Pratt & Whitney R-4360

Z Multimediaexpo.cz

V částečném řezu

Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major byl velký hvězdicový motor, navržený a vyráběný během druhé světové války. Šlo o poslední typ z řady motorů Wasp a vrchol výroby pístových motorů, ale válka skončila dříve, než motor mohl pohánět letadla v boji a tak tedy poháněl poslední generaci pístových letounů před proudovými a turbovtulovými letouny.

Byl to čtyřhvězdicový motor s 28 válci (7 v každé hvězdici); každá řada byla mírně vybočena než předchozí, díky tomu byl motor jaksi šroubovitě uspořádán (viz obrázek) - bylo to kvůli tomu, aby každá řada byla líp chlazena.

Obsah motoru byl 4362,49 krychlového palce (71,488 litru). Od hvězdicového — radiálního — uspořádání válců a zdvihového objemu motoru udaného v krychlových palcích je odvozeno typové označení motoru R-4360. První verze vyvíjela výkon 3000 hp (2237 kW), ale poslední typ vyvinul až 4300 hp (3206,5 kW). Motor vážil od 1579 do 1755 kg, bylo to hodně, ale jeho poměru výkonu k hmotnosti se vyrovnalo pouze několik jiných motorů.

Motor dostal přezdívku corncob (kukuřičný klas), díky uspořádání válců.

Vyráběl se mezi lety 19441955; celkem se vyrobilo 18 697 ks. Původně měly být novým pohonem pro bombardér B-29 Superfortress, ale když dostal tyto motory, tak byl nakonec přeznačen na B-50 Superfortress.

Letouny

Specifikace (R-4360)

Technické údaje

  • Typ: Vzduchem chlazený, čtyřdobý, zážehový, přeplňovaný, čtyřhvězdicový 28válec
  • Vrtání: 5,75 palce (cca 146,05 mm)
  • Zdvih: 6 palců (cca 152,4 mm)
  • Objem válců: 71,488 l
  • Délka: 2451 mm
  • Hmotnost suchého motoru: 1755 kg

Součásti

  • Kompresor: odstředivý, poháněný mechanickým převodem od klikového hřídele motoru
  • Chlazení vzduchem

Výkony

  • Výkon: 4300 hp (3206,5 kW)
  • Měrný výkon: 45 kW/l
  • Poměr výkon/hmotnost: 1,44 kW/kg

Externí odkazy