Martin JRM Mars

Z Multimediaexpo.cz

Martin JRM Mars
Martin XPB2M-1 Mars in flight 1942.jpeg
Základní charakteristika
Určení hydroplán, vodní bombardér
Výrobce Glenn L. Martin Company
Konstruktér
První let 23. června 1942
Zařazen 1945 (US Navy)
Vyřazen 1956 (US Navy)
Výroba 19451947
Vyrobeno 6
Varianty
Uživatel US Navy
Flying Tankers Inc.

Martin JRM Mars byl největší sériově vyráběný létající člun na světě.

US Navy jeho vývoj objednalo v roce 1938 pod označením XPB2M-1 Mars pro dálkové oceánské patroly.

Služba v námořnictvu

Konstrukce PB2M navazovala na jiný, menší létající člun firmy Martin, typ Martin PBM Mariner. Letoun v letech 19411943 úspěšně prošel testy US Navy a byl přijat do služby. V té době se už ale ustupovalo od koncepce bombardovacích létajících člunů, a proto byl typ upraven na transportní úkoly a označen XPB2M-1R Mars. Bylo objednáno 20 sériových kusů, označených definitivně JRM-1 Mars. První, pojmenovaný Hawaii Mars, byl dodán v červnu 1945. Po skončení druhé světové války byla objednávka snížena na šest letounů. Zatímco první sériový kus JRM-1 byl ztracen v Chesapeake Bay při havárii, zbylých 5 kusů bylo dodáno do konce roku 1947. Ty nesly jména Marianas Mars, Philippine Mars, Marshall Mars, Caroline Mars a opět Hawaii Mars.

XPB2M-1R Mars letí nad
Golden Gate Bridge (1944)

Služba JRM-1 začala transportními lety na Hawai a Pacifické ostrovy. Poslední vyrobený kus, Caroline Mars se lišil mimo jiné jinými motory a byl přeznačen na JRM-2. Poháněly ho motory Pratt & Whitney R-4360, což zvýšilo jeho nosnost. Marshall Mars byl zničen 5. května 1950 na Hawai při požáru. Zbylá velká čtyřka létala až do roku 1956 mezi Honolulu a San Franciscem. Pak byly ukotveny na námořní letecké základně Alamedea.

Civilní služba

V roce 1959 byly letouny prodány do šrotu. Dan McIvor, reprezentant těžební společnosti British Columbia Lumber, poznal potenciál typu JRM jako vodních bombardérů pro hašení lesních požárů. Byla vytvořena firma Flying Tankers inc., která koupila všechny čtyři JRM a nechala je přestavět. Marianas Mars byl ztracen 23. června 1961 při hašení lesního požáru u zátoky Northwest Bay v Britské Kolumbii. Posádka zahynula. Caroline Mars havaroval 12. října 1962 v hurikánu Freda. Přestavba Hawaii Mars a Philippine Mars byla dokončena v roce 1963.

Zbývající dva kusy dodnes létají. Původní majitel, firma Flying Tankers inc. je 10. listopadu 2006 nabídl k prodeji. Podmínkou prodeje bylo, že po jejich definitivním vyřazení bude jeden kus darován městu Port Alberni jako historická atrakce. Společnost Coulson Group je 13. dubna 2007 koupila od Flying Tankers inc. a mají stále základnu na jezeře Sproat v Port Alberni v Britské Kolumbii.

Oba kusy mají nové motory, hvězdicové Wright R-3350-24WA Cyclone. Každý letoun unese až 27 250 litrů vody, kterou načerpá z moře. Je to dost na pokrytí plochy 16 000 m2. Oba zbylé JRM hasí požáry především v Britské Kolumbii. Vystupují také na leteckých dnech. Když je třeba, pomáhají ale i s požár ve vzdálenějších oblastech. Například v roce 2003 zasáhl velký požár okolí města Kelowna v Britské Kolumbii.

Galerie Martin JRM Mars (2007)

Obsah

Hlavní technické údaje

  • Osádka: 4
  • Kapacita: 133 vojáků, nebo 84 nemocných a 25 členů ošetřujícího personálu
  • Nosnost: 15 000 kg
  • Rozpětí: 60,96 m
  • Délka: 35,74 m
  • Výška: 11,71 m
  • Nosná plocha: 342,4 m2
  • Hmotnost prázdného letounu: 34 279 kg
  • Vzletová hmotnost: 40 820 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 74 800 kg

Pohonná jednotka

  • Wright R-3350-24WA Duplex Cyclone (původně měly stejné motory, upravené ale pro námořní službu, pojmenované Pratt & Whitney R-4360)

Výkony

  • Maximální rychlost: 356 km/h
  • Dolet: 8 000 km
  • Dostup: 4 450 m


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Martin JRM Mars
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Martin JRM Mars