Jaguar E-type
Z Multimediaexpo.cz
Jaguar E-type patří mezi nejslavnější modely značky Jaguar a je zároveň považován za nejkrásnější sportovní automobil 60. let. Vyráběl se od roku 1961 do roku 1975, vozy pro USA byly označeny Jaguar XK-E. Vyrobeno bylo celekm 72 507 vozů. Vůz byl následníkem typu Jaguar XK 150. Následníkem modelu E-type byl model Jaguar XJS.
Vůz se stal senzací díky překrásnému zaoblení karoserie, která byla inspirována závodním vozem Jaguar D-type, který vítězil v závodech Le Mans. Fenoménem se nestal pouze díky senzačnímu vzhledu, ale také neuvěřitelně nízké pořizovací ceně. Ta byla o třetinu nižší než u jeho největšího konkurenta, vozu Aston Martin DB4. Model E bylo možné koupit za 2100 liber. Maximální rychlost 225 km/h byla na tehdejší dobu vysoká, i když této hodnoty údajně dosahovala pouze vozidla určená pro tisk. Díky tomu se vůz stal nejrychlejším sériově vyráběným automobilem, které nabízela Velká Británie. Vůz ovšem nebyl pouze osobním sportovním automobilem, ale získával ocenění i v závodech automobilů. Graham Hill s ním zvítězil v závodě na Outlon Parku, Brands Hatch nebo na známém okruhu Silverstone, kde se v současnosti odehrává Velká cena Velké Británie vozů formule 1.
Návrhářům se podařilo snoubit pohodlnost limuzíny se skvělými jízdními vlastnostmi. Vůz se stal sexuálním symbolem 60. let. Od začátku výroby byla po modelu velká poptávka. Každý vyrobený exemplář putoval ihned ke svému majiteli přes pořadník. Tak na vozidlo čekaly hvězdy pop-music, závodníci nebo příslušníci šlechty. O jedno z nich měl zájem Lew Grande do seriálu The Saint (Svatý). Vůz však nedostal a tak ho v seriálu nahradilo Volvo P 1800.
První série (1961-1964) byla osazována řadovým šestiválcem XK o objemu 3,8 l s výkonem 195 kW. V roce 1965 se zvýšil původním objem na 4,2 litru. V roce 1966 se objevila prostornější verze 2+2. Rok 1968 zaznamenal zhoršování prodejnosti díky nástupu 2. série (1968-70), která díky americkým bezpečnostním předpisům přišel o původní sportovní hladký vzhled. Výkon byl snížen na 130 kW. Poslední 3. série obsahovala vidlicový dvanáctiválec. Vozidlo bylo stále rychlé, ale už nedokázalo navázat na úspěch první modelové řady. V roce 1975 měla automobilka problém vůbec prodat poslední modely, než typ E nahradil model XJS.
Technické údaje
- Motor: řadový šestiválec/ vidlicový dvanáctiválec
- Max. výkon: 195 kW
- Převodovka: manuální čtyřstupňová/ automatická třístupňová
- Max. rychlost: 225 km/h
- Brzdy: kotoučové (vpředu), bubnové (vzadu)
- Rozměry
- Délka: 4450–4780 mm
- Šířka: 1660–1664 mm
- Výška: 1220–1270 mm
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |