Douglas B-18 Bolo
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Výrazné vylepšení) |
||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
|typ = [[Bombardér|bombardovací letoun]] | |typ = [[Bombardér|bombardovací letoun]] | ||
|výrobce = [[Douglas Aircraft|Douglas Aircraft Company]] | |výrobce = [[Douglas Aircraft|Douglas Aircraft Company]] | ||
- | |image = | + | |image = [[Soubor:Douglas B-18 Bolo at McChord Air Museum.jpg|250px]]<br />[[Soubor:Douglas B-18 Bolo at McChord Air Museum 1.jpg|250px]] |
|text = Douglas B-18 Bolo | |text = Douglas B-18 Bolo | ||
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
Řádka 10: | Řádka 10: | ||
|vyřazen = | |vyřazen = | ||
|výroba = | |výroba = | ||
- | |vyrobeno kusů = 350 | + | |vyrobeno kusů = 350 kusů |
|charakter = | |charakter = | ||
|cena za kus = 58 500 [[americký dolar|US$]] (v roce 1935) | |cena za kus = 58 500 [[americký dolar|US$]] (v roce 1935) | ||
|varianty = | |varianty = | ||
|hlavní uživatel = [[United States Army Air Corps|USAAC]]/[[United States Army Air Forces|USAAF]] | |hlavní uživatel = [[United States Army Air Corps|USAAC]]/[[United States Army Air Forces|USAAF]] | ||
- | |více uživatelů = [[Royal Canadian Air Force]] | + | |více uživatelů = [[Royal Canadian Air Force]]<br />[[Brazilian Air Force]] |
- | }} | + | }}'''Douglas B-18 Bolo''' byl americký střední [[bombardér]], který létal koncem 30. let a v době [[Druhá světová válka|druhé světové války]]. První prototyp letounu, který byl založen na konstrukci dopravního letounu [[Douglas DC-2]], vzlétl v dubnu [[1935 v letectví|1935]], do výzbroje armády byl zařazen o rok později. Jednalo se o stroj, který byl nedostatečně vyzbrojen a který měl slabý pohon. Po vypuknutí války byl užíván k druhořadým účelům, a to buď jako dopravní či jako hlídkový letoun. Celkem bylo vyrobeno 350 kusů. |
- | '''Douglas B-18 Bolo''' byl americký střední [[bombardér]], který létal koncem 30. let a v době [[Druhá světová válka|druhé světové války]]. První prototyp letounu, který byl založen na konstrukci dopravního letounu [[Douglas DC-2]], vzlétl v dubnu [[1935 v letectví|1935]], do výzbroje armády byl zařazen o rok později. Jednalo se o stroj, který byl nedostatečně vyzbrojen a který měl slabý pohon. Po vypuknutí války byl užíván k druhořadým účelům, a to buď jako dopravní či jako hlídkový letoun. Celkem bylo vyrobeno 350 kusů. | + | |
== Vývoj == | == Vývoj == | ||
V roce [[1934]] [[USAAC|Americké letecké síly]] objednaly vývoj bombardovacího letounu, který by nahradil tehdy do služby zaváděný typ [[Martin B-10]]. Měl být schopný unést dvojnásobný náklad pum na dvojnásobnou vzdálenost, než byl schopen B-10. | V roce [[1934]] [[USAAC|Americké letecké síly]] objednaly vývoj bombardovacího letounu, který by nahradil tehdy do služby zaváděný typ [[Martin B-10]]. Měl být schopný unést dvojnásobný náklad pum na dvojnásobnou vzdálenost, než byl schopen B-10. | ||
- | Firma Douglas na základě této objednávky vyvinula model '''DB-1''', který se v soutěži střetl s letouny Boeing ''Model 299'' (pozdější [[Boeing B-17 Flying Fortress]]) a projektem [[Martin Model 146]]. Přestože byl prototyp Boeingu považován za nejlepší, během testů havaroval, což částečně pokazilo dobrý dojem, jež na velení USAAC udělal. Navíc v té době doznívala [[Velká hospodářská krize]] a pro typ DB-1 hrála jeho nižší cena $58 500 oproti $99 620 za Boeing Model 299. V lednu 1936 proto byla objednána sériová výroba DB-1, pod armádním označením B-18. | + | Firma Douglas na základě této objednávky vyvinula model '''DB-1''', který se v soutěži střetl s letouny Boeing ''Model 299'' (pozdější [[Boeing B-17 Flying Fortress]]) a projektem [[Martin Model 146]]. Přestože byl prototyp Boeingu považován za nejlepší, během testů havaroval, což částečně pokazilo dobrý dojem, jež na velení USAAC udělal. Navíc v té době doznívala [[Velká hospodářská krize]] a pro typ DB-1 hrála jeho nižší cena $58 500 oproti $99 620 za Boeing Model 299. V lednu 1936 proto byla objednána sériová výroba DB-1, pod armádním označením B-18. |
Konstrukce B-18 byla, kromě několika modifikací, totožná s dopravním letounem Douglas DC-2. Jeho rozpětí bylo o 1,4 m větší, trup byl hlubší, aby se do něj lépe vešel náklad pum a šestičlenná posádka. Díky vyššímu trupu se z letounu stal středoplošník. Výzbroj se skládala z trojice kulometů ráže 7,62 mm, které byly ve střelištích v nose letounu, v horním a dolním střelišti. | Konstrukce B-18 byla, kromě několika modifikací, totožná s dopravním letounem Douglas DC-2. Jeho rozpětí bylo o 1,4 m větší, trup byl hlubší, aby se do něj lépe vešel náklad pum a šestičlenná posádka. Díky vyššímu trupu se z letounu stal středoplošník. Výzbroj se skládala z trojice kulometů ráže 7,62 mm, které byly ve střelištích v nose letounu, v horním a dolním střelišti. | ||
== Operační služba == | == Operační služba == | ||
- | |||
V roce 1940 byla letouny B-18 vybavena většina Amerických bombardovacích squadron. Mnoho z nich, které byly ve stavu 5. a 11. bombardovací skupiny na Havaji, bylo později zničeno při útoku na Pearl Harbor. | V roce 1940 byla letouny B-18 vybavena většina Amerických bombardovacích squadron. Mnoho z nich, které byly ve stavu 5. a 11. bombardovací skupiny na Havaji, bylo později zničeno při útoku na Pearl Harbor. | ||
Řádka 35: | Řádka 33: | ||
== Varianty == | == Varianty == | ||
- | * '''DB-1''' | + | * '''DB-1''' – Prototyp, první vyrobený B-18. Postaven 1 kus. |
- | + | * '''B-18''' – První série 131 či 133 kusů. | |
- | * '''B-18''' | + | [[File:Douglas B-18B Pima.jpg|thumb|220px|B-18B Bolo v Pima Air Museum v [[Tucson]]u]] |
- | + | * '''DB-2''' – poslední kus série B-18. Motorická přední střelecká věž. Postaven 1 kus. | |
- | * '''DB-2''' | + | * '''B-18M''' – B-18, upravené na cvičné. Odstraněno vybavení bombometčíka. |
- | + | * '''B-18A''' – B-18 se silnějšími motory [[Wright R-1820]]-53. Postaveno 217 kusů. | |
- | * '''B-18M''' | + | * '''B-18AM''' – B-18A, upravený jako cvičný letoun. |
- | + | * '''B-18B''' – Protiponorková verze. Přestavěno ze starších verzí. Přestavěno 122 kusů. | |
- | * '''B-18A''' | + | * '''B-18C''' – Protiponorková verze. Přestavěno ze starších verzí. Přestavěny 2 kusy. |
- | + | * '''XB-22''' – Projekt B-18 s novými motory [[Wright R-2600]]-3 (1 600 hp). Nerealizováno. | |
- | * '''B-18AM''' | + | * '''C-58''' – B-18 přestavěné na transportní letouny. |
- | + | * '''Digby I''' – B-18A upravené pro [[Royal Canadian Air Force|Kanadské královské letectvo]]. | |
