JAS-39 Gripen
Z Multimediaexpo.cz
JAS-39 Gripen je víceúčelový proudový bojový letoun vyvinutý a vyráběný švédskou společností Saab. V současnosti (březen 2007) mají tento typ ve výzbroji letectva Švédska (204 kusů), České republiky (14) a Maďarska (14). Jihoafrická republika objednala pro své letectvo celkem 28 strojů.
Obsah |
Gripeny v České republice
V roce 2001 zvítězilo konsorcium BAE Systems-Saab ve výběrovém řízení na dodavatele nových víceúčelových taktických nadzvukových letadel [1] s nabídkou 24 letounů Jas-39 Gripen za 60,2 miliard Kč lidovky.cz, když všechny ostatní firmy a konsorcia z výběrového řízení postupně odstoupily. Smlouvu pak v dubnu 2002 schválila Zemanova vláda, ale příslušný zákon o financování této zakázky byl zamítnut Senátem a Poslanecká sněmovna ho nepřehlasovala. V té době byl údajně tehdejší senátor Michael Žantovský osloven s korupční nabídkou, o které učinil trestní oznámení (policie případ v roce 2003 odložila). Vláda tedy od záměru nákupu upustila a začala jednat o jiném řešení, pronájmu či koupi starších strojů.[2] Nakonec vláda zahájila jednání se švédskou vládou o pronájmu 14 stíhaček Jas-39 Gripen a v dubnu 2004 schválila smlouvy o desetiletém pronájmu 14 stíhaček za zhruba 20 miliard Kč.
V únoru 2007 švédská veřejnoprávní televize odvysílala sérii pořadů o korupci, která provázela jednání o prodeji i o následném pronájmu letounů, s tím, že peníze od konsorcia měli postupně dorazit ke třem prostředníkům (rakouský obchodník Alfons Mensdorff-Pouilly, bývalý politik Otto Jelinek a ředitel Omnipolu Radek Háva), kteří měli zajitit přízeň českých politiků.[3] Do celé věci měl být zapleten i politik Jan Kavan.[4] Celý případ následně začalo vyšetřovat švédské státní zastupitelství a vyšetřování obnovila i česká policie, později i obdobné instituce ve Švýcarsku, Velké Británii a Rakousku.
V březnu 2009 uvalil rakouský soud koluzní vazbu na Alfonse Mensdorff-Pouilly, o pět týdnů později byl propuštěn. [5] V dubnu zvěřejnil rakouský časopis Format část tajné zprávy britské protikurupční služby, podle které Alfons Mensdorff-Pouilly korupčně manipuloval politický proces v případech nákupů letounů v Rakousku, Maďarsku a České republice. K tomutu účelu měl k dispozici asi 107,6 milionu eur (2,9 miliardy korun). [6]
Specifikace (JAS 39 Gripen)
Technické údaje
- Osádka: 1 (2 pro JAS 39B/D)
- Délka: 14,1 m
- Rozpětí: 8,4 m
- Výška: 4,5 m
- Nosná plocha : 30,0 m²
- Hmotnost (prázdný): 5 700 kg
- Hmotnost (naložen): 8 500 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 14 000 kg
- Pohonná jednotka: 1 × dvouproudový motor Volvo RM12 s přídavným spalováním
- Suchý tah: 54 kN
- Tah s forsáží: 80,5 kN
Výkony
- Maximální rychlost: 2 470 km/h
- Přeletový dolet: 3 200 km s přídavnými nádržemi
- Akční rádius: 800 km
- Plošné zatížení: 336 kg/m²
- Dostup: 15 240 m
- Tah/Hmotnost: 0,97
Výzbroj
Ačkoliv letouny JAS-39 Gripen mohou být vybaveny širokou škálou zbraní, české letectvo má k dispozici pouze 24 moderních řízených střel středního dosahu AIM-120 C-5 AMRAAM a přibližně stovku střel krátkého dosahu AIM-9 Sidewinder. Dále jsou české Gripeny vybaveny už jen základním rychlopalným kanónem Mauser BK-27 se zásobou 120 nábojů.
Externí odkazy
- Popis letounu na stránkách Ministerstva obrany
- Military.cz - Saab/BAE Systems JAS-39 Gripen
- Techmag.valka.cz - SAAB JAS-39 Gripen
- Airbase.cz - Saab JAS-39 Gripen
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |