Toro Rosso

Z Multimediaexpo.cz

Scuderia Toro Rosso nebo jen Toro Rosso je italská automobilová stáj Formule 1, která debutovala v sezoně 2006. Tým vlastní z 50% nápojářská firma Red Bull a z 50% bývalý pilot F1 Gerhard Berger. Toro Rosso je sesterským týmem Red Bull Racingu, který na konci sezony 2005 odkoupil tým Minardi a tím tak vznikl jejich nový tým.

Obsah

Počátky

Minardi se účastnilo závodů formule 1 mezi roky 19852005 a bylo jedním z posledních soukromých týmů. Tým byl mezi fanoušky velmi oblíbený. Majitel týmu Paul Stoddart měl 41 nabídek na prodej týmu, ale přál si, aby si tým zachoval své italské tradice. Ve smlouvě s Red Bullem bylo mj. zahrnuto, že sídlo týmu musí zůstat ve Faenze alespoň do sezony 2007.

Red Bull se vzdal jména Minardi, kvůli svým marketingovým a sponzorským plánům. Italský název týmu je však zachován, aby odrážel tradice italského týmu. Původní návrh jména byl Squadra Toro Rosso, jenže ten bylo později změněn na Scuderia Toro Rosso, protože slovo squadra se v italštině používá spíše pro fotbalové týmy. Mnoho fanoušků Minardi bylo z této změny nešťastných. Pro zachování jména Minardi v názvu týmu se jich podepsalo přes 15 000 v on-line petici.

Závodní historie

Sezona 2006

Piloty týmu se staly Vitantonio Liuzzi, který byl v sezoně 2005 třetím jezdcem Red Bullu a jel za něj 4 závody, a nováček Scott Speed, který skončil v roce 2005 v GP2 na 3. místě. Třetím a testovacím pilotem se stal Neel Jani.

Šasi STR01 bylo modifikovanou verzí loňského vozu týmu Red Bullu RB1. Některé týmy se domnívaly, že tím Toro Rosso porušuje Concordskou dohodu, protože od každého týmu je očekáváno, že si svůj vůz vyrobí sám. Toro Rosso se obhajovalo tím, že tento vůz byl původně zkonstruován v roce 2004 Jaguar Racingem, předchůdcem Red Bullu, a že duševní vlastnictví, které patřilo společnosti Ford Motor Company, dceřiné firmě Jaguar Racingu, přešlo na Toro Rosso.

Tým nadále využíval smlouvy týmu Minardi na dodávku 10 válcových motorů Cosworth o objemu 3 litrů, jejichž otáčky byly omezovány. Tento ústupek byl povolen méně majetným týmům, které by neměli dostatek financí na nové 8 válcové motory. Ale poté, co se novým majitelem Minardi stal Red Bull se týmy Super Aguri a Midland ohradily, protože si mysleli, že tím Toro Rosso získá velkou výhodu. Tvrdili, že výhoda v povolení desetiválcových motorů byla založena na nízkém rozpočtu týmu Minardi, a že by neměla i nadálep okračovat, pokud by byl tým kompletně finančně zabezpečen.

Během sezony však vozy Toro Rosso postupně začaly v kvalifikacích ztrácet na své soupeře, kteří stále vyvíjeli osmiválcové motory, jejichž počet otáček se přiblížil 20 000 ot./min. Kvůli tomu Toro Rosso požádalo organizaci FIA o možnost zvýšení otáček jejich o 500 ot./min., ovšem FIA povolila navýšení jen o 300 ot./min.

V Grand Prix USA, ve které do cíle dojelo jenom 9 vozů získal Vitantonio Liuzzi pro tým první bod, za 8. místo.

