Consolidated PBY Catalina

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)

Verze z 25. 2. 2009, 07:53

Consolidated PBY Catalina
Image:PBY Catalina landing.jpg
Consolidated PBY Catalina
Základní charakteristika
Určení průzkumný hydroplán
Výrobce Consolidated Aircraft Corporation
Konstruktér
První let 28. března 1935
Zařazen říjen 1936 (USN)
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 4051 ks
Varianty
Uživatel US Navy
USAAF
Royal Air Force
PBY Catalina

Consolidated PBY Catalina byl nejslavnější hydroplán námořnictva Spojených států za druhé světové války. Proslavil se zejména odhalením japonského loďstva, které směřovalo k atolu Midway, kde byla svedena jedna z rozhodujících bitev války v Tichomoří (viz bitva u Midway).

Obsah

Vývoj

Počátky vývoje hydroplánu Catalina sahají až do počátku 30. let, kdy byl vydán požadavek amerického vojenského námořnictva na hlídkový hydroplán. Americké firmy Consolidated a Douglas začaly roku 1933 s vývojem prototypů. Firma Consolidated Aircraft Corporation dokončila svůj první prototyp XP3Y-1 v roce 1935, který 28. března poprvé vzlétl. Americké námořnictvo tento stroj vyzkoušelo, ovšem požadovalo další zlepšení, takže ho v říjnu 1935 vrátilo zpět firmě k přepracování. Ta letoun osadila silnějšími motory, provedla některé úpravy a v květnu 1936 vyzkoušela. Letové zkoušky dopadly dobře, takže od září 1936 začala sériová výroba typu PBY-1. Stroj byl postupně modernizován a byly vyráběny další nové zlepšené verze. Kromě USA se letouny vyráběly licenčně v Kanadě a v SSSR, kam se též dodávaly v rámci dohody o půjčce a pronájmu. Celkem včetně licenčních strojů bylo vyprodukováno 4051 kusů.

Verze vyráběné firmou Consolidated

  • XP3Y-1: první prototyp s dvěma motory Pratt & Whitney R-1830-54 o výkonu 2 x 615, výzbroj 4x kulomet Browning ráže 7,62 mm, 907 kg bomb
  • XPBY-1: přepracovaný prototyp z května 1936, motory Pratt & Whitney R-1830-64 o výkonu 671 kW
  • PBY-1: produkce září 1936 - červen 1937, vyrobeno 60 ks.
  • PBY-2: produkce květen 1937 - únor 1938, úprava nosných ploch, 50 ks
  • PBY-3: produkce listopad 1936 - srpen 1938, silnější motory, 66 kusů
  • PBY-4: produkce květen 1938 - červen 1939, silnější motory, neprůstřelné sklo, 32 ks
  • PBY-5: produkce září 1940 - červenec 1943, silnější motory, 684 ks
  • PBY-5A: produkce říjen 1941 - leden 1945, zatahovací podvozek příďového typu pro obojživelné operace, zlepšení výzbroje, 802 ks
  • PBY-6A: produkce leden 1945 - květen 1945, zvětšení křídel, zvýšení nosnosti, nový elektrický a radiolokační systém, 175 ks

Bojové užití

PBY Catalina byl letoun užívaný k průzkumným účelům, k boji proti ponorkám a dopravním lodím, k dopravě i k záchranným akcím, při nichž se na moři hledali sestřelení piloti letadel či trosečníci. Ačkoliv byl poměrně pomalý a nemotorný, jednalo se o spolehlivý stroj, který měl navíc daleký dolet. Poměrně známé je jeho působení v Tichomoří, méně známá je jeho činnost v Atlantiku při ochraně konvojů do Murmanska či při honu na německou bitevní loď Bismarck. Letoun je považován za nejúspěšnější a nejvíce vyráběný hydroplán. Poslední Cataliny sloužily v armádách ještě v osmdesátých letech 20. století.

Specifikace

Červená Catalina jako hasící letadlo

Technické údaje

  • Osádka: 9
  • Rozpětí: 31,70 m
  • Délka: 19,46 m
  • Výška: 6,15 m
  • Nosná plocha: 130 m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 9485 kg
  • Max. vzletová hmotnost : 16 066 kg
  • Pohonná jednotka: 2x Pratt a Whitney R-1830-92
  • Výkon pohonné jednotky: 1200 k (895 kW)

Výkony

  • Cestovní rychlost: 201 km/h
  • Maximální rychlost: 314 km/h
  • Dostup: 4 000 m
  • Stoupavost: 5,1 m/s
  • Dolet: 4 500 km

Výzbroj

  • 3x kulomet ráže 7,62 mm
  • 2x kulomet ráže 12,7 mm
  • 1 814 kg bomb nebo hloubkových náloží

Uživatelé