Moždíř Karl
Z Multimediaexpo.cz
(+ Vylepšení) |
(+ Karl-Gerät) |
||
(Není zobrazeno 7 mezilehlých verzí.) | |||
Řádka 5: | Řádka 5: | ||
Karl dosahoval hmotnosti přibližně '''123 tun'''. Na délku měřil 11,15 metru, na šířku 3,16 metru a na výšku 4,78 metru. Pohonnou jednotkou moždíře byl dvanáctiválcový dieselový motor Daimler-Benz MB 507 o maximálním výkonu 580 koní. Stroj vezl zásobu 1 200 litrů pohonných hmot. Bylo to samohybné dělo vůbec největší ráže nasazené ve [[Druhá světová válka|2. světové válce]]. | Karl dosahoval hmotnosti přibližně '''123 tun'''. Na délku měřil 11,15 metru, na šířku 3,16 metru a na výšku 4,78 metru. Pohonnou jednotkou moždíře byl dvanáctiválcový dieselový motor Daimler-Benz MB 507 o maximálním výkonu 580 koní. Stroj vezl zásobu 1 200 litrů pohonných hmot. Bylo to samohybné dělo vůbec největší ráže nasazené ve [[Druhá světová válka|2. světové válce]]. | ||
- | K přepravě munice, protibetonových granátů dlouhých 2510 mm a s průměrem 600 mm, bylo zkonstruováno speciální muniční vozidlo, využívající pásový podvozek středního tanku [[Panzerkampfwagen IV]]. Roku 1941 dostalo pozemní vojsko 13 těchto speciálních vozidel označených jako "Munitiostrager für Karlgerat". Od [[listopad]]u [[1940]] do [[Srpen|srpna]] [[1941]] bylo vyrobeno celkem 6 moždířů typu "Karl" a předáno do výzbroje wehrmachtu. Tyto moždíře byly označeny římskými číslicemi od I. do VI., navíc každý dostal svoje jméno (Adam, Eva, Thor, Odin, Loki, Ziu). | + | K přepravě munice, protibetonových granátů dlouhých 2510 mm a s průměrem 600 mm, bylo zkonstruováno speciální muniční vozidlo, využívající pásový podvozek středního tanku [[Panzerkampfwagen IV]]. Roku 1941 dostalo pozemní vojsko 13 těchto speciálních vozidel označených jako "Munitiostrager für Karlgerat". Od [[listopad]]u [[1940]] do [[Srpen|srpna]] [[1941]] bylo vyrobeno celkem 6 moždířů typu "Karl" a předáno do výzbroje wehrmachtu. Tyto moždíře byly označeny římskými číslicemi od I. do VI., navíc každý dostal svoje jméno (Adam, Eva, Thor, Odin, Loki, Ziu). |
== Problematická doprava == | == Problematická doprava == | ||
- | Dostat moždíř Karl do určeného bojového prostoru byl často velký problém. Doprava po vlastní ose byla vyjímečnou událostí. Jako nejlepší se ukázala přeprava po železnici. Moždíř Karl byl zavěšen na dva nosníky a hydraulicky zvednut mezi dva pětiosé železniční podvozky standardního rozchodu. Prázdná hmotnost moždíře byla 115 tun, podvozků 36 tun a hmotnost nosné konstrukce 29 tun. Celková hmotnost při dopravě tedy stoupla na '''180 tun'''. Nápravový tlak byl 18 tun. | + | Dostat moždíř Karl do určeného bojového prostoru byl často velký problém. Doprava po vlastní ose byla vyjímečnou událostí. Jako nejlepší se ukázala přeprava po železnici. Moždíř Karl byl zavěšen na dva nosníky a hydraulicky zvednut mezi dva pětiosé železniční podvozky standardního rozchodu. Prázdná hmotnost moždíře byla 115 tun, podvozků 36 tun a hmotnost nosné konstrukce 29 tun. Celková hmotnost při dopravě tedy stoupla na '''180 tun'''. Nápravový tlak byl 18 tun. |
== Bojové výsledky == | == Bojové výsledky == | ||
Řádka 16: | Řádka 16: | ||
== YouTube == | == YouTube == | ||
- | {| border="4" width=" | + | {| border="4" width="442" align="left" |
- | | {{#widget:YouTube|id= | + | | {{#widget:YouTube|id=qaLdREAAIM8}} |
|- align="center" | |- align="center" | ||
- | | '''Karl- | + | | '''World of Tanks – Karl-Gerät mortar''' |
+ | |} | ||
+ | {| border="4" width="442" align="right" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=hVZvqn_md7A}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''Oceloví giganti 24. díl – Karl-Gerät''' | ||
|} | |} | ||
<br style="clear: both;" /> | <br style="clear: both;" /> | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
- | * [ | + | * [https://www.valka.cz/clanek_12764.html Valka.cz – Karl-Gerät 040, Bratranec tlusté Berty - část 1] |
- | * [ | + | * [https://www.valka.cz/clanek_12765.html Valka.cz – Karl-Gerät 040, Bratranec tlusté Berty - část 2] |
- | * [http://www.panzernet.net/panzernet/stranky/ | + | * [http://www.panzernet.net/panzernet/stranky/specialni/karl.php Panzernet.net – Karl-Gerät] |
* [http://www.fronta.cz/dotaz/nejvetsi-raze-samohybneho-dela Fronta.cz – Největší ráže samohybného děla] | * [http://www.fronta.cz/dotaz/nejvetsi-raze-samohybneho-dela Fronta.cz – Největší ráže samohybného děla] | ||
- | {{Flickr|Mörser+Karl}}{{Commonscat|Mörser Karl}} | + | {{Flickr|Mörser+Karl}}{{Commonscat|Mörser Karl}}{{Německá vozidla za druhé světové války}}{{220 sociálních sítí}} |
[[Kategorie:Německá samohybná děla]] | [[Kategorie:Německá samohybná děla]] | ||
[[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]] | [[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]] | ||
[[Kategorie:Originální články Multimediaexpo.cz]] | [[Kategorie:Originální články Multimediaexpo.cz]] |
Aktuální verze z 8. 7. 2023, 11:41
Moždíř Karl bylo obrovské 600 mm samohybné dělo (samohybný minomet) používané německou armádou za druhé světové války.
Karl dosahoval hmotnosti přibližně 123 tun. Na délku měřil 11,15 metru, na šířku 3,16 metru a na výšku 4,78 metru. Pohonnou jednotkou moždíře byl dvanáctiválcový dieselový motor Daimler-Benz MB 507 o maximálním výkonu 580 koní. Stroj vezl zásobu 1 200 litrů pohonných hmot. Bylo to samohybné dělo vůbec největší ráže nasazené ve 2. světové válce.
K přepravě munice, protibetonových granátů dlouhých 2510 mm a s průměrem 600 mm, bylo zkonstruováno speciální muniční vozidlo, využívající pásový podvozek středního tanku Panzerkampfwagen IV. Roku 1941 dostalo pozemní vojsko 13 těchto speciálních vozidel označených jako "Munitiostrager für Karlgerat". Od listopadu 1940 do srpna 1941 bylo vyrobeno celkem 6 moždířů typu "Karl" a předáno do výzbroje wehrmachtu. Tyto moždíře byly označeny římskými číslicemi od I. do VI., navíc každý dostal svoje jméno (Adam, Eva, Thor, Odin, Loki, Ziu).
Problematická doprava
Dostat moždíř Karl do určeného bojového prostoru byl často velký problém. Doprava po vlastní ose byla vyjímečnou událostí. Jako nejlepší se ukázala přeprava po železnici. Moždíř Karl byl zavěšen na dva nosníky a hydraulicky zvednut mezi dva pětiosé železniční podvozky standardního rozchodu. Prázdná hmotnost moždíře byla 115 tun, podvozků 36 tun a hmotnost nosné konstrukce 29 tun. Celková hmotnost při dopravě tedy stoupla na 180 tun. Nápravový tlak byl 18 tun.
Bojové výsledky
Nejznámějším případem bojového nasazení hmoždíře typu "Karl" v průběhu 2. světové války byla operace Storfang, která probíhala v létě 1942 a měla ukončit několikaměsíční obléhání Sevastopolu německou 11. armádou. Na Krym byly odeslány dva moždíře (Thor a Odin) z 833. oddílu , které měly palbou zničit sovětskou pobřežní baterii číslo 30, kterou Němci označovali jako Fort Maxim Gorkij. Palba moždířů dosáhla největšího úspěchu 6. června 1942, když jeden 600 mm granát zasáhl přesně dělostřeleckou věž s kanony ráže 305 mm, zabil celou obsluhu a vyřadil věž z činnosti.
Při postupu spojeneckých vojsk v roce 1945 ukořistili vojáci americké 1. armády dva moždíře. Další dva moždíře (Adam a Ziu) se staly kořistí sovětské armády. Jeden z nich je dnes vystaven v tankovém muzeu v Kubince (podvozek Ziu a dělo Adama).
YouTube
World of Tanks – Karl-Gerät mortar |
Oceloví giganti 24. díl – Karl-Gerät |
Externí odkazy
- Valka.cz – Karl-Gerät 040, Bratranec tlusté Berty - část 1
- Valka.cz – Karl-Gerät 040, Bratranec tlusté Berty - část 2
- Panzernet.net – Karl-Gerät
- Fronta.cz – Největší ráže samohybného děla
|
|
Německá obrněná vozidla za druhé světové války |
---|
Tanky |
Panzer I • Panzer II • Panzer III • Panzer IV • Panther • Tiger I • Tiger II • Panzer 35(t) • Panzer 38(t) |
Samohybné houfnice |
Sturmpanzer II • SIG 33 • Wespe • Hummel • Grille • Panzerwerfer • Wurfrahmen 40 • Karl-Gerät |
Útočná děla |
StuG III • StuG IV • StuH 42 • Brummbär • Sturmtiger |
Stíhače tanků |
Panzerjäger I • Marder I • Marder II • Marder III • Hetzer • Jagdpanzer IV • Jagdpanther • Nashorn • Jagdtiger • Ferdinand • RSO |
Polopásy |
SdKfz 2 • SdKfz 4 • SdKfz 6 • SdKfz 7 • SdKfz 8 • SdKfz 9 • SdKfz 10 • SdKfz 11 • SdKfz 250 • SdKfz 251 • SdKfz 252 • SdKfz 253 • SdKfz 254 |
Obrněné vozy |
ADGZ • Kfz 13 • SdKfz 221/22/23 • SdKfz 231/32/34/63 • SdKfz 247 |
Protiletadlové tanky |
Flakpanzer 38(t) • Flakpanzer IV – Möbelwagen • Wirbelwind • Ostwind • Kugelblitz |
Prototypy |
Maus • E-Serie • Waffenträger • Neubaufahrzeug • Sturer Emil • Dicker Max • Coelian |
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|