- | * '''B-18B''' | + | |
- | + | ||
- | * '''B-18C''' | + | |
- | + | ||
- | * '''XB-22''' | + | |
- | + | ||
- | * '''C-58''' | + | |
- | + | ||
- | * '''Digby I''' | + | |
== Uživatelé == | == Uživatelé == | ||
- | * [[Soubor:Flag of Brazil.png|24px]] | + | * [[Soubor:Flag of Brazil.png|24px]] – [[Brazílie]] |
[[Brazilian Air Force]] - 2 kusy | [[Brazilian Air Force]] - 2 kusy | ||
- | * [[Soubor:Flag_of_Canada_1921.png|24px]] | + | * [[Soubor:Flag_of_Canada_1921.png|24px]] – [[Kanada]] |
[[Royal Canadian Air Force]] - 20 kusů B-18A | [[Royal Canadian Air Force]] - 20 kusů B-18A | ||
- | * [[Soubor:US flag 48 stars.png|24px]] | + | {{RIGHTTOC}} |
+ | * [[Soubor:US flag 48 stars.png|24px]] – [[Spojené státy americké|USA]] | ||
[[USAAC|United States Army Air Corps]], [[USAAF|United States Army Air Force]] | [[USAAC|United States Army Air Corps]], [[USAAF|United States Army Air Force]] | ||
== Hlavní technické údaje == | == Hlavní technické údaje == | ||
- | |||
=== B-18A === | === B-18A === | ||
* '''Osádka:''' 6 | * '''Osádka:''' 6 | ||
Řádka 72: | Řádka 61: | ||
* '''Délka:''' 17,63 m | * '''Délka:''' 17,63 m | ||
* '''Výška:''' 4,62 m | * '''Výška:''' 4,62 m | ||
- | * '''Nosná plocha:''' 89,65 | + | * '''Nosná plocha:''' 89,65 m<sup>2</sup> |
- | * '''Hmotnost prázdného letounu:''' | + | * '''Hmotnost prázdného letounu:''' 7 403 kg |
* '''Vzletová hmotnost:''' 12 552 kg | * '''Vzletová hmotnost:''' 12 552 kg | ||
* '''Maximální rychlost:''' 346 km/h | * '''Maximální rychlost:''' 346 km/h | ||
- | * '''Dostup:''' | + | * '''Dostup:''' 7 285 m |
- | * '''Dolet:''' | + | * '''Dolet:''' 1 900 km |
=== Pohonná jednotka === | === Pohonná jednotka === | ||
Řádka 87: | Řádka 76: | ||
* 2 950 kg pum | * 2 950 kg pum | ||
- | + | {{Americké vojenské letouny druhé světové války}}{{Flickr|B-18+Bolo}}{{Commonscat|B-18 Bolo}}{{Článek z Wikipedie}} | |
- | {{Americké vojenské letouny druhé světové války}} | + | |
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | |
[[Kategorie:Americké bombardéry]] | [[Kategorie:Americké bombardéry]] | ||
[[Kategorie:Letadla Douglas|B-18]] | [[Kategorie:Letadla Douglas|B-18]] |
Aktuální verze z 23. 1. 2018, 18:00
Douglas B-18 Bolo | ||
| ||
Douglas B-18 Bolo | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | bombardovací letoun | |
Výrobce | Douglas Aircraft Company | |
Konstruktér | ||
První let | duben 1935 | |
Zařazen | 1936 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 350 kusů | |
Varianty | ||
Uživatel | USAAC/USAAF | |
Royal Canadian Air Force Brazilian Air Force |
Douglas B-18 Bolo byl americký střední bombardér, který létal koncem 30. let a v době druhé světové války. První prototyp letounu, který byl založen na konstrukci dopravního letounu Douglas DC-2, vzlétl v dubnu 1935, do výzbroje armády byl zařazen o rok později. Jednalo se o stroj, který byl nedostatečně vyzbrojen a který měl slabý pohon. Po vypuknutí války byl užíván k druhořadým účelům, a to buď jako dopravní či jako hlídkový letoun. Celkem bylo vyrobeno 350 kusů.
Vývoj
V roce 1934 Americké letecké síly objednaly vývoj bombardovacího letounu, který by nahradil tehdy do služby zaváděný typ Martin B-10. Měl být schopný unést dvojnásobný náklad pum na dvojnásobnou vzdálenost, než byl schopen B-10.
