Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Arado Ar 95
Z Multimediaexpo.cz
Arado Ar 95 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | průzkumný letoun | |
Výrobce | Arado | |
Konstruktér | Ing. Blum[1] | |
První let | 3. prosince 1936 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | ~100[1] | |
Varianty | Arado 195 | |
Uživatel | Kriegsmarine | |
Chile |
Arado 95 byl jednomotorový dvouplošný dvoumístný průzkumný hydroplán, vyvinutý firmou Arado ve 30. letech 20. století. Šest kusů stroje bylo testováno v Legii Condor ve španělské občanské válce, typ ale nebyl přijat do služby. Část letounů stavěných pro Turecko byla po vypuknutí druhé světové války používána v Kriegsmarine.
Obsah |
Vývoj
Arado 95 byl navržen v roce 1935 na základě zakázky na stavbu dvoumístného plovákového letounu určeného pro roli průzkumného letounu, bombardéru a torpédového bombardéru.[1] Vyvíjeny byly verze s pevným i plovákovým podvozkem. Pozemní varianta letounu však nebyla objednána.[1]
Letoun měl celokovovou konstrukci. První prototyp V-1 (D-OHEO) poháněný hvězdicovým motorem BMW 132 vzlétl 3. prosince 1936. Jeho zkoušky ukázaly řadu nedostatků, například směrovou nestabilitu.[1] Druhý, upravený prototyp, který poháněl vodou chlazený řadový motor Junkers Jumo 210, už byl akceptován pro sériovou výrobu (u všech přibližně 100 sériových kusů Ar 95 však byl použit motor BMW 132, který poháněl třílistou vrtuli). Do sériové výroby se letoun dostal poté, co ve zkouškách porazil konkurenční Focke-Wulf FW 62.
Typ Arado 95 se stal základem pro typ Arado 195 - palubní torpédový bombardér, který byl vyvíjen pro provoz z paluby německé letadlové lodě Graf Zeppelin.
Operační nasazení
V roce 1938 bylo 6 kusů Ar 95 W odesláno do Legie Condor, kde byly ve španělské občanské válce bojově testovány. Letoun se zde neosvědčil a proto nakonec nebyl přijat do výzbroje Luftwaffe. Firma Arado poté nabídla dvě varianty letounu pro export. Ar 95 W měl plováky a Ar 95 L pevný kapotovaný podvozek. Šest kusů Ar 95 L si objednalo Chile. Letouny byly dodány ještě před vypuknutím války. Turecko objednalo variantu Ar 95 L, ale letouny byly po vypuknutí války předány Luftwaffe. Ty byly přeznačeny jako Ar 95 A a používány k výcviku a průzkum nad Baltským mořem. Zde létaly podél pobřeží Lotyšska a Estonska a nad Finským zálivem. V této roli létaly až do roku 1944.
Hlavní technické údaje
Arado Ar 95 A-1
- Posádka: 2
- Rozpětí: 12,5 m
- Délka: 11,1 m
- Výška: 3,6 m
- Nosná plocha: 45,4 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 2 450 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 3 560 kg
- Maximální rychlost: 310 km/h ve 3 000 m
- Cestovní rychlost: 255 km/h
- Dostup: 7300 m
- Stoupavost: 7,5 m/s
- Dolet: 1100 km
Pohonná jednotka
- 1× Vzduchem chlazený hvězdicový devítitiválec BMW 132 De
- Výkon motoru: 880 k (656 kW)
Výzbroj
- 1× pevný kulomet MG 17 ráže 7,92 mm (500 nábojů)
- 1× pohyblivý kulomet MG 15 ráže 7,92 mm (750 nábojů)
- 1× torpédo o hmotnosti 700 kg, nebo 500 kg pum
Reference
- ↑ 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 SKOTNICKY, Mariusz; NOWAKOWSKI, Tomasz; ZALEWSKI, Krzystof. Legion Condor. 1. vyd. Hostomice : Intermodel, 1996. ISBN 80-901976-1-3. S. 229.
Letouny německé Legie Condor za španělské občanské války |
---|
Ar 68 E • Ar 95 W • Do 17 • Fi-156 • He 45 • He 46 • He 50 • He 51 • He 59 • He 60 • He 70 • He 111 • He 112 • Hs 123 • Hs 126 • Ju 52 • Ju 86 • Ju 87 • W 34 • Kl 32 • Bf 108 • Bf 109 |
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |