Air Serbia

Z Multimediaexpo.cz

Airbus A330-200 Air Serbia v roce 2016

Air Serbia je srbská národní letecká společnost. Sídlí na mezinárodním letišti Nikoly Tesly v Bělehradě. Vznikla transformací původního národního dopravce Jugoslávie Jat Airways (cyrilicí Јат Ервејз), 1. srpna 2013 se přejmenovala na Air Serbia a stala se členem společnosti Etihad. Společnost provozuje pravidelné vnitrostátní i mezinárodní lety do 63 destinací v Evropě, severní Africe, Americe nebo na Středním Východě.[1]

Společnost má svojí pobočku Aviolet pro charterové lety která provozuje Boeingy 737.

Obsah

Historie

Aerolinie byly založeny 17. června 1927 jako národní letecká společnost Jugoslávského království, tehdy pod názvem Aeroput. V roce 1937 společnost zvýšila svou mezinárodní aktivitu a zůstala aktivní i během Druhé světové války. 1. dubna 1947 byl název změněn na JAT Jugoslovenski aerotransport, poté na JAT Jugoslávské aerolinie a v roce 2003 na současný název Jat Airways.

V roce 1963 společnost koupila své první letadlo s proudovými motory. V roce 1969 přibyl do letové flotily JATu model DC-9, dále pak v roce 1974 dva boeingy 727.

26. ledna došlo k závažné havárii letu 367 spoelčnosti JAT. Letoun na pravidelné lince Stockholm - Kodaň - Záhřeb - Bělehrad se zřítil poblíž tehdejší československé vesnice Srbská Kamenice. Jedinou přeživší osobou se stala letuška Vesna Vulović.

V roce 1985 byla JAT první leteckou společností v Evropě, která koupila letouny boeing 737. Během tohoto roku společnost převezla přes 5 milionů cestujících a má své destinace v 80 světových městech na 5 kontinentech.

Po rozpadu Jugoslávské socialistické svazové republiky a vypuknutí války v Jugoslávii roku 1992 byl JAT donucen zastavit všechny domácí lety. 20. května byla také násilně ukončena mezinárodní doprava. Poslední dva mezinárodní lety JATu se uskutečnily do amerických měst Chicaga a New Yorku.

Během této doby JAT provozoval vnitrostátní spojení mezi Bělehradem, Podgoricou, Tivatem, Niší a Prištinou. V roce 1994 zavedla společnost opět mezinárodní spoje. V roce 1998 plánovala společnost neúspěšně koupit osm modelů airbusu A319. Krátce nato byly v Evropě zrušeny všechny veřejné lety a na 78 dní začalo bombardování Svazové republiky Jugoslávie.

V dubnu 2000 byl zastřelen Zika Petrović, generální ředitel společnosti.

Po svržení režimu dne 5. října 2000 byl stát opět přijat do mezinárodních organizací. JAT dostal povolení k mezikontinentálním letům. 8. srpna 2003 byly aerolinie přejmenovány na Jat Airways a letouny dostaly nové barevné variace. Od léta 2006 dostala společnost povolení letů do Kanady.

V září 2006 zavedla Jat Airways on-line rezervační systém a prodej elektronických letenek na jaře 2007.

V současnosti probíhá ve společnosti plán obnovy, jehož cílem má být zlepšení služeb a finanční situace. Uvažuje se o privatizaci Jat Airways.

Flotila

Současná

V červnu 2016 společnost provozovala 21 letounů, přičemž dalších 10 bylo objednáno. Flotila se od roku 2009 rozšířila o 6 letounů. Průměrné stáří letky bylo 17 let:[2]

Typ Počet Objednávky Cestující Poznámky
B E Celkem
Airbus A319-100 10 8 120 128
Airbus A320-200 2 8 147 155
Airbus A320neo 10  ?
Airbus A330-200 2[3] 18 236 254 S těmito letouny létá do New Yorku, Chicaga a čínského Tianjinu.
ATR 72-200 3 46 66
ATR 72-500 3 66 70
Boeing 737-300 4 144 144 Provozovány pod značkou Aviolet
Celkem 21 10

Air Serbia – současná flotila

Reference

  1. MUSIL, Lukáš. 12.11.2015 - Air Serbia zahájí lety do USA - CzechAirliners. czechairliners.net [online].  [cit. 2016-10-19]. Dostupné online.  
  2. Air Serbia Fleet Details and History. www.planespotters.net [online].  [cit. 2016-10-19]. Dostupné online.  
  3. FLIGHTRADAR24. Live Flight Tracker - Real-Time Flight Tracker Map. Flightradar24 [online].  [cit. 2023-04-25]. Dostupné online.  ( ) 

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Air Serbia
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Air Serbia