Pratt & Whitney R-1690

Z Multimediaexpo.cz

Pratt & Whitney R-1690 Hornet byl široce rozšířený americký letecký motor. Byl vyvinut společností Pratt & Whitney a bylo vyrobeno 2 944 těchto motorů v letech 19261942.[1] Letoun vybavený tímto motorem poprvé vzlétnul v roce 1927. Byl to jednořadý, devítiválcový, vzduchem chlazený hvězdicový motor. Zdvihový objem činil 27,7 l. Motor byl licenčně vyráběn i v Itálii pod označením Fiat A.59. V Německu byl na základě tohoto motoru vyvinut motor BMW 132.

Obsah

Varianty

Vybrané varianty:

  • R-1690-3 - 525 hp (392 kW), 625 hp (466 kW)
  • R-1690-5 - 525 hp (392 kW)
  • R-1690-B - 575 hp (429 kW)
  • R-1690-11 - 600 hp (450 kW), 775 hp (578 kW)
  • R-1690-S5D1G - 700 hp (522 kW)
  • R-1690-52 - 750 hp (559 kW)
  • R-1690-S1EG - 750 hp (559 kW)
  • R-1690-25 - 850 hp (634 kW)
  • R-1690-S1C3G - 1,050 hp (780 kW)

Použití

Motor byl používán u následujících letounů:

Specifikace (R-1690 SIE-G)

Data pocházejí z ruské publikace "Letecké motory vojenských vzdušných sil cizích států".[2]

Technické údaje

  • Typ: devítiválcový jednořadý přeplňovaný vzduchem chlazený hvězdicový motor
  • Vrtání: 155,6 mm
  • Zdvih: 161,9 mm
  • Zdvihový objem: 27,7 l
  • Délka: 1,295 m
  • Průměr: 1,382 m
  • Hmotnost: 460 kg

Součásti motoru

Výkony

  • Výkon:
    • 789 hp (589 kW) při 2 300 otáčkách za minutu při vzletu
    • 740 hp (552 kW) při 2 250 otáčkách za minutu ve výšce 7 000 stop (2 135 m)
  • Poměr výkonu a zdvihového objemu: 21,26 kW/l
  • Kompresní poměr: 6:1
  • Specifická spotřeba paliva: 362 g/kWh
  • Spotřeba oleje: 16 g/kWh
  • Poměr výkonu a hmotnosti: 1,28 kW/kg

Související vývoj

Reference

  1. Pratt & Whitney - R-1690 na stránkách výrobce Citováno: 10. března 2012
  2. Авиационные моторы военных воздушных сил иностранных государств. Государственное военное издательство Наркомата Обороны Союза ССР, 1939 (rusky)

Externí odkazy

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Pratt & Whitney R-1690