Vážení zákazníci a čtenáři – od 28. prosince do 2. ledna máme zavřeno.
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Mil Mi-1
Z Multimediaexpo.cz
Mil Mi-1 (původně znám jako Typ 32, později v kódovém označení NATO Hare) byl sovětský třísedadlový, lehký vrtulník.
Poháněn byl hvězdicovým motorem Ivčenko AI-26V o výkonu 575 koní. První vrtulníky Mi-1 do služby vstoupily roku 1950 a v roce 1951 byly poprvé představeny na sovětském leteckém dni v Tušině.
Z původní verze vznikla dalším vývojem verze Mil Mi-1M, která měla zvětšenou kabinu a vylepšené řízení.
Varianty
Obsah |
Varianty Mi-1
- GM-1
- První prototyp, název je zkratkou ruských slov gelikoptěr Mila, vrtulník Mila.
- GM-2
- Projekt plánované cvičné verze Mi-1U postavené na základě prototypu GM-1.
- GM-3
- Původní označení verze Mi-1T.
- Mi-1
- Základní vojenská verze pro pilota a dva pasažéry.
- Mi-1A
- Od roku 1957 byla vyráběná vylepšená verze Mi-1A, která disponovala hydraulickými posilovači řízení, vylepšenými agregáty s delší dobou životnosti a možností nést přídavné palivové nádrže. Stejné označení Mi-1A nesly také vrtulníky, které létaly u Aeroflotu jako aerotaxi.
- Mi-1AKR
- Verze pro řízení dělostřelecké palby postavená na základě Mi-1A, zkrátka pochází ze slov A korektirovščik razvědčik, kontrolor průzkumník.
- Mi-1AU
- Cvičná verze se zdvojeným řízením postavená na základě varianty Mi-1A, zkratka odvozena ze slov A učebnyj, cvičný.
- Mi-1G
- První označení verze Mi-1MG, název odvozen ze slov gidrofilnyj, hydrofilní.
- Mi-1KF
- Vylepšená verze z roku 1963, která disponovala plováky pro přistávání na vodní hladině. Zkratka pochází z názvu kitobojnaja flotila, velrybářská flotila.
- Mi-1KR
- Varianta určená k řízení dělostřelecké palby, označení odvozeno ze slov korektirovščik razvědčik, kontrolor průzkumník.
- Mi-1M
- Modernizovaná verze (moděrnizirovanyj, modernizovaný), která byla vybavena hydraulickými posilovači řízení, podvozková kola bylo možno brzdit a stroje Mi-1M mohly být vybaveny přídavnými palivovými nádržemi. Tato varianta byla kromě pilota schopna transportovat až tři další pasažéry.
- Mi-1MG
- Prototypová verze postavená ve dvou kusech vybavená plováky pro přistávání na vodní hladině. Jedná se o vylepšenou verzi varianty Mi-1G (moděrnizirovanyj gidrofilnyj, modernizovaný hydrofilní).
- Mi-1MNCh
- Zemědělská verze odvozená od varianty Mi-1M. Zkratka znamená modernizovaný národně zemědělský, z ruského moděrnizirovanyj narodnochozjajstvěnnyj.
- Mi-1MRK
- Vojenská verze určená k průzkumu vzdušného prostoru a k navádění vojenských jednotek (moděrnizirovanyj razvědčik korektorovščik, modernizovaný průzkumník kontrolor).
- Mi-1MU
- Označení Mi-1MU je určeno pro dvě varianty, a to pro modernizovanou cvičnou verzi odvozenou od varianty Mi-1M (moděrnizirovanyj učebnyj, modernizovaný cvičný) a pro prototyp bitevní verze (moděrnizirovanyj udarnyj, modernizovaný útočný). Tato verze mohla nést protitankové řízené střely 9M14, různé typy bloků pro neřízené střely nebo 100 kg letecké pumy. Vyrobeny byly nejméně dva prototypy určené k testům.
- Mi-1NCh
- Zemědělská verze (narodnochozjajstvěnnyj, národně hospodářský), která sloužila k mnoha různým účelům. Vyráběné byly varianty pro letecké práškování s možností nést 400 kg zemědělského posypu a pro letecký postřik, které byly vybaveny dvěma postranními tanky o objemu 2 × 250 l. Kromě toho sloužily vrtulníky také u policie, jako transportní stroje nebo jako výpomoc rybářským flotilám.
- Mi-1P
- Verze vybavená plováky pro přistávání na vodní hladině určená pro podporu rybářských flotil. Zkratka je odvozená ze slova poplavokovyj, plovákový.
- Mi-1R
- Původní tovární označení verze Mi-1A pocházející ze slova resursnyj, resursový.
- Mi-1S
- Sanitní verze (sanitarnyj, sanitní) určená k transportu pacientů. Vrtulníky Mi-1S byly vybaveny postranními gondolami, které byly propojeny koženým lemem s kabinou.
- Mi-1T
- Modernizovaná verze vybavená vylepšenými agregáty a výkonnějšími motory Ivčeno AI-26GRF. Označení pochází z ruských slov trechsotčasovoj, třísethodinový. Stejné označení Mi-1T nesl také jediný prototyp, který byl určen k pokládání telefonních kabelů (telefonnyj, telefonní).
- Mi-1TKR
- Varianta určená pro řízení dělostřelecké palby odvozená od verze Mi-1T. Zkratka pochází ze slov trechsotčasovoj korektirovščik razvědčik třísethodinový kontrolor průzkumník.
- Mi-1TU
- Cvičná verze se zdvojeným řízením postavená na základě varianty Mi-1T, zkratka