V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Barum rallye

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Nahrazení textu)
m (1 revizi)
 

Aktuální verze z 4. 12. 2013, 13:32

Barum rallye 2008

Barum rallye je soutěž českého mistrovství v rallye, mistrovství Evropy a v posledních letech také šampionátu Intercontinetal Rally Challenge.

Obsah

Historie

Předchůdkyní této soutěže byl amatérský podnik v roce 1971. První vítěz Barum Rally byla Československá posádka Halmazňa - Kostruh ze Škodou 1100 MB. Už Barum rallye 1972 byla zařazena do Mistrovství Československa v rallye 1972. Favoritem tehdy byl Vladimír Hubáček s vozem Alpine A110. Jako na jiných soutěžích u nás, i zde byly zařazeny takzvané Sprint etapy, kvalifikační a okruhové zkoušky. Brzy zde začali startovat i zahraniční jezdci jako například Walter Röhrl nebo Franz Wittmann. V druhé polovině 70. let zde dominoval vůz Škoda 130 RS. Ročníky 1976, 1979 a 1980 s ním vyhrál John Haugland, v roce 1977 vyhrál se stejným vozem Václav Blahna a v roce 1978 Jiří Šedivý. V 80. letech začala soutěž získávat svůj klasický charakter, objevily se zkoušky Kopná a Pindula. Na Barum rallye 1985 měl premiéru vůz Škoda 130 LR a získal kompletní stupně vítězů. Kromě toho zde vítězily vozy Renault 5 Turbo, Opel Ascona 400 nebo Audi Quattro. Několik ročníků bylo částečně pořádáno i na Slovensku. Koncem 80. let zde zvítězili Leo Pavlík, Attila Ferjancz a opět Wittmannn. V 90. letech soutěž získala Evropský koeficient 10. Díky tomu zde o titul mistra Evropy bojovali Patrik Snijers, Erwin Weber, Raimund Baumschlager a Enrico Bertone. V druhé polovině 90. let se začalo závodit na testovacím polygonu automobilky Tatra v Kopřivnici. Nejmladším vítězem soutěže se při Barum rallye 2000 stal Roman Kresta, který zde vyhrál s vozem Škoda Octavia WRC a tento úspěch zopakoval i o rok později. Barum rallye 2002 získala evropský koeficient 20 a to znamenalo účast hlavních jezdců Mistrovství Evropy. Barum rallye 2005 byla pořádána jako kandidátský podnik Mistrovství světa v rallye. Také byla poprvé zařazena městská rychlostní zkouška v ulicích Zlína. Barum rallye 2007 byla součástí šampionátu Intercontinental Rally Challenge 2007 a tou je dodnes.[1] Současní favorité jsou Freddy Loix, Roman Kresta, Juho Hänninen, Bryan Bouffier, Jan Kopecký a další.

Nejúspěšnější jezdci

Trojnásobní vítězové jsou Vladimír Hubáček (Barum rallye 1972, Barum rallye 1973, Barum rallye 1975), John Haugland z Norska (Barum rallye 1976, Barum rallye 1979, Barum rallye 1980), Enrico Bertone z Itálie (Barum rallye 1995, Barum rallye 1997, Barum rallye 1998), Roman Kresta (Barum rallye 2000, Barum rallye 2001, Barum rallye 2006)

Zlínská nej

Grzyb - Fiat Grande Punto S2000
  • Nejkratší trať: 1992 - 531 km (nepočítaje 1. ročník)
  • Nejdelší trať: 1974 - 1200 km
  • Nejméně RZ: 1972 - 8 (nepočítaje 1. ročník)
  • Nejvíce kilometrrů RZ: 1979 - 479 km
  • Nejméně startujících: 1993 - 62
  • Nejvíce startujících: 1975 - 153
  • Nejméně posádek v cíli: 1984 - 29
  • Nejvíce posádek v cíli: 1972 - 96
  • Nejvíce zahraničích posádek na startu: 1977 - 110


Vítězové Barum Czech Rally Zlín

Vouilloz - Peugeot 207 S2000
Odložilík - Peugeot 207 S2000
Valoušek - Škoda Fabia S2000
Kopecký - Škoda Fabia S2000
Parkovací zóna - Zlín
Rok Posádka Stát Auto
1971 Halmazňa - Kostruh Škoda 1100 MB
1972 Hubáček - Rieger Alpine A110
1973 Hubáček - Minářík Alpine A110
1974 Hauck - Pitz Porsche 911 Carrera SC
1975 Hubáček - Minářík Alpine A110
1976 Haugland - Antonsen Škoda 130 RS
1977 Blahna - Hlávka Škoda 130 RS
1978 Šedivý - Janeček Škoda 130 RS
1979 Haugland - Bohlin Škoda 130 RS
1980 Haugland - Bohlin Škoda 130 RS
1981 Zanussi - Fachin Porsche 911 Carrera SC
1982 Kalnay - Hinterleitner Opel Ascona 400
1983 Křeček - Motl Škoda 130 RS
1984 Demuth - Lux Audi 80 Quattro
1985 Demuth - Radaelli Audi Quattro A2
1986 Pavlík - Jirátko Audi Quattro A2
1987 Ferjancz - Tandari Audi Quattro Coupe
1988 Wittmann st. - Pattermann Lancia Delta HF 4WD
1989 Wittmann st. - Pattermann Lancia Delta HF 4WD
1990 Sundstroem - Repo Mazda 323 4WD
1991 Snijers - Colebunders Ford Sierra Cosworth
1992 Weber - Hiemer Mitsubishi Galant VR4
1993 Baumschlager - Wicha Ford Escort RS Cosworth
1994 Snijers - Colebunders Ford Escort RS Cosworth
1995 Bertone - Chiapponi Toyota Celica 4WD Turbo
1996 Chovanec - Kurus Ford Escort RS Cosworth
1997 Bertone - Koči Toyota Celica 4WD Turbo
1998 Bertone - Koči Toyota Celica GT Four
1999 Kulig - Horniaček Toyota Celica GT Four
2000 Kresta - Tománek Škoda Octavia WRC
2001 Kresta - Tománek Škoda Octavia WRC
2002 Travaglia - Zanella Peugeot 206 WRC
2003 Pech - Uhel Ford Focus RS WRC
2004 Joseph - Boyere Renault Clio S1600
2005 Travaglia - Zanella Renault Clio S1600
2006 Kresta - Gross Mitsubishi Lancer Evo IX
2007 Vouilloz - Klinger Peugeot 207 S2000
2008 Loix - Buysmans Peugeot 207 S2000
2009 Kopecký - Starý Škoda Fabia S2000
2010 Loix - Miclotte Škoda Fabia S2000

Zdroje

  1. DANĚK, Michael. Z bohaté historie zlínské rally [online]. Rely, 2008-5-26, [cit. 2011-06-23]. Dostupné online.  
  • [1]- oficiální stránky
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Barum rallye