Timo Glock
Z Multimediaexpo.cz
(+ Wikimedia Commons) |
(+ Masivní vylepšení, 2 x VIDEO) |
||
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[Soubor:Timo Glock | + | [[Soubor:Timo Glock 2010 Malaysia.jpg|thumb|230px|Timo Glock (2010)]] |
- | '''Timo Glock''' (* [[18. březen|18. března]] [[1982]], Lindenfels, Německo) je německý pilot [[Formule 1]] a mistr [[ | + | '''Timo Glock''' (* [[18. březen|18. března]] [[1982]], [[Lindenfels]], [[Německo]]) je německý pilot [[Formule 1]] a mistr [[GP2 Series|GP2]] z roku [[2007]]. |
Timo začal závodit v roce [[1998]] s [[motokára]]mi, s nimiž dosáhl několika úspěchů. Od roku [[2000]] závodí v [[monopost]]ech. Nejprve v německých šampionátech formulí BMW, které vyhrál jak v roce 2000, tak i o rok později. Ve své první sezoně v německém mistrovství [[Formule 3]] skončil celkově na třetím místě a stal se nejlepším nováčkem roku. O rok později, v roce [[2003]], závodil v Eurosérii formule 3, kde vyhrál 3 závody. V celkovém pořadí obsadil 5. místo. | Timo začal závodit v roce [[1998]] s [[motokára]]mi, s nimiž dosáhl několika úspěchů. Od roku [[2000]] závodí v [[monopost]]ech. Nejprve v německých šampionátech formulí BMW, které vyhrál jak v roce 2000, tak i o rok později. Ve své první sezoně v německém mistrovství [[Formule 3]] skončil celkově na třetím místě a stal se nejlepším nováčkem roku. O rok později, v roce [[2003]], závodil v Eurosérii formule 3, kde vyhrál 3 závody. V celkovém pořadí obsadil 5. místo. | ||
- | ===2005 | + | ===2005 – Champ Car=== |
V roce [[2005]] se Timo přesunul za oceán, do [[Spojené státy americké|Spojených států]]. Zde závodil za tým Paula Gentilozziho, Rocketsports, v sérii [[Champ Car]]. Jeho nejlepším umístěním bylo 2. místo ze závodu v Montrealu, na [[Circuit Gilles Villeneuve|okruhu Gillese Villeneuva]], kde před rokem debutoval s vozem formule 1. V celkovém hodnocení mistrovství skončil na 8. místě a získal cenu pro nejlepšího nováčka roku. | V roce [[2005]] se Timo přesunul za oceán, do [[Spojené státy americké|Spojených států]]. Zde závodil za tým Paula Gentilozziho, Rocketsports, v sérii [[Champ Car]]. Jeho nejlepším umístěním bylo 2. místo ze závodu v Montrealu, na [[Circuit Gilles Villeneuve|okruhu Gillese Villeneuva]], kde před rokem debutoval s vozem formule 1. V celkovém hodnocení mistrovství skončil na 8. místě a získal cenu pro nejlepšího nováčka roku. | ||
Řádka 10: | Řádka 10: | ||
V roce [[2006]] se vrátil zpátky do Evropy, do série [[Série GP 2|GP2]]. Sezonu začínal v průměrném týmu BCN Competición a moc se mu nedařilo. Ovšem v půlce sezony přestoupil do špičkového týmu iSport International, s jehož vozem hned potvrdil svoji rychlost. Dvěma vítězstvími a dalšími výbornými umístěními si nakonec zajistil 4. místo v celkové klasifikaci mistrovství. V tomtéž roce také poprvé testoval pro [[BMW Sauber]], se kterým později podepsal smlouvu druhého testovacího jezdce pro rok [[Formule 1 v roce 2007|2007]]. | V roce [[2006]] se vrátil zpátky do Evropy, do série [[Série GP 2|GP2]]. Sezonu začínal v průměrném týmu BCN Competición a moc se mu nedařilo. Ovšem v půlce sezony přestoupil do špičkového týmu iSport International, s jehož vozem hned potvrdil svoji rychlost. Dvěma vítězstvími a dalšími výbornými umístěními si nakonec zajistil 4. místo v celkové klasifikaci mistrovství. V tomtéž roce také poprvé testoval pro [[BMW Sauber]], se kterým později podepsal smlouvu druhého testovacího jezdce pro rok [[Formule 1 v roce 2007|2007]]. | ||
- | [[ | + | [[File:Timo Glock GP2 2007.jpg|thumb|200px|Glock v kokpitu svojí Dallary GP2 při závodu v Monaku (2007)]] |
- | + | ||
Glock prodloužil s týmem iSport smlouvu i na sezonu [[2007]]. Vyhrál 5 závodů a v dalších 5 stál na stupni vítězů, a tak i přes několik nedokončených závodů se na konci sezony mohl radovat ze zisku titulu mistra GP2. Po těžké nehodě [[Robert Kubica|Roberta Kubici]] při [[Grand Prix Kanady 2007]], měl Glock v závodě v [[Grand Prix USA 2007|Indianapolis]] tohoto polského závodníka nahradit. Ovšem tým se nakonec rozhodl, že dá šanci mladému [[Sebastian Vettel|Sebastianu Vettelovi]]. Ten si v závodě vůbec nevedl špatně a získal 1 bod, což mu dopomohlo k získání závodního místa u [[Toro Rosso|Toro Rossa]]. Glock byl poté povýšen do role testovacího a náhradního jezdce BMW. | Glock prodloužil s týmem iSport smlouvu i na sezonu [[2007]]. Vyhrál 5 závodů a v dalších 5 stál na stupni vítězů, a tak i přes několik nedokončených závodů se na konci sezony mohl radovat ze zisku titulu mistra GP2. Po těžké nehodě [[Robert Kubica|Roberta Kubici]] při [[Grand Prix Kanady 2007]], měl Glock v závodě v [[Grand Prix USA 2007|Indianapolis]] tohoto polského závodníka nahradit. Ovšem tým se nakonec rozhodl, že dá šanci mladému [[Sebastian Vettel|Sebastianu Vettelovi]]. Ten si v závodě vůbec nevedl špatně a získal 1 bod, což mu dopomohlo k získání závodního místa u [[Toro Rosso|Toro Rossa]]. Glock byl poté povýšen do role testovacího a náhradního jezdce BMW. | ||
Řádka 18: | Řádka 17: | ||
V roce [[2004]] se Glock, sponzorovaný firmou Deutsche Post (DHL), stal testovacím a třetím pilotem týmu [[Jordan|Jordan Grand Prix]] v mistrovství světa formule 1. Při svém debutu na [[Grand Prix Kanady 2004]] nahradil na jeden závod [[Giorgio Pantano|Giorgia Pantana]], a hned získal 2 body za 7. místo. Původně však skončil na 11. místě, ale po diskvalifikaci vozů týmů [[Williams]] a [[Toyota F1|Toyota]] poskočil na už výše zmiňované 7. místo v cíli. Timo nahradil Pantana ještě v posledních třech závodech sezony - v [[Grand Prix Číny 2004]], [[Grand Prix Japonska 2004]] a [[Grand Prix Brazílie 2004|Brazílii]] - ve kterých se shodně umístil na 15. místě. | V roce [[2004]] se Glock, sponzorovaný firmou Deutsche Post (DHL), stal testovacím a třetím pilotem týmu [[Jordan|Jordan Grand Prix]] v mistrovství světa formule 1. Při svém debutu na [[Grand Prix Kanady 2004]] nahradil na jeden závod [[Giorgio Pantano|Giorgia Pantana]], a hned získal 2 body za 7. místo. Původně však skončil na 11. místě, ale po diskvalifikaci vozů týmů [[Williams]] a [[Toyota F1|Toyota]] poskočil na už výše zmiňované 7. místo v cíli. Timo nahradil Pantana ještě v posledních třech závodech sezony - v [[Grand Prix Číny 2004]], [[Grand Prix Japonska 2004]] a [[Grand Prix Brazílie 2004|Brazílii]] - ve kterých se shodně umístil na 15. místě. | ||
- | === | + | === 2008–2009: Toyota === |
+ | [[Soubor:Timo Glock 2009 Japan 3rd Free Practice.jpg|thumb|left|200px|Timo Glock na japonském okruhu [[Suzuka Circuit|Suzuka]]]] | ||
+ | Po vítězství v GP2 v roce 2007 byl spojován s mnoha týmy formule 1. Nakonec podepsal smlouvu s [[Toyota F1|Toyotou]], přestože měl stále platnou smlouvu na testování s BMW Sauber. Tento spor musela rozhodnout až rada, která se zabývá smlouvami (Contract Recognition Board). [[16. listopad]]u rada rozhodla, že v roce 2008 za Toyotu může závodit. O den později [[BMW Sauber]] souhlasilo s jeho uvolněním. S Toyotou podepsal 3 letý kontrakt a nahradil tak odcházejícího [[Ralf Schumacher|Ralfa Schumachera]]. | ||
+ | [[Soubor:Virgin Bahrain 2010.jpg|thumb|right|200px|Timo Glock při [[Grand Prix Bahrajnu 2010|GP Bahrajnu 2010]]]] | ||
+ | V prvním závodě v [[Grand Prix Austrálie 2008|Melbourne]] jel na bodovaném místě, ale jen několik kol před cílem udělal chybu v jedné z šikan a v plné rychlosti se dostal mimo trať a najel na hrbol v únikové zóně. Ten způsobil vymrštění vozu do vzduchu, který poté tvrdě přistál na vozovce. Při této havárii si Glock poranil [[zápěstí]]. | ||
- | Po | + | === 2012 === |
+ | Po jednadvacátém místě v kvalifikaci na [[Grand Prix Austrálie 2012|Grand Prix Austrálie]] dokončil závod čtrnáctý. Po jednadvacátém místě v kvalifikaci obsadil v [[Grand Prix Malajsie 2012|malajsijské velké ceně]] sedmnáctou příčku. Dvacátý první skončil i v kvalifikaci na [[Grand Prix Číny 2012|Velkou cenu Číny]] a v závodě obsadil devatenácté místo. Dvacátý třetí skončil v kvalifikaci na [[Grand Prix Bahrajnu 2012|Velkou cenu Bahrajnu]] a v závodě obsadil devatenácté místo. Z 21. místa v kvalifikaci [[Grand Prix Španělska 2012|Grand Prix Španělska]] získal 18. pozici v cíli. Čtrnáctý skončil v [[Grand Prix Monaka 2012|GP Monaka]] po startu z 20. příčky. | ||
+ | [[File:2014 DTM HockenheimringII Timo Glock by 2eight 8SC4767.jpg|thumb|200px|left|Timo Glock, Deutsche Tourenwagen Masters 2014 - Hockenheimring]] | ||
- | + | === 2013: BMW – DTM === | |
+ | Glock musel po roce 2012 opustit Marussii kvůli potížím s financemi. Glock v zimě testoval vůz DTM značky BMW. Glockovi se DTM zalíbilo a podepsal smlouvu. Glockovi se nedařilo ale v čtvrtém závodě na Red Bull Ringu dojel na třetím místě. Pro Glocka to byli první stupně vítězů v DTM. Poté se Glockovi opět nedařilo ale v posledním závodě v Hockenheimu si dojel pro své první vítězství v DTM. Glock celkově skončil na devátém místě s 40 body. | ||
==Kompletní výsledky ve Formuli 1== | ==Kompletní výsledky ve Formuli 1== | ||
Řádka 205: | Řádka 211: | ||
| align="center" bgcolor="FFFFBF" | 1. místo | | align="center" bgcolor="FFFFBF" | 1. místo | ||
|} | |} | ||
+ | |||
+ | == YouTube == | ||
+ | {| border="4" width="442" align="left" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=Ml14HW1qfn4}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''Onboard BMW X6 M – Mitfahrt mit Timo Glock''' | ||
+ | |} | ||
+ | {| border="4" width="442" align="right" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=nX3iWCMTemE}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''DTM Final Hockenheim 2014 – Track Presentation Timo Glock''' | ||
+ | |} | ||
+ | <br style="clear: both;" /> | ||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
Řádka 210: | Řádka 229: | ||
- | {{Commons|Timo Glock}}{{Článek z Wikipedie}} | + | {{Flickr|Timo+Glock}}{{Commons|Timo Glock}}{{Článek z Wikipedie}} |
- | [[Kategorie:Německý pilot F1 | + | {{DEFAULTSORT:Glock, Timo}} |
+ | [[Kategorie:Německý pilot F1]] | ||
+ | [[Kategorie:Piloti GP2]] | ||
+ | [[Kategorie:Žijící lidé]] | ||
+ | [[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]] |
Aktuální verze z 18. 3. 2015, 08:17
Timo Glock (* 18. března 1982, Lindenfels, Německo) je německý pilot Formule 1 a mistr GP2 z roku 2007.
Timo začal závodit v roce 1998 s motokárami, s nimiž dosáhl několika úspěchů. Od roku 2000 závodí v monopostech. Nejprve v německých šampionátech formulí BMW, které vyhrál jak v roce 2000, tak i o rok později. Ve své první sezoně v německém mistrovství Formule 3 skončil celkově na třetím místě a stal se nejlepším nováčkem roku. O rok později, v roce 2003, závodil v Eurosérii formule 3, kde vyhrál 3 závody. V celkovém pořadí obsadil 5. místo.
Obsah |
2005 – Champ Car
V roce 2005 se Timo přesunul za oceán, do Spojených států. Zde závodil za tým Paula Gentilozziho, Rocketsports, v sérii Champ Car. Jeho nejlepším umístěním bylo 2. místo ze závodu v Montrealu, na okruhu Gillese Villeneuva, kde před rokem debutoval s vozem formule 1. V celkovém hodnocení mistrovství skončil na 8. místě a získal cenu pro nejlepšího nováčka roku.
GP2
V roce 2006 se vrátil zpátky do Evropy, do série GP2. Sezonu začínal v průměrném týmu BCN Competición a moc se mu nedařilo. Ovšem v půlce sezony přestoupil do špičkového týmu iSport International, s jehož vozem hned potvrdil svoji rychlost. Dvěma vítězstvími a dalšími výbornými umístěními si nakonec zajistil 4. místo v celkové klasifikaci mistrovství. V tomtéž roce také poprvé testoval pro BMW Sauber, se kterým později podepsal smlouvu druhého testovacího jezdce pro rok 2007.
Glock prodloužil s týmem iSport smlouvu i na sezonu 2007. Vyhrál 5 závodů a v dalších 5 stál na stupni vítězů, a tak i přes několik nedokončených závodů se na konci sezony mohl radovat ze zisku titulu mistra GP2. Po těžké nehodě Roberta Kubici při Grand Prix Kanady 2007, měl Glock v závodě v Indianapolis tohoto polského závodníka nahradit. Ovšem tým se nakonec rozhodl, že dá šanci mladému Sebastianu Vettelovi. Ten si v závodě vůbec nevedl špatně a získal 1 bod, což mu dopomohlo k získání závodního místa u Toro Rossa. Glock byl poté povýšen do role testovacího a náhradního jezdce BMW.
Formule 1
2004 - Jordan
V roce 2004 se Glock, sponzorovaný firmou Deutsche Post (DHL), stal testovacím a třetím pilotem týmu Jordan Grand Prix v mistrovství světa formule 1. Při svém debutu na Grand Prix Kanady 2004 nahradil na jeden závod Giorgia Pantana, a hned získal 2 body za 7. místo. Původně však skončil na 11. místě, ale po diskvalifikaci vozů týmů Williams a Toyota poskočil na už výše zmiňované 7. místo v cíli. Timo nahradil Pantana ještě v posledních třech závodech sezony - v Grand Prix Číny 2004, Grand Prix Japonska 2004 a Brazílii - ve kterých se shodně umístil na 15. místě.
2008–2009: Toyota
Po vítězství v GP2 v roce 2007 byl spojován s mnoha týmy formule 1. Nakonec podepsal smlouvu s Toyotou, přestože měl stále platnou smlouvu na testování s BMW Sauber. Tento spor musela rozhodnout až rada, která se zabývá smlouvami (Contract Recognition Board). 16. listopadu rada rozhodla, že v roce 2008 za Toyotu může závodit. O den později BMW Sauber souhlasilo s jeho uvolněním. S Toyotou podepsal 3 letý kontrakt a nahradil tak odcházejícího Ralfa Schumachera.