Firma Douglas na základě této objednávky vyvinula model DB-1, který se v soutěži střetl s letouny Boeing Model 299 (pozdější Boeing B-17 Flying Fortress) a projektem Martin Model 146. Přestože byl prototyp Boeingu považován za nejlepší, během testů havaroval, což částečně pokazilo dobrý dojem, jež na velení USAAC udělal. Navíc v té době doznívala Velká hospodářská krize a pro typ DB-1 hrála jeho nižší cena $58 500 oproti $99 620 za Boeing Model 299. V lednu 1936 proto byla objednána sériová výroba DB-1, pod armádním označením B-18.
Konstrukce B-18 byla, kromě několika modifikací, totožná s dopravním letounem Douglas DC-2. Jeho rozpětí bylo o 1,4 m větší, trup byl hlubší, aby se do něj lépe vešel náklad pum a šestičlenná posádka. Díky vyššímu trupu se z letounu stal středoplošník. Výzbroj se skládala z trojice kulometů ráže 7,62 mm, které byly ve střelištích v nose letounu, v horním a dolním střelišti.
Operační služba
V roce 1940 byla letouny B-18 vybavena většina Amerických bombardovacích squadron. Mnoho z nich, které byly ve stavu 5. a 11. bombardovací skupiny na Havaji, bylo později zničeno při útoku na Pearl Harbor.
Do roku 1942 byly B-18 v prvoliniové službě vystřídány bombardéry B-17. Proto bylo 122 kusů B-18A upraveno na protiponorkový boj. Stanoviště bombometčíka bylo odstraněno a místo něj byl radar. Někdy byly vybaveny detektory magnetických anomálií. Tyto letouny sloužily, pod označením B-18B, v Karibské oblasti.
Dva letouny byly v roce 1942 předány brazilskému letectvu. Kanadské královské letectvo získalo 20 B-18A, které byly používány k protiponorkovým hlídkám nad Atlantikem. Dne 2. října 1942 se americkému B-18B podařilo u břehů Francouzské Guyany potopit německou ponorku U-512. Do konce války se hlídkovým B-18 podařilo potopit ještě dvě ponorky. Přitom kanadské B-18A se celkem jedenáctkrát pokusily o útok na německou ponorku.
Varianty
- DB-1 – Prototyp, první vyrobený B-18. Postaven 1 kus.
- B-18 – První série 131 či 133 kusů.
- DB-2 – poslední kus série B-18. Motorická přední střelecká věž. Postaven 1 kus.
- B-18M – B-18, upravené na cvičné. Odstraněno vybavení bombometčíka.
- B-18A – B-18 se silnějšími motory Wright R-1820-53. Postaveno 217 kusů.
- B-18AM – B-18A, upravený jako cvičný letoun.
- B-18B – Protiponorková verze. Přestavěno ze starších verzí. Přestavěno 122 kusů.
- B-18C – Protiponorková verze. Přestavěno ze starších verzí. Přestavěny 2 kusy.
- XB-22 – Projekt B-18 s novými motory Wright R-2600-3 (1 600 hp). Nerealizováno.
- C-58 – B-18 přestavěné na transportní letouny.
- Digby I – B-18A upravené pro Kanadské královské letectvo.
Uživatelé
- – Brazílie
Brazilian Air Force - 2 kusy
- – Kanada
Royal Canadian Air Force - 20 kusů B-18A
Obsah |
- – USA
United States Army Air Corps, United States Army Air Force
Hlavní technické údaje
B-18A
- Osádka: 6
- Rozpětí: 27,28 m
- Délka: 17,63 m
- Výška: 4,62 m
- Nosná plocha: 89,65 m2
- Hmotnost prázdného letounu: 7 403 kg
- Vzletová hmotnost: 12 552 kg
- Maximální rychlost: 346 km/h
- Dostup: 7 285 m
- Dolet: 1 900 km
Pohonná jednotka
- 2 × Vzduchem chlazený, přeplňovaný, hvězdicový devítiválec Wright R-1820-53
- Výkon motoru: 1000 k (750 kW)
Výzbroj
- 3× 7,62 mm kulomet
- 2 950 kg pum
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |