Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Northrop P-61 Black Widow
Z Multimediaexpo.cz
Northrop P-61 Black Widow | ||
Northrop P-61 Black Widow | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | noční stíhací letoun | |
Výrobce | Northrop Corporation | |
Konstruktér | Jack Northrop | |
První let | 26. května 1942[1] | |
Zařazen | 1944 | |
Vyřazen | 1952 | |
Výroba | ||
Vyrobeno | 742 ks (včetně F-15)[1] | |
Varianty | Northrop F-15 Reporter | |
Uživatel | USA | |
Northrop P-61 Black Widow byl americký noční stíhací letoun, který byl používán ve druhé světové válce.
Obsah |
Vývoj
Evropské válečné zkušenosti potvrdily, že byl podceněn boj proti nočním bombardérům protivníka. I když existovaly radary použitelné na palubách letadel, výkonné jednomístné stíhačky je nést nemohly. Jednak bylo zařízení dosti těžké, jednak bylo potřeba nést ještě operátora, který by stíhačku naváděl. Vývoj u firmy Northrop začal v roce 1940, první stroje byly objednány již před vzletem prototypu roku 1942. Černě natřený letoun (odtud název Černá vdova) nesl v trupové gondole tříčlennou osádku, v přídi radar, ve spodní části kanónovou výzbroj. Ha hřbetě gondole byla umístěna otočná dálkově ovládaná věž se čtyřmi kulomety ráže 12,7 mm. Stroj byl zdařilý, ovšem projevovaly se problémy s otočnou věží. Proto první výrobní série (první výrobní serie P-61A byla taktéž s otočnou věží, letouny pozdějších bloků P-61A byly teprve bez otočné věže) byla bez věže a letoun byl pouze dvoučlenný. Od verze P-61B se střelecká věž vrátila, potíže s aerodynamikou byly odstraněny. V nevelkém počtu vyráběny letoun dosahoval rychlosti až 692 km/h, což bylo více, než u většiny jednomístných stíhaček. Celkem bylo vyrobeno 706 letounů.
Bojové použití
První letouny Northrop P-61 Black Widow se objevily na jaře roku 1944 na letištích ve Velké Británii a na ostrovech v Tichomoří. Stroje úspěšně bojovaly v 2. světové válce, v USA sloužily ještě po válce.
Specifikace (P-61B-20)
Technické údaje
- Osádka: 4
- Rozpětí: 20,14 m
- Délka: 15,11 m
- Výška: 6,68 To je blbost P-61 Black window má výšku 4,48 m
- Nosná plocha: 61,53 m²
- Plošné zatížení: 219 kg/m²
- Hmotnost prázdného letounu: 10 637 kg
- Vzletová hmotnost: 13 471 kg
- Max. vzletová hmotnost : 16 420 kg
- Pohonná jednotka: 2 × vzduchem chlazený dvouhvězdicový osmnáctiválcový motor Pratt & Whitney R-2800-65 se vstřikováním vody do válců a čtyřlistou vrtulí Curtiss Electric o průměru 3,72 m
- Výkon pohonné jednotky: 2250 hp (1680 kW)
Výkony
- Maximální rychlost: 589 km/h ve výšce 6096 m
- Cestovní rychlost: 505 km/h
- Přistávací rychlost: 150 km/h
- Dostup: 10 060 m
- Počáteční stoupavost: 12,9 m/s
- Čas výstupu do 6096 m: 12 min
- Maximální dolet: 4 400 km (bez výzbroje)
Výzbroj
- 4 × kanón Hispano M2 ráže 20 mm s 200 náboji na hlaveň (ve výstupku pod trupem)
- 4 × kulomet M2 Browning ráže 12,7 mm v otočné střelecké věži na hřbetě trupu (560 nábojů na hlaveň)
- pro pozemní útoky: dvě bomby každá o max. hmotnosti 726 kg a šest 127mm raket HVAR pod křídly, některé letouny mohly nosit i 454kg bombu pod trupem
Avionika
- vyhledávací radar SCR-720 (AI Mk.X)
- varovný radar pro zadní hemisféru SCR-695
Prameny
- VÁLKA, Zbyněk. Stíhací letadla 1939-45/USA-Japonsko. Olomouc : Votobia, 1996. 88 s. ISBN 80-7198-091-9.
- ↑ 1,0 1,1 BALOUS, Miroslav. Northrop P-61 Black Widow. 1. vyd. Praha : MBI, 1994. ISBN 80-901263-5-9.
- ↑ SCHMID, Jaroslav. Letadla 1939-45 Stíhací a bombardovací letadla USA. 2. vyd. Plzeň : Fraus, 1992. ISBN 80-85784-01-7.
- ↑ Článek P-61 Black Widow na anglické Wikipedii
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |