Grumman
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(++) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[ | + | [[File:Grumman Fifi.jpg|thumb|230px|První konstrukce Grummanu - [[Grumman FF]]]] |
- | [[ | + | [[File:Fleet Air Arm Grumman Wildcat.jpg|thumb|230px|První z legendárních koček, [[Grumman F4F Wildcat]]]] |
- | '''Grumman Aircraft Engineering Corporation''' (později '''Grumman Aerospace Corporation''') je jeden z největších leteckých výrobců na světě. Firmu založili 6. prosince [[1929]] [[Leroy Grumman]], Jake Swirbul a William Schwendler. Samostaná existence společnosti skončila v roce [[1994]], kdy ji pohltil letecký koncern [[Northrop]] a společně dnes tvoří společnost [[Northrop Grumman]]. | + | '''Grumman Aircraft Engineering Corporation''' (později '''Grumman Aerospace Corporation''') je jeden z největších leteckých výrobců na světě. Firmu založili 6. prosince [[1929]] [[Leroy Grumman]], Jake Swirbul a William Schwendler. |
+ | |||
+ | Samostaná existence společnosti skončila v roce [[1994]], kdy ji pohltil letecký koncern [[Northrop]] a společně dnes tvoří společnost [[Northrop Grumman]]. | ||
== Počátky == | == Počátky == | ||
Leroy Grumman a jeho budoucí obchodní partneři pracovali ve 20. letech 20. století pro leteckého výrobce ''Loening Aeronautical Engineering''. Když však firmu pohltila společnost [[Keystone Aircraft]] a přemístila výrobu z [[New York]]u do státu [[Pensylvánie]], Grumman a další jeho kolegové se rozhodli firmu opustit a založit si vlastní společnost. V roce [[1929]] zahájili činnost vlastní společnosti v areálu malého leteckého výrobce '' Cox-Klemin Aircraft Co.'' v Baldwinu na [[Long Island|Long Islandu]]. | Leroy Grumman a jeho budoucí obchodní partneři pracovali ve 20. letech 20. století pro leteckého výrobce ''Loening Aeronautical Engineering''. Když však firmu pohltila společnost [[Keystone Aircraft]] a přemístila výrobu z [[New York]]u do státu [[Pensylvánie]], Grumman a další jeho kolegové se rozhodli firmu opustit a založit si vlastní společnost. V roce [[1929]] zahájili činnost vlastní společnosti v areálu malého leteckého výrobce '' Cox-Klemin Aircraft Co.'' v Baldwinu na [[Long Island|Long Islandu]]. | ||
== Meziválečná doba == | == Meziválečná doba == | ||
Firma, která nejprve vzráběla hliníkové součásti pro kamióny, brzy získala první kontrakty u amerického námořnictva. Grumman navrhl první prakticky použitelný zatahovací podvozek pro plovákové letouny, což firmě pomohlo v prosazení se na trhu. První letoun firmy, objednaný americkým námořnictvem, byl [[Grumman FF]], stíhací dvouplošník se zatahovacím podvozkem. Grumman FF založil dlouhou řadu palubních letounů firmy a stal se předchůdcem slavné řady stíhacích koček Grummanu (typy s kočičími jmény Wildcat, Hellcat, Cougar, Panther apod.). V meziválečné době ho následovaly ještě zlepšené typy [[Grumman F2F]] a [[Grumman F3F]]. | Firma, která nejprve vzráběla hliníkové součásti pro kamióny, brzy získala první kontrakty u amerického námořnictva. Grumman navrhl první prakticky použitelný zatahovací podvozek pro plovákové letouny, což firmě pomohlo v prosazení se na trhu. První letoun firmy, objednaný americkým námořnictvem, byl [[Grumman FF]], stíhací dvouplošník se zatahovacím podvozkem. Grumman FF založil dlouhou řadu palubních letounů firmy a stal se předchůdcem slavné řady stíhacích koček Grummanu (typy s kočičími jmény Wildcat, Hellcat, Cougar, Panther apod.). V meziválečné době ho následovaly ještě zlepšené typy [[Grumman F2F]] a [[Grumman F3F]]. | ||
- | [[ | + | [[File:Grumman TBF Avenger.jpg|thumb|230px|[[Grumman TBF Avenger]]]] |
== Druhá světová válka == | == Druhá světová válka == | ||
Za druhé světové války Grumman vyráběl tři legendární typy, které v ní měly velice důležitou roli. Palubní stíhací letoun [[Grumman F4F Wildcat]] nesl hlavní tíhu bojů první etapy války v Pacifiku a byl brzy nahrazen modernějším typem [[Grumman F6F Hellcat]], který se stal hlavním prvkem získání letecké převahy nad japonským letectvem. Dalším základním typem spojenců byl [[torpédový bombardér]] [[Grumman TBF Avenger]]. | Za druhé světové války Grumman vyráběl tři legendární typy, které v ní měly velice důležitou roli. Palubní stíhací letoun [[Grumman F4F Wildcat]] nesl hlavní tíhu bojů první etapy války v Pacifiku a byl brzy nahrazen modernějším typem [[Grumman F6F Hellcat]], který se stal hlavním prvkem získání letecké převahy nad japonským letectvem. Dalším základním typem spojenců byl [[torpédový bombardér]] [[Grumman TBF Avenger]]. | ||
== Studená válka == | == Studená válka == | ||
- | [[ | + | [[File:A-6As VMA(AW)-242 1975.jpeg|thumb|230px|Palubní útočný letoun [[Grumman A-6 Intruder]]]] |
- | [[ | + | [[File:F-14 Tomcat VF-31 2006.jpg|thumb|230px|[[Grumman F-14 Tomcat]] - poslední ze stíhacích „koček“]] |
Po válce se Grumman i nadále snažil držet krok s vývojem techniky a byl nadále orientován na palubní letouny. V roce [[1949]] vstoupil do služby jeho první palubní letoun s proudovým motorem, stíhací typ [[Grumman F9F Panther]], ze kterého byla vyvinuta verze s šípovým křídlem [[Grumman F-9 Cougar]]. Skutečně úspěšný stíhací letoun však společnost vyvinula až v 70. letech a letoun [[Grumman F-14 Tomcat]] se stal vůbec nejúspěšnější poválečnou konstrukcí Grummanu. | Po válce se Grumman i nadále snažil držet krok s vývojem techniky a byl nadále orientován na palubní letouny. V roce [[1949]] vstoupil do služby jeho první palubní letoun s proudovým motorem, stíhací typ [[Grumman F9F Panther]], ze kterého byla vyvinuta verze s šípovým křídlem [[Grumman F-9 Cougar]]. Skutečně úspěšný stíhací letoun však společnost vyvinula až v 70. letech a letoun [[Grumman F-14 Tomcat]] se stal vůbec nejúspěšnější poválečnou konstrukcí Grummanu. | ||
Mimo oblast stíhacích letounů Grumman vyvinul řadu palubních letounů dalších typů, jako například [[transportní letoun]]y [[Grumman C-1 Trader]] a [[Grumman C-2 Greyhound]], letouny včasné výstrahy [[Grumman E-1 Tracer]] a [[Grumman E-2 Hawkeye]] či úspěšný [[útočný letoun]] [[Grumman A-6 Intruder]]. | Mimo oblast stíhacích letounů Grumman vyvinul řadu palubních letounů dalších typů, jako například [[transportní letoun]]y [[Grumman C-1 Trader]] a [[Grumman C-2 Greyhound]], letouny včasné výstrahy [[Grumman E-1 Tracer]] a [[Grumman E-2 Hawkeye]] či úspěšný [[útočný letoun]] [[Grumman A-6 Intruder]]. | ||
Řádka 46: | Řádka 48: | ||
** [[Grumman C-1 Trader]] | ** [[Grumman C-1 Trader]] | ||
** [[Grumman C-2 Greyhound]] | ** [[Grumman C-2 Greyhound]] | ||
+ | [[Soubor:Dayton Air Show 06-24-2017 102-USN E-2 Hawkeye.jpg|thumb|244px|[[Grumman E-2 Hawkeye|E-2 Hawkeye]] v USA (2017)]] | ||
* Letouny pro elektronický boj/včasnou výstrahu | * Letouny pro elektronický boj/včasnou výstrahu | ||
** [[Grumman E-1 Tracer]] | ** [[Grumman E-1 Tracer]] | ||
Řádka 64: | Řádka 67: | ||
** [[Grumman Ag Cat]] | ** [[Grumman Ag Cat]] | ||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
- | + | ||
- | |||
{{Článek z Wikipedie}} | {{Článek z Wikipedie}} | ||
+ | [[Kategorie:Letečtí výrobci]] |
Aktuální verze z 8. 3. 2021, 00:06
Grumman Aircraft Engineering Corporation (později Grumman Aerospace Corporation) je jeden z největších leteckých výrobců na světě. Firmu založili 6. prosince 1929 Leroy Grumman, Jake Swirbul a William Schwendler.
Samostaná existence společnosti skončila v roce 1994, kdy ji pohltil letecký koncern Northrop a společně dnes tvoří společnost Northrop Grumman.
Obsah |
Počátky
Leroy Grumman a jeho budoucí obchodní partneři pracovali ve 20. letech 20. století pro leteckého výrobce Loening Aeronautical Engineering. Když však firmu pohltila společnost Keystone Aircraft a přemístila výrobu z New Yorku do státu Pensylvánie, Grumman a další jeho kolegové se rozhodli firmu opustit a založit si vlastní společnost. V roce 1929 zahájili činnost vlastní společnosti v areálu malého leteckého výrobce Cox-Klemin Aircraft Co. v Baldwinu na Long Islandu.
Meziválečná doba
Firma, která nejprve vzráběla hliníkové součásti pro kamióny, brzy získala první kontrakty u amerického námořnictva. Grumman navrhl první prakticky použitelný zatahovací podvozek pro plovákové letouny, což firmě pomohlo v prosazení se na trhu. První letoun firmy, objednaný americkým námořnictvem, byl Grumman FF, stíhací dvouplošník se zatahovacím podvozkem. Grumman FF založil dlouhou řadu palubních letounů firmy a stal se předchůdcem slavné řady stíhacích koček Grummanu (typy s kočičími jmény Wildcat, Hellcat, Cougar, Panther apod.). V meziválečné době ho následovaly ještě zlepšené typy Grumman F2F a Grumman F3F.
Druhá světová válka
Za druhé světové války Grumman vyráběl tři legendární typy, které v ní měly velice důležitou roli. Palubní stíhací letoun Grumman F4F Wildcat nesl hlavní tíhu bojů první etapy války v Pacifiku a byl brzy nahrazen modernějším typem Grumman F6F Hellcat, který se stal hlavním prvkem získání letecké převahy nad japonským letectvem. Dalším základním typem spojenců byl torpédový bombardér Grumman TBF Avenger.
Studená válka
Po válce se Grumman i nadále snažil držet krok s vývojem techniky a byl nadále orientován na palubní letouny. V roce 1949 vstoupil do služby jeho první palubní letoun s proudovým motorem, stíhací typ Grumman F9F Panther, ze kterého byla vyvinuta verze s šípovým křídlem Grumman F-9 Cougar. Skutečně úspěšný stíhací letoun však společnost vyvinula až v 70. letech a letoun Grumman F-14 Tomcat se stal vůbec nejúspěšnější poválečnou konstrukcí Grummanu. Mimo oblast stíhacích letounů Grumman vyvinul řadu palubních letounů dalších typů, jako například transportní letouny Grumman C-1 Trader a Grumman C-2 Greyhound, letouny včasné výstrahy Grumman E-1 Tracer a Grumman E-2 Hawkeye či úspěšný útočný letoun Grumman A-6 Intruder. V roce 1994 Grumman jako samostatná firma zanikl a byl pohlcen koncernem Northrop. Při fúzi obou společností vznikl společný podnik Northrop Grumman.
Hlavní vyráběné typy
- Stíhací letouny
- Útočné, bombardovací a protiporkové letouny
- Hydroplány
- Transportní letouny
- Letouny pro elektronický boj/včasnou výstrahu
- Experimentální letouny
- Vesmírný program
- Civilní dopravní letouny
- Grumman Gulfstream I
- Grumman Gulfstream II
- Grumman American AA-1
- Grumman American AA-1 (1971-76)
- Grumman American AA-5 (1972-75)
- Grumman American AA-5 (1976-79)
- Grumman American AA-5 (1975-79)
- Grumman Ag Cat
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |