Junkers Ju 52
Z Multimediaexpo.cz
Junkers Ju 52 | ||
Junkers Ju 52 během letu (květen 2010) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | dopravní a transportní letoun | |
Výrobce | Junkers | |
Konstruktér | ||
První let | 13. října 1930 | |
Zařazen | 1931 | |
Vyřazen | ||
Výroba | 1931-1945 (Německo) 1945-1947 (Francie) 1945-1952 (Španělsko) | |
Vyrobeno | 4 845 kusů | |
Varianty | ||
Uživatel | Luftwaffe | |
Francie, Španělsko |
Junkers Ju 52/3m (přezdívaný často Tante Ju - Teta Ju) bylo třímotorové dopravní letadlo vyráběné v letech 1932-1945 německou firmou Junkers.
Obsah |
Vývoj
Junkers Ju 52 byl vyvinut šéfkonstruktérem Ernstem Zindelem jako nástupce úspěšných dopravních letadel Junkers W 33 a Junkers W 34. Jeho vývoj začal koncem 20. let jako zvětšená verze předchozích typů. Prototyp poprvé vzlétl 13. října 1930, poháněný jedním motorem BMW VII (výkon 725 k/541 kW). Protože výkony s jedním motorem nesplnily očekávání, byla masově vyráběná verze Ju 52/3m poháněna třemi motory. Typ se vyráběl přibližně v 20 variantách lišících se převážně typem motoru. Vznikla však i varianta vybavená plováky. Celkem bylo v Německu postaveno 4 835 strojů, z toho 2 804 pro potřeby Luftwaffe. Další stroje vznikly ve vichistické Francii pod označením AAC.1 Toucan, kde jejich výroba pokračovala i po skončení války. Produkce typu probíhala do roku 1952 také ve Španělsku a to pod označením CASA 352/3m.
Služba
V civilní službě bylo Ju 52 využíváno v 30. a 40. letech mnoha leteckými společnostmi včetně Swiss Airu a Lufthansy (pro přepravu osob i nákladu). Během druhé světové války Ju 52/3m používala německá Luftwaffe, hlavně jako transportní letadlo. Stroje byly nasazené ve všech bojových operacích německých výsadkových jednotek. Účastnily se také pokusu o letecký most, který zásoboval obklíčenou 6. armádu ve Stalingradu. Prakticky ve všech operacích utrpěl typ velké ztráty. V bitvě o Stalingrad bylo zničeno skoro 500 ks těchto strojů. Ve Španělské občanské válce sloužil také jako (druholiniový) bombardér.
Po druhé světové válce létaly Ju 52/3m až do poloviny 50. let na vnitrostátních linkách ve službách Československých aerolinií. Přestavbu jejich pěti strojů pro potřeby civilního dopravního letectví provedla továrna Letov.
Technický popis
Junkers Ju 52/3m byl třímotorový samonosný dolnoplošník pro tří až čtyřčlennou posádku a 19 cestujících. Kovová kostra křídla, pevných i pohyblivých ocasních ploch a trupu, byla potažena typickým vlnitým duralovým plechem. Rovněž krycí plechy motorů byly duralové. Hvězdicové motory umístěné v gondolách a přední časti trupu poháněly kovové dvoulisté vrtule, bez měnitelného úhlu náběhu. Podvozek byl pevný.
Specifikace (Junkers Ju 52/3m g7e)
Technické údaje
- Osádka: 3
- Kapacita: 18 vojáků nebo 12 zraněných
- Rozpětí: 29,25 m
- Délka: 18,90 m
- Výška: 4,5 m
- Nosná plocha: 110,5 m²
- Hmotnost prázdného stroje: 6 510 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 9 200 kg
- Pohonné jednotky: 3× hvězdicový motor BMW 132T každý o výkonu 533 kW
Výkony
- Maximální rychlost: 265 km/h
- Cestovní rychlost: 211 km/h
- Dostup: 5 490 m
- Stoupavost: 17 min do 3050 metrů
- Dolet: 870 km
Výzbroj
|
|
Letouny německé Legie Condor za španělské občanské války |
---|
Ar 68 E • Ar 95 W • Do 17 • Fi-156 • He 45 • He 46 • He 50 • He 51 • He 59 • He 60 • He 70 • He 111 • He 112 • Hs 123 • Hs 126 • Ju 52 • Ju 86 • Ju 87 • W 34 • Kl 32 • Bf 108 • Bf 109 |
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |