Instant messaging

Z Multimediaexpo.cz

Instant messaging je internetová služba, umožňující svým uživatelům sledovat, kteří jejich přátelé jsou právě připojeni, a dle potřeby jim posílat zprávy, chatovat, přeposílat soubory mezi uživateli a i jinak komunikovat. Hlavní výhodou oproti používání např. e-mailu spočívá v principu odesílání a přijímání zpráv v reálném čase. Jinými slovy zpráva je doručena ve velmi krátké době od odeslání (většinou v rámci stovek milisekund).

Obsah

Výhody

Instant messaging zrychluje komunikaci a umožňuje snadnou spolupráci mezi více lidmi. Na rozdíl od e-mailu nebo telefonu druhá strana ví, zda je účastník k dispozici či nikoliv. Většina IM systémů umožňuje nastavit away message, tedy zprávu podle které lze zjistit, zda je uživatel přítomen přímo u svého počítače. Na druhou stranu uživatele nikdo nenutí, aby na zprávy odpovídali ihned. Tímto způsobem se IM komunikace stává méně vyrušující než třeba telefon a to je částečný důvod, proč je tento způsob komunikace stále více oblíben v obchodním prostředí. Instant messaging je ideální pro rychlou výměnu internetových adres, kusů zdrojového kódu a dalších věcí, které se např. v telefonní komunikaci špatně přenášejí.

Historie

Prvním z volně dostupných programů pro instant messaging široké veřejnosti byl ICQ izraelské firmy Mirabilis představený v roce 1996. Díky jeho velmi rychlému růstu se stal hrozbou pro komerční IM síť amerického poskytovatele internetu AOL Instant Messenger, který na to zareagoval zakoupením firmy Mirabilis. Během několika let bylo vyvinuto mnoho alternativních IM klientů (Yahoo Messenger, MSN Messenger, Excite, Ubique, či bezpečnější program Lotus Sametime od firmy IBM), každý s vlastním protokolem (pochopitelně navzájem nekompatibilním). Uživatelé proto museli provozovat několik klientů simultánně. S velkým úspěchem se proto setkaly multiprotokolové klienty jako Pidgin (dříve Gaim), Miranda, Trillian, SIM nebo Kopete. S ICQ je také kompatibilní nenáročný ruský klient QIP, který podporuje pouze tuto síť (v nové verzi QIP Infium už podporuje i síť Jabber a XIMMS), ale je stabilnější a snáze nastavitelný než Miranda, která ovšem podporuje mnoho rozšíření a daleko více protokolů. Oba dva tito klienti jsou pouze pro operační systém Windows. Rozdíly mezi protokoly stírá otevřený XMPP protokol pro IM (potažmo Jabber), který dokáže mimo jiné pomocí takzvaných transportů komunikovat i s ostatními sítěmi.

Světová statistika

Tyto informace mohou být zastaralé, novější informace mohou být na anglické verzi.

Služba Počet uživatelů Datum/zdroj
Tencent QQ 40.3 milionů online ve špičce (majoritní v Číně) [14. května 2008] [1]
317.9 milionů "aktivních" uživatelů (majoritní v Číně) [14. května 2008] [1]
783 milionů "aktivních" uživatelů celkem(majoritní v Číně) [14. května 2008] [1]
Windows Live Messenger 294 milionů aktivních uživatelů celosvětově listopad 2007
Yahoo! Messenger 248 milionů aktivních uživatelů 17. února 2008
Skype 12 milionů uživatelů ve špičce únor 2008
309 milionů celkem duben 2008
AIM 53 milionů aktivních uživatelů září 2006
>100 milionů celkem únor 2006
Jabber 40-50 milionů celkem únor 2007, založeno na výpočtech Jabber Inc
90 milionů celkem Založeno na výpočtech Process-One
eBuddy 35 milionů celkm říjen 2006, zahrnuje 4 miliony mobilních uživatelů
IBM Lotus Sametime 17 milionů celkem (soukromě, ve firmách) listopad 2007
ICQ 15 milionů aktivních uživatelů červenec 2006
Xfire 11.5 milionů celkem říjen 2008
MXit 7 milionů celkem (>560,000 mimo Jihoafrickou republiku) 10. srpen 2007.
Gadu-Gadu 6 milionů aktivních (majoritní v Polsku) červen 2008
Paltalk 3.3 milionů unikátních návštěvníků měsíčně srpen 2006
IMVU 1 milion celkem červen 2007
Mail.ru Agent 1 milion aktivních (denně) září 2006
Meebo 1 milion celkem říjen 2006
PSYC 1 milion aktivních (denně) (majoritní v Brazílii) únor 2007.
VZOchat >550,000 prosinec 2008

Reference

  1. 1,0 1,1 1,2 Zdroj již není dostupný http://www.tencent.com/ir/pdf/news20080514a_e.pdf