Sezona 2007

Od sezony 2007 začalo Toro Rosso používat už osmiválcové motory Ferrari, které získali zásluhou smlouvy jejich sesterského týmu Red Bullu. Při představení nového vozu STR2, který je v podstatě kopií Red Bullu RB3 byl na místo závodního jezdce potvrzen Vitantonio Liuzzi. Při testech v Bahrajnu 24. února bylo potvrzeno, že druhým pilotem týmu bude i nadále Scott Speed. Jezdecká sestava tak zůstala stejná jako v loňském roce. Zatím však nebyli ohlášeni žádní testovací jezdci, neoficiálně však vůz třikrát testoval trojnásobný mistr Champ Car Sébastien Bourdais. Novým technickým ředitelem byl jmenován Giorgio Ascanelli, který nahradil Alexe Hitzingera.

Bohužel sezona 2007 je pro tým zatím velkým zklamáním. Když počítáme oba vozy, tak zatím z 24 startů dokončily pouze 10 závodů, a to jak kvůli velkému množství technických problémů, tak i kvůli častým chybám obou pilotů. Po evropské grand prix byl po kontroverzních událostech z týmu vyhozen Scott Speed a byl nahrazen Sebastianem Vettelem. Později bylo oznámeno, že Vettel bude za Toro Rosso závodit i v příští sezoně, společně se Sébastenem Bourdaisem, který nahradí Liuzziho.

V deštivé japonské grand prix vůz Toro Rosso poprvé vedl závod zásluhou Sebastiana Vettela. Vettel se navíc od začátku závodu pohyboval na bodovaných pozicích. Od 20. kola byl dokonce na třetí příčce a mezi 29. a 31. kolem vedl závod, než musel jet do boxů. Ovšem v 45. kole vypadl ze závodu ze třetího místa, kvůli kolizi s Markem Webberem na Red Bullu. Nakonec mohl tým získat jeden bod za Liuzziho osmé místo. Jenže ten byl po závodě penalizován 25 vteřinami za předjíždění při vyvěšených žlutých vlajkách a propadl se tak na nebodovanou devátou pozici. V dalším závodě v Číně dokázali bodovat dokonce oba piloti týmu. Vettel dojel na 4. místě a Liuzzi na 6. místě. Díky těmto výsledkům tým skončil v poháru konstruktérů na 7. místě, se ziskem 8 bodů.


Kompletní výsledky ve formuli 1

(Legenda, tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position)

Rok Šasi Motor Pneu Jezdci 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Body Umístění
2006 Toro Rosso STR1 Cosworth TJ2005-2 3.0 V10 BHR MAL AUS SMR EUR ŠPA MON GBR KAN USA FRA NĚM MAĎ TUR ITA ČÍN JPN BRA 1 9.
Vitantonio Liuzzi 11 11 Ret 14 Ret 15 10 13 13 8 13 10 Ret Ret 14 10 14 13
Scott Speed 13 Ret 9 15 11 Ret 13 Ret 10 Ret 10 12 11 13 13 14 18 11
2007 Toro Rosso STR2 Ferrari 056 2.4 V8 AUS MAL BHR ŠPA MON KAN USA FRA GBR EUR MAĎ TUR ITA BEL JPN ČÍN BRA 8 7.
Vitantonio Liuzzi 14 17 Ret Ret Ret Ret 17 Ret 16 Ret Ret 15 17 12 9 6 13
Scott Speed Ret 14 Ret Ret 9 Ret 13 Ret Ret Ret
Sebastian Vettel 16 19 18 Ret Ret 4 Ret
2008 STR2B Ferrari 056 2.4 V8 AUS MAL BHR ESP TUR MON CAN FRA GBR GER HUN EUR BEL ITA SIN JPN CHN BRA 39 6.
Sébastien Bourdais 7 Ret 15 Ret Ret
Sebastian Vettel Ret Ret Ret Ret 17
STR3 Ferrari 056 2.4 V8
Sebastien Bourdais Ret 13 17 11 12 18 10 7 18 12 10 13 14
Sebastian Vettel 5 8 12 Ret 8 Ret 6 5 1 5 6 9 4
STR4 Ferrari 056 2.4 V8 AUS MAL CHN BHR ESP MON TUR GBR GER HUN EUR BEL ITA SIN JPN BRA ABU
Sebastien Buemi 7 16 8 17 Ret
Sebastien Bourdais 8 10 11 13 Ret

Externí odkazy

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Scuderia Toro Rosso