Škoda 110 R
Z Multimediaexpo.cz
Škoda 110 R je osobní automobil s karosérií kupé, vyráběný v ČSSR v závodě AZNP Kvasiny v letech 1970–1980.
Vůz Škoda 110 R je vybaven kapalinou chlazeným řadovým čtyřválcovým čtyřtaktním motorem umístěným za zadní nápravou. Zdvihový objem motoru činí 1107 ccm a dosahuje výkonu 45,6 kW při 5250 ot/min, což stačí na dosažení rychlosti kolem 140 km/h.
Nádrž automobilu, umístěná pod předním zavazadlovým prostorem pojmula pouhých 32 litrů benzínu Super, což vozu s průměrnou spotřebou kolem 8–9 l na 100 km stačilo na necelých 400 km jízdy.
Vůz má čtyřstupňovou převodovku, plně synchronizovanou. Brzdy vozu jsou dvouokruhové, na přední nápravě kotoučové, na zadní bubnové.
Karosérie vozu je samonosná, ocelová, dvoudveřová typu kupé s počtem míst 2+2. Přední část karosérie je až na malé detaily prakticky shodná s provedením Škoda 100/Škoda 110 sedan. Dveře jsou bezrámové konstrukce a zadní vyklápěcí okna jsou též bez rámů.
Interiér je vybaven dvojicí pohodlných sportovních sedaček, které lze jednoduše posunovat a jejich opěradla sklápět. Vzadu jsou další dvě nouzová místa, přístupná po sklopení opěradel předních sedaček. Palubní deska je vybavena všemi potřebnými ukazateli – tachometrem, otáčkoměrem, palivoměrem, teploměrem a tlakoměrem oleje.
První prototyp vozu vznikl již v roce 1968, sériově byl pak vůz vyráběn v několika modelových provedeních, která se lišila více méně jen v detailech.
První provedení, model 1971, se vyznačoval ozdobnými lištami na blatnících, které byly převzaty z modelů Škoda 1000 MB, palubní deskou s imitací dřeva a přední maskou se dvěma světlomety. Přední sedačky ještě nebyly vybavena opěrkami hlavy.
Od srpna 1971 byl vyráběn vůz v provedení model 1972. Vůz přišel o ozdobné lišty na blatnících, hrdlo palivové nádrže bylo rekonstruováno a kryto plechovým víčkem. Přední sedačky dostaly opěrky hlav a na zadních sloupcích přibyly mřížky pro bezprůvanové větrání.
Počátkem roku 1973 byly uskutečněny další změny, které charakterizují model 1973. Vůz dostal novou masku se čtyřmi světlomety, víčko palivové nádrže bylo přemístěno o cca 10 cm nahoru a konečně byl montován dvourychlostní ventilátor topení se zvýšeným výkonem motorku, díky kterému již nemusela posádka vozu v zimních měsících tolik mrznout.
V dalších letech byly vyráběny vozy v téměř identickém provedení, měnila se pouze paleta barevných odstínů a rozšiřovala se nabídka doplňkové výbavy. S nástupem typové řady Škoda 105/Škoda 120 do výroby, doznalo jistých změn i provedení vozu 110 R. Nejvýraznější změnou je zřejmě změna stálého převodového poměru v rozvodovce z 1:4,444 na 1:4,22. Dále bylo montováno modernější palivové čerpadlo Jikov MF místo dřívějšího HF a karburátor Jikov 32 DDSR nahradil novější model EDSR.
Od srpna do prosince roku 1980 byl vůz vyráběn v provedení model 1981. Vůz dostává elektricky vyhřívané zadní okno a jsou montovány třináctipalcové dísky s pneumatikami 165SR-13 místo dřívějších čtrnáctipalcových disků s pneu 155SR-14.
V současné době se kupé stává velmi vyhledávaným modelem mnoha sběrateli, ceněny jsou zejména vozy dochované do dnešních dnů v původním stavu bez úprav.
Celkem bylo vyrobeno 57 085 vozů.
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |