Lufthansa
Z Multimediaexpo.cz
Verze z 13. 4. 2011, 13:11
Lufthansa je německý národní letecký dopravce. Název vznikl spojením německých slov Luft (německy vzduch) a hansa (něm. obchodní spolek).
Je největší německou leteckou společností a celkově šestou největší v počtu cestujících na světě. Obsluhuje přibližně 200 destinací ve 100 zemích světa. Společně se svými parťáky Lufthansa services obsluhuje nad 410 destinací. Má druhou největší flotilu dopravních letadel na světě, společně s Air Dolomiti, Austrian Airlines, Austrian Arrows, bmi, bmibaby, bmi Regional, Brussels Airlines, Edelweiss Air, Eurowings, Germanwings, Korongo Airlines, Lauda Air, Lufthansa Cargo, Lufthansa CityLine, Lufthansa Italia, Lufthansa Regional, Swiss International Air Lines a Swiss European Air Lines mají 512 strojů.
Sídlem Lufthansy je Kolín a hlavní letistě jsou letiště Frankfurt nad Mohanem, Letiště Mnichov a letiště Düsseldorf.
Lufthansa je zakladajícím členem Star Alliance, největší letecké aliance. V dnešní době má Lufthansa přes 500 dopravních letadel a zaměstnáva 105 261 zamestnanců ze 146 národností (stav počtu je z 31. prosince 2007). V roce 2008 létělo s Lufthansou 70,5 miliónu cestujících.
Společnost provozuje obchod World shop, ve kterém se nakupuje věrnostními body Miles.
Obsah |
Historie
Lufthansa vznikla 6. ledna 1926 v Berlíně spojením "Deutsche Aero Lloyd" (DAL) a"Junkers Luftverkehr". Původní název společnosti byl Deutsche Luft Hansa Aktiengesellschaft Název Lufthansa v jednom slově byl použit poprvé v roce 1933. 9. prosince 1927 Deutsche Luft Hansa v zastoupení německými úřady podepsala smlouvu se Španělskem o leteckém spojení obou zemí. V letech předcházejících druhé světové válce létala Lufthansa na blízký východ a přes severní a jižní Atlantický oceán. Leteckou flotilu tvořily stroje německé výroby, např.: Dornier, Junkers, Heinkel, Focke-Wulf. Po vypuknutí války v roce 1939 mohla Lufthansa létat jen do neutrálních zemí. Po skončení války v roce 1945 byla Lufthansa dočasně zrušena. Znovuobnovení se dočkala až 6. ledna 1953 jako Aktiengesellschaft für Luftverkehrsbedarf (Luftag). Brzy, 6. srpna 1954, byla přejmenována na Deutsche Lufthansa Aktiengesellschaft. „Nová“ Lufthansa nebyla skutečným následovníkem společnosti z roku 1926. 1. května 1955 obnovila Lufthansa lety nad Německem. Mezinárodní lety začaly 15. května 1955 několika destinacemi v Evropě. 8. června téhož roku následovalo obnovení letů do New Yorku. Pro transatlatické lety byl používán letoun Lockheed Super Constellation. Lety přes Jižní Atlantik byly obnoveny v srpnu 1956. Východní Německo používalo pro svoji leteckou společnost, založenou v roce 1950, též název Lufthansa, to ale vyvolalo spor s Západním Německem, které tento název používalo dříve. Východní Německo přejmenovalo svoji společnost na Interflug a pod tímto názvem existovala až do roku 1991. Lufthansa měla zakázany lety do Západního Berlína a to až do pádu komunistického režimu. V roce 1958 Lufthansa zařadila do služby 4 proudová letadla Boeing 707, která byla nasazena na linkách Frankfurt-New York. Později byla tato flotila proudových letadel rozšířena o Boeing 720. V únoru 1961 byla blízkovýchodní trasa rozšířena o destinace Bangkok v Thajsku a dále do Hong Kongu a Tokia. V roce 1962 byla přidána města Lagos v Nigérii a Johannesburg v Jihoafrické republice. V roce 1964 začala Lufthansa používat Boeing 727 a v květnu téhož roku zahájila lety do Tokia polární trasou. V únoru 1965 dala společnost požadavek na výrobu 21 letadel Boeing 737, které vstoupily do služeb společnosti v roce 1968. Lufthansa byla první zákazník, který objednal tak velký počet letadel Boeing 727 a byla jedním ze 4 kupců tohoto typu (dalšími byly NASA, Malaysia-Singapore Airlines a Avianca. Éra velkokapacitních letadel začala prvním letem Boeingu 747 26. května 1971. V roce 1979 byla Lufthansa a Swissair mezi prvními zákazníky, kteří objednali nový Airbus A310 (objednaly 25 kusů). Velký modernizační program společnosti pro rok 1990 začal 29. června 1985 objednávkou 15 kusů letadel Airbus A320 a 7 kusů Airbusu A300-600. Objednávka na 10 Boeingů 737-300 přišla o 5 dní později. Všechna letadla dorazila v průběhu let 1987 a 1992. Dále byly zakoupeny letouny Airbus A321, Airbus A340 a Boeing 747-400. V roce 1988 společnost změnila svojí vizáž. 28. října 1990, 25 dní po spojení Německa, obnovuje Lufthansa lety do Berlína. 18. května 1997 společně s Air Canada, Scandinavian Airlines, Thai Airways a United Airlines založila alianci Star Alliance. V roce 2000 se společnost Air One stala partnerem Lufthansy a brzy byly všechny lety Air One označeny jako lety Lufthansy. V červnu 2003 Lufthansa na Mnichovském letišti otevřela Terminál 2, který se stal jedním z prvních terminálů v Evropě, který částečně vlastní letecká společnost. Od 17. května 2004 je v některých letadlech Lufthansy možný stálý přístup k internetu pomocí služby Connexion by Boeing. 22. března 2005 se společnosti Swiss a Lufthansa ekonomicky spojily. Nadále ale vystupují jako dvě samostatné společnosti. 6. prosince 2006 bylo objednáno 20 Boeingů 747-8. Lufhansu vlastní soukromí investoři (88,52 %), MGL Gesellschaft für Luftverkehrswerte (10,05 %), Deutsche Postbank (1,03 %) a Deutsche Bank (0,4 %). V březnu 2007 Lufthansa zaměstnávala 37 042 zaměstnanců. V srpnu 2007 podepsala Lufthansa spolupráci s Kazašskou společností Air Astana.
Dceřiné společnosti
- Swiss International Air Lines - letecká společnost se sídlem v Zurichu, vlastněna Lufthansou
- Lufthansa Cargo - firma zabývající se logistikou letecké přepravy
- Lufthansa Technik - letecký personál
- Lufthansa Systems - největší evropský letecký IT provider
- Lufthansa Regional - skupina menších regionálních přepravců
- Lufthansa CityLine - regionální přepravce zcela vlastněný Lufthansou
- Air Dolomiti - letecká společnost se sídlem v Terstu
- Delvag - pojištovací společnost zabývající se leteckou přepravou
- LSG Sky Chefs - největší letecká cateringová společnost
- Lufthansa Flight Training - společnost zabývajicí se výcvikem leteckého personálu
- Condor - charterová společnost, Lufthansa vlastní 24,9 %
- Luxair - Lufthansa vlastní 13 %
- Eurowings - Lufthansa vlastní 49 %
- BMI - Lufthansa vlastní 30 %
- Lufthansa Commercial Holding obsahuje okolo 400 společností, ve kterých má Lufthansa podíl.
Flotila
Letadlo | V provozu | Objednávky | Sedadel (First/Business/Economy) | Poznámky | |
---|---|---|---|---|---|
Airbus A319-100 | 28 | 100px | 9 | 126 (0/24/102) | |
Airbus A320-200 | 44 | 100px | 8 | 146 (0/32/114) | |
Airbus A321-100 | 20 | 0 | 186 (0/31/155) | ||
Airbus A321-200 | 23 | 22 | 186 (0/31/155) | ||
Airbus A330-300 | 15 | 0 | 221 (8/48/165) | ||
Airbus A340-300 | 26 | 0 | 241 (8/36/197) 221 (8/48/165) 266 (0/44/222) | ||
Airbus A340-600 | 24 | 0 | 306 (8/60/238) 345 (0/66/279) | ||
Airbus A380-800 | 2 | 13 | 526 (8/98/420) | ||
Boeing 737-300 | 33 | 100px | 0 | 124 (0/18/106) | |
Boeing 737-500 | 30 | 100px | 0 | 108 (0/18/90) | |
Boeing 747-400 | 30 | 100px | 0 | 330 (16/80/234) 352 (16/66/270) 378 (16/52/310) | |
Boeing 747-8I | 0 | 20 | TBA | ||
celkem | 275 | 72 | Stav ze srpna 2010 |
Reference
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |