Pratt & Whitney R-1690
Z Multimediaexpo.cz
Pratt & Whitney R-1690 Hornet byl široce rozšířený americký letecký motor. Byl vyvinut společností Pratt & Whitney a bylo vyrobeno 2 944 těchto motorů v letech 1926 až 1942.[1] Letoun vybavený tímto motorem poprvé vzlétnul v roce 1927. Byl to jednořadý, devítiválcový, vzduchem chlazený hvězdicový motor. Zdvihový objem činil 27,7 l. Motor byl licenčně vyráběn i v Itálii pod označením Fiat A.59. V Německu byl na základě tohoto motoru vyvinut motor BMW 132.
Obsah |
Varianty
Vybrané varianty:
- R-1690-3 - 525 hp (392 kW), 625 hp (466 kW)
- R-1690-5 - 525 hp (392 kW)
- R-1690-B - 575 hp (429 kW)
- R-1690-11 - 600 hp (450 kW), 775 hp (578 kW)
- R-1690-S5D1G - 700 hp (522 kW)
- R-1690-52 - 750 hp (559 kW)
- R-1690-S1EG - 750 hp (559 kW)
- R-1690-25 - 850 hp (634 kW)
- R-1690-S1C3G - 1,050 hp (780 kW)
Použití
Motor byl používán u následujících letounů:
- Bach Air Yacht
- Bellanca 31-40
- Boeing 80
- Boeing Model 95
- Boeing 221
- Boeing Model 299
- Burnelli UB-14
- Douglas O-38
- Fokker F.32
- Junkers Ju 52
- Junkers Ju 86
- Junkers W 34
- Keystone B-3
- Lockheed Model 14 Super Electra (L-14H)
- Lockheed Lodestar (C-56A, C-56B, C-56C, C-56D, C-56E, C-59/Mk 1a)
- Martin XB-14
- Vought O2U Corsair
- Sikorsky S-42
- Sikorsky S-43
- Wedell-Williams Model 44
Specifikace (R-1690 SIE-G)
Data pocházejí z ruské publikace "Letecké motory vojenských vzdušných sil cizích států".[2]
Technické údaje
- Typ: devítiválcový jednořadý přeplňovaný vzduchem chlazený hvězdicový motor
- Vrtání: 155,6 mm
- Zdvih: 161,9 mm
- Zdvihový objem: 27,7 l
- Délka: 1,295 m
- Průměr: 1,382 m
- Hmotnost: 460 kg
Součásti motoru
- Ventilový rozvod: OHV
- Kompresor (dmychadlo): jednorychlostní kompresor odstředivého typu s poměrem 12:1
- Palivový systém: karburátor Stronbergova typu
- Palivo: letecký benzín, 87 oktanů
- Chlazení: vzduchem chlazený motor
- Redukce otáček vrtule: 2:3 (planetová převodovka)
Výkony
- Výkon:
- 789 hp (589 kW) při 2 300 otáčkách za minutu při vzletu
- 740 hp (552 kW) při 2 250 otáčkách za minutu ve výšce 7 000 stop (2 135 m)
- Poměr výkonu a zdvihového objemu: 21,26 kW/l
- Kompresní poměr: 6:1
- Specifická spotřeba paliva: 362 g/kWh
- Spotřeba oleje: 16 g/kWh
- Poměr výkonu a hmotnosti: 1,28 kW/kg
Související vývoj
- Pratt & Whitney R-1860 (anglicky)
- BMW 132
- Pratt & Whitney R-2180 Twin Hornet (anglicky)
Reference
- ↑ Pratt & Whitney - R-1690 na stránkách výrobce Citováno: 10. března 2012
- ↑ Авиационные моторы военных воздушных сил иностранных государств. Государственное военное издательство Наркомата Обороны Союза ССР, 1939 (rusky)
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |