DH.89A.

Jedna z (ne)slavných událostí, v které hrál roli DH.89, se stala v červenci 1936, kdy agent britské tajné služby MI6, Hugh Pollard, přeletěl s generálem Franciscem Francem z Kanárských ostrovů do Španělského Maroka na začátku vojenského převratu, který odstartoval Španělskou občanskou válku.[1]

Na začátku druhé světové války bylo mnoho (Dragon) Rapidů převedeno ke službě v britských ozbrojených silách, kde získaly nové označení de Havilland Dominie. Byly využívány pro přepravu pasažérů a pro radionavigační výcvik. 522 dalších kusů bylo vyrobeno přímo pro potřebu armády s vylepšenými motory Gipsy Queen, čímž se celkový počet vyrobených Rapidů vyšplhal na 731. Poslední kusy opustily výrobní haly v červenci 1946. Mnoho ze strojů, které „přežily“ válku, se vrátilo do civilního sektoru a ještě v roce 1958 létalo v Británii 81 strojů. Vojenské Dominie vyráběla nejen firma de Havilland (186 kusů)[2], ale i firma Brush Coachworks Ltd (336 kusů)[2].

I přes svou relativně primitivní překližkovou konstrukci se DH.89 osvědčil jako velmi odolný stroj a ještě na počátku 21. století jich létalo značné množství. Ve Velké Británii je několik Rapidů provozováno k výhlídkovým letům a rovněž na Novém Zélandu jsou dva letuschopné stroje.

Varianty

de Havilland DH.89A Dragon Rapide Mk 6 (G-AGTM) vyrobený v roce 1944 na letišti v Gloucestershiru v Anglii v květnu 2005
  • D.H.89 – prototyp Dragon Six
  • D.H.89 – dvoumotorový lehký dopravní letoun, první výrobní verze
  • D.H.89A – vylepšená verze vybavená přistávacím světlometem v nose, upravenými konci křídel a vytápěním kabiny
  • D.H.89A Mk 4 – jeden stroj D.H. 89A poháněný dvěma motory de Havilland Gipsy Queen 2 s vrtulemi s konstantními otáčkami
  • D.H.89A Mk 5 – jeden stroj D.H. 89A poháněný dvěma motory de Havilland Gipsy Queen 3 s nastavitelnými vrtulemi
  • D.H.89A Mk 6 – jeden stroj D.H. 89A vybavený pevnými vrtulemi Fairey X5
  • D.H.89M – vojenská dopravní verze dodávaná do Litvy a Španělska
  • D.H.89B Dominie Mk I – verze pro výcvik radistů a navigátorů
  • D.H.89 B Dominie Mk II – spojovací a transportní verze

Uživatelé

Civilní uživatelé

Vojenští uživatelé

de Havilland DH-89 Dragon Rapide v barvách RAF

Specifikace (Dragon Rapide)

Data podle: enwiki[3]

Technické údaje

  • Posádka: 2
  • Kapacita: 8 cestujících
  • Rozpětí: 14,6 m
  • Délka: 10,5 m
  • Výška: 3,1 m
  • Nosná plocha: 32 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 1460 kg
  • Max. vzletová hmotnost : 2490 kg
  • Pohonná jednotka: 2x 6válcový řadový motor de Havilland Gipsy Six
  • Výkon pohonné jednotky: 200 hp (150 kW)

Výkony

  • Maximální rychlost: 253 km/h ve výšce 300 m
  • Dolet: 920 km
  • Dostup: 5090 m
  • Stoupavost: 4,3 m/s

Literatura

  • Hamlin, John F. The De Havilland Dragon Rapide Family. Tunbridge Wells, Kent, UK: Air-Britain (Historians) Ltd., 2003. ISBN 0-85130-344-7.
  • Jackson, A.J. British Civil Aircraft 1919-1972: Volume II. London: Putnam (Conway Maritime Press), 1988.

Související články

Externí odkazy


Chybná citace Nalezena značka <ref> bez příslušné značky <references/>.