V prvním závodě v Melbourne jel na bodovaném místě, ale jen několik kol před cílem udělal chybu v jedné z šikan a v plné rychlosti se dostal mimo trať a najel na hrbol v únikové zóně. Ten způsobil vymrštění vozu do vzduchu, který poté tvrdě přistál na vozovce. Při této havárii si Glock poranil zápěstí.
2012
Po jednadvacátém místě v kvalifikaci na Grand Prix Austrálie dokončil závod čtrnáctý. Po jednadvacátém místě v kvalifikaci obsadil v malajsijské velké ceně sedmnáctou příčku. Dvacátý první skončil i v kvalifikaci na Velkou cenu Číny a v závodě obsadil devatenácté místo. Dvacátý třetí skončil v kvalifikaci na Velkou cenu Bahrajnu a v závodě obsadil devatenácté místo. Z 21. místa v kvalifikaci Grand Prix Španělska získal 18. pozici v cíli. Čtrnáctý skončil v GP Monaka po startu z 20. příčky.
2013: BMW – DTM
Glock musel po roce 2012 opustit Marussii kvůli potížím s financemi. Glock v zimě testoval vůz DTM značky BMW. Glockovi se DTM zalíbilo a podepsal smlouvu. Glockovi se nedařilo ale v čtvrtém závodě na Red Bull Ringu dojel na třetím místě. Pro Glocka to byli první stupně vítězů v DTM. Poté se Glockovi opět nedařilo ale v posledním závodě v Hockenheimu si dojel pro své první vítězství v DTM. Glock celkově skončil na devátém místě s 40 body.
Kompletní výsledky ve Formuli 1
(tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position, závody vyznačené kurzívou označují zajetí nejrychlejšího kola v závodě)
Rok | Tým | Vůz | Motor | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | Body | Umístění |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2004 | Jordan Ford | Jordan EJ14 | Ford Cosworth RS2 (TJ2004) 3.0 V10 | AUS TD | MAL TD | BHR TD | SMR TD | ESP TD | MON TD | EUR TD | CAN 7 | USA TD | FRA TD | GBR TD | GER TD | HUN TD | BEL TD | ITA TD | CHN 15 | JPN 15 | BRA 15 | 2 | 19.místo |
2008 | Ranasonic Toyota Racing | Toyota TF108 | Toyota RVX-08 2.4 V8 | AUS DNF | MAL DNF | BHR 9 | ESP 11 | TUR 13 | MON 12 | CAN 4 | FRA 11 | GBR 12 | GER DNF | HUN 2 | EUR 7 | BEL 9 | ITA 11 | SIN 4 | JPN DNF | CHN 7 | BRA 6 | 25 | 10.místo |
Výsledky v ostatních formulových kategoriích
Sezóna | Série | Tým | Vůz | Závody | Vítězství | Pole Position | Podium | Body | Konečné umístění |
2000 | Formule BMW Junior Cup | 19 | 11 | 6 | 15 | 285,5 | 1. místo | ||
2001 | Formule BMW ADAC | BMW Formel ADAC Rookie Team | 20 | 8 | 3 | 13 | 268 | 1. místo | |
2002 | Formule 3 Německo | Opel Team KMS | Dallara F302-Opel | 18 | 3 | 2 | 6 | 52 | 3. místo |
2003 | Formule 3 Euroseries | Opel Team KMS | Dallara F303-Opel Spiess | 20 | 3 | 0 | 6 | 55 | 5. místo |
2004 | Porsche Supercup | Porsche AG VIP Team | Porsche 911 GT3 Cup | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2005 | CCWS | Rocketsports Racing | Lola-Ford Cosworth | 13 | 0 | 0 | 1 | 202 | 8. místo |
2006 | GP2 | BCN Competición iSport International | Dallara-Renault | 20 | 2 | 0 | 5 | 60 | 4. místo |
2007 | GP2 | iSport International | Dallara-Renault | 21 | 5 | 4 | 10 | 88 | 1. místo |
YouTube
Onboard BMW X6 M – Mitfahrt mit Timo Glock |
DTM Final Hockenheim 2014 – Track Presentation Timo Glock |
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |