Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Gloster E.28/39
Z Multimediaexpo.cz
Gloster E.28/39 | ||
Soubor:Gloster E28-39 first prototyp lr.jpg | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | experimentální letoun | |
Výrobce | Gloster Aircraft Company | |
Konstruktér | George Carter | |
První let | 15. května 1941 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 2 | |
Varianty | ||
Uživatel | ||
Gloster E.28/39 (či Gloster G.40) byl první britský letoun poháněný proudovým motorem. Letoun byl vyvinut k testování možností proudového motoru britského průkopníka v této oblasti Franka Whittlea. Byl také létající laboratoři pro vývoj proudových motorů a zkoumání aerodynamických jevů, s novým typem pohonu souvisejících. Zkušenosti s testy tohoto typu byly důležité při vývoji prvního britského proudového stíhacího letounu Gloster Meteor.
Obsah |
Vývoj
O vývoji letounu bylo rozhodnuto v červenci 1939, přičemž realizací projektu, vedeného pod specifikací E.28/39, byla pověřena firma Gloster. Projekt zdrželo vypuknutí druhé světové války a německé nálety v době bitvy o Británii, během nichž byl letoun ukrýván. Prototyp byl označen W4041. Pojížděcí zkoušky prototypu začaly 7. dubna 1941. Letoun tehdy zkoušel šéfpilot programu F/Lt. P. E. G. Sayer a samotný Frank Whittle. První let proběhl 15. května 1941 na letecké základně Cranwell (stroj během něj pilotoval Sayer). Letoun tehdy poháněl Whittleův motor W.1 o tahu 3,82 kN, na kterém byly neustále prováděny různé úpravy (později dostal nový motor W.1A).
Druhý prototyp, vybavený silnějším motorem W.1B o tahu 5,97 kN, byl zalétán v březnu 1943. Dne 30. července 1943 však byl zničen při havárii. První prototyp však úspěšně létal až do konce války a dne 28. dubna 1946 byl předán instituci Science Museum v South Kesingtonu, poblíž Londýna, kde se dochoval dodnes.
Konstrukce
Jednalo se o nevelký robusní dolnoplošník celokovové konstrukce. Podvozek byl příďového typu. Pod zádí se nacházela pevná ostruha. Výškovka byla umístěna u kořene svislé ocasní plochy. Na jejich koncích byly během testů instalovány pomocké aerodynamické plošky. Proudový motor byl umístěn v zadní části trupu. Vstupní otvor byl na přídi letounu a výtoková tryska na konci trupu pod výškovkou. Pilotní kabina se nacházela před úrovní náběžné hrany křídla.
Hlavní technické údaje
- Osádka: 1
- Rozpětí: 8,8 m
- Délka: 7,7 m
- Výška: 2,59 m
- Hmotnost prázdného letounu: 1310 kg
- Vzletová hmotnost: 1701 kg
Pohonná jednotka
- 1× proudový motor W.1
- Tah motoru: 3,82 kN
Výkony
- Maximální rychlost: 745 km/h
- Dostup: 10 000 m
Odkazy
Související články
- Heinkel He 178
- Heinkel He 280
- Messerschmitt Me 262
- Gloster Meteor
- Gloster E.1/44
- Bell P-59 Airacomet
- Lockheed P-80 Shooting Star
Prameny
- JANOVSKÝ, PEJČOCH, Václav, Ivo. Gloster E 28 39 „Pioneer“. HPM, 1994, roč. 4, čís. 4, s. 28–31. ISSN 1210-1427.
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |