Heinkel He 115

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 13. 2. 2013, 01:46; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Heinkel He 115
Heinkel He 115 Finland Air Force .jpg
Norský He 115N v letech 1939-1940
Základní charakteristika
Určení námořní víceúčelový letoun
Výrobce Heinkel
Konstruktér
První let srpen 1937
Zařazen 1939
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 138
Varianty
Uživatel Luftwaffe
Bulharsko, Finsko, Norsko,
Švédsko, Spojené království

Heinkel He 115 vznikl na základě požadavků RLM z roku 1935 na vývoj nového hydroplánu k nahrazení letounů Heinkel He 59, zaslaných firmám Heinkel a Blohm und Voss.

První prototyp He 115V1 (pozn. zn. D-AEHF) byl zalétán v srpnu 1937. Srovnávací zkoušky s konkurenčním Ha 140 proběhly v Travemünde počátkem roku 1938. He 115 zvítězil a společnost Heinkel získala zakázku na desetikusovou ověřovací sérii. Během následujících zkoušek byl první prototyp aerodynamicky zdokonalen. Poté dosáhl osmi mezinárodních rekordů na tratích 1000 a 2000 km s nákladem 500 až 2000 kg, při nichž bylo 20. března 1938 dosaženo nejvyšší rychlosti 330 km/h. Při těchto letech neměl He 115 původní prosklenou příď, která byla nahrazena vejčitým dřevěným krytem.

V listopadu 1937 následovala verze V2 a v březnu 1938 V3, který měl modernější vřetenovitě tvarovanou příď s kulovitým závěsem kulometu a představoval víceméně podobu sériových strojů. Prototyp V4 dostal modernější vzpěrový systém plováků, který se obešel bez výztužných drátů a měl přetvarovány i ocasní plochy a vyvážení kormidel. Koncem roku 1939, po vyrobení 62. kusu, byla výroba přeložena do závodu Weser Flugzeugbau.

Obsah

Prototypy

  • He 115 V1 srpen 1937
  • He 115 V2 listopad 1937
  • He 115 V3 březen 1938
  • He 115 V4 květen 1938 (vyráběný prototyp)
  • He 115 V5 1939

Varianty

  • He 115A-0
  • He 115A-1
  • He 115A-2
  • He 115A-3
  • He 115B-0
  • He 115B-1
    • He 115B-1/R1
    • He 115B-1/R2
    • He 115B-1/R3.
  • He 115B-2
  • He 115C-1
    • He 115C-1/R1
    • He 115C-1/R2
    • He 115C-1/R3
    • He 115C-1/R4
  • He 115C-2
  • He 115C-3 - kladač min
  • He 115C-4 - nosič torpéd
  • He 115D
  • He 115E
    • He 115E-1

Specifikace (He 177 A-5)

Heinkel He 115 byl námořní víceúčelový letoun (průzkumný, bombardovací, torpédový), dvoumotorový samonosný středoplošník celokovové konstrukce s krytými prostory osádky a dvojicí kovových plováků. Pohon všech sériově vyráběných verzí zajišťovala dvojice vzduchem chlazených hvězdicových devítiválců BMW 132K (licenční kopie amerických motorů Pratt & Whitney Hornet). Používanou výzbroj tvořily kulomety MG 15, MG 151 a MG 17. Další výzbroj byla tvořena torpédy LTF 5 nebo LTF 6, pumami SC 250 a SD 500 nebo minami LMB III (920 kg) a LMA III (750 kg). Výzbroj se u různých verzí lišila, podrobný popis naleznete u jednotlivých verzí.

Technické údaje

  • Osádka: 3
  • Rozpětí: 22,2 m
  • Délka: 17,3 m
  • Výška: 6,6 m
  • Nosná plocha: 87,5 m²
  • Plošné zatížení: 103,8 m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 5 290 kg
  • Vzletová hmotnost: 9 080 kg
  • Pohonné jednotky: 2× 9 válcový hvězdicový motor BMW 132, každý o výkonu 630 kW
  • Výkon/hmotnost: 139 W/kg

Výkony

  • Maximální rychlost: 349 km/h
  • Dostup: 6 520 m
  • Bojový dolet: 2 100 km

Výzbroj

  • kulomet ráže 7,92 mm
  • do 1000 kg bomb nebo torpéd