Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Reklama v pražském metru
Z Multimediaexpo.cz
Reklama se v pražském metru začala objevovat až na konci 90. let 20. století a hlavně pak v prvním desetiletí století jedenadvacátého.
Obsah |
Historický vývoj
Tento vývoj byl dán hlavně společenskou situací. Zatímco v zemích západní Evropy bylo zcela běžné, že se rozsáhlé prostory podzemních drah využívaly k reklamním účelům, v Evropě východní bylo metro symbolem režimu, kde byla propagace zboží a služeb pouze okrajovou, mnohdy formální záležitostí. A nejinak tomu bylo i v Praze. Změnu však přinesla až nová doba v 90. letech a transformace pražského dopravního podniku na počátku 21. století. V pražské podzemní dráze bylo vyhrazeno mnoho prostor, které lze vhodně pro reklamní účely využít, přesto však téměř nedošlo k narušení původního vyznění jednotlivých stanic.
Výskyt
Stanice
Prostory, které jsou pro reklamy vyhrazené primárně, jsou prodloužené střední lodě ražených trojlodních stanic, či jiné chodby (Můstek, Národní třída, Muzeum, Florenc). Ve stanici Strašnická byly například nainstalovány přímo reklamní panely na stěny za nástupištěm. Mnohem častější jsou však panely přímo na nástupištích v jeho ose, v prosvícené podobě.
K reklamním účelům se začala využívat také i ramena hlubinných eskalátorů (například ve stanicích Anděl, Florenc apod).
Pro reklamní účely začínají být také využívány i informační projektory, které byly umístěny na přelomu století v některých velmi vytížených stanicích.[1]
Vlaky
První souprava metra s celovozovou reklamou, byl vlak typu 81-71 na lince B, a to v bílo-modrém provedení a výrobky společnosti Ardo. Později se však další reklamní soupravy neobjevily, hlavně díky tomu, že metro není pro inzerenty tolik atraktivní jako například tramvaje nebo autobusy. Výjimkou se stala reklamní souprava M1, kterou v září 2007 opatřil svým červeno-bílým nátěrem telefonní operátor Vodafone.[2] (jedná se o vozy 4017, 4210, 4211, 4212 a 4108)
Využívat se však začaly i plochy přímo ve vozech, buď se začaly lepit jednotlivé reklamy přímo na obložení vagónu (81-71), nebo začaly být do interiéru upevňovány reklamní panely na stěny (M1).
Známým případem byla také netradiční inzerce ve vlacích pražského metra (linka B), jejímž obsahem byl dopis s tematikou osobních problémů jednoho páru.[3]
Kromě zaplacené reklamní plochy se však objevují i reklamy nelegální, ve formě samolepek, nalepovaných na dveře či okna vagónů, ale též i po stanicích. Propagují buď různá politická uskupení, většinou extremistická, nebo málo známé hudební umělce.
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |
Chybná citace Nalezena značka
<ref>
bez příslušné značky <references/>
.