Škoda Motorsport
Z Multimediaexpo.cz
Škoda Motorsport je sportovní tovární tým automobilky Škoda Auto. Pod jeho hlavičkou se odehrává veškerá tovární účast v rallye na celém světě. Sídlo týmu se nachází ve městě Mladá Boleslav.
Obsah |
Historie
Již za éry socialismu tým připravoval závodní vozy. Řada z nich dosahovala značných úspěchů. Jednalo se například o vozy Škoda Octavia Touring Sport, Škoda 1000 MB Rallye, Škoda 110 R Rallye, Škoda 110 L Rallye, Škoda 120 S, Škoda 200 RS nebo Škoda 130 RS. Právě s typem 130 RS získal tým řadu úspěchů v rallye i na okruzích, kde vyhrál Mistrovství evropy cestovních vozů s posádkou Zdeněk Vojtěch, Břetislav Enge a Jan Šenkýř. Jezdci v rally teamu byli Svatopluk Kvaizar, John Haugland, Ladislav Křeček, Šedivý a Horsák.
Později byl vyvinut typ Škoda 130 LR pro skupinu B. Po jejím zrušení tym startoval s vozy Škoda 130 LA a ve spolupráci s firmou Metalex vyvíjel soutěžní vůz Škoda Favorit 136 L/A Rallye.
Novodobá historie se začala psát v roce 1990. Tehdy tým opustil předchozí modro-červeno-bílé barevné schéma a představil nové logo. Tím je zelené, takzvané „Vítězné“ V. To se objevovalo již na vozech Favorit. Dnes jsou stejným symbolem označeny sportovní modely RS z produkce automobilky. S Favoritem se týmu podařilo zvítězit i na Rallye Monte Carlo 1991. Týmovými jezdci byli Pavel Sibera, Emil Triner a Jindřich Štolfa. Šéfem týmu se stal Pavel Janeba. V sezoně Mistrovství světa v rallye 1994 tým zvítězil v kategorii Formule 2, tedy vozů s motorem do objemu 2 litry a pohonem předních kol.
Po Favoritech byly nasazovány vozy Škoda Felicia Kit-Car. Ty se objevovaly ve dvou kategoriích: s objemem 1500 a 1600 cm³. Nejlepším výsledkem bylo 3. místo absolutně na RAC Rally 1996, které získal Stig Blomqvist. Tým však již nezvítězil nikdy v celém šampionátu. V sezoně mistrovství světa v rallye 1997 je vystřídala Škoda Octavia Kit-Car. Rok 97 byl ale nástupem vozů kategorie WRC do světového šampionátu. Škoda se v nové kategorii představila v roce 1999 jako pátá automobilka s modelem Octavia WRC. Octavia patřila mezi největší a nejtěžší automobily ve startovním poli. Přesto dokázala získat několik dobrých umístění. Armin Schwarz dokončil Safari rallye 2001 na třetím místě. Tým Škoda se angažoval i v domácím mistrovsví republiky, kde s Octavií WRC startovali Emil Triner, Roman Kresta a Jan Kopecký.
Od roku 2003, přesněji od ADAC Rally Deutschland byl nasazován nový automobil Škoda Fabia WRC založený na Fabii RS první generace. Vůz měl zpočátku řadu technických problémů. Velké naděje na úspěchy nebyly nakonec naplněny. Největší naději na třetí místo měl v roce 2005 skotský pilot Colin McRae, který ale musel odstoupit po preventivní výměně převodovky. Dodnes se spekuluje, že se jednalo o záměr ze strany Dietmara Metricha, šéfinženýra týmu, který neúspěšnou výměnu převodovky nařídil.[1] Nejlepším umístěním tak jsou dvě pátá místa, která zajel Jan Kopecký v letech 2006 a 2007, a šesté místo, které vybojoval Jani Paasonen v roce 2004 a Alex Bengue v roce 2005.
Od sezony 2009 se tým nepravidelně zúčastňuje šampionátu IRC s vozem Škoda Fabia S2000. Ten je postaven na základu druhé generace hatchbacku. Hned při první účasti na soutěži Rallye Monte Carlo 2009 dojel Jan Kopecký na čtvrtém místě. Jeho kolega Juho Hänninen v soutěži dokonce až do druhého dne vedl. Tým se v roce 2009 účastnil pouze vybraných domácích a evropských soutěží. Přesto bylo jeho působení úspěšné, když dosáhl na druhé místo v poháru značek a Jan Kopecký se stal vicemistrem Evropy pro rok 2009. Kopecký vyhrál Českou Barum rally a Španělskou rally a jeho týmový kolega Hänninen zvítězil v Ruské rally. Pro rok 2010 byla vyvinuta Fabia S2000 EVO 2, která se objevila v průběhu sezony a Hänninen s ní vybojoval titul mistra IRC. Škoda zvítězila i mezi týmy.
V sezoně Mistrovství ČR v rallye 2010 Škoda Motorsport částečně podporovala Škoda Delimax Tým. Jeho posádku tvořili Pavel Valoušek a Zdeněk Hrůza. Ti v první sezoně zvítězili na Horácké rallye a na Rallye Šumava 2010 a stali se mistri republiky. Projekt byl po sezoně ukončen a v sezoně 2011 startova na několika podnicích s továrním vozem Jan Kopecký.
V sezoně 2011 startuje Hänninen a Hermann Gassner jr. pravidleně v šampionátu SWRC za team Red Bull Škoda s tovární podporou. Juho Hänninen ale taktéž startuje na některých podnicích IRC. V šampionátu IRC jsou továrními jezdci Jan Kopecký a Freddy Loix.
Nejlepší výsledky
- Mistr světa 1994 v kategorii Formule 2 mezi týmy
- Mistr světa 1994 v kategorii Formule 2 mezi jezdci – Jindřich Štolfa
- Mistr Intercontinental Rally Challenge 2010 mezi tými
- Mistr Intercontinental Rally Challenge 2010 mezi jezdci – Juho Hänninen
Reference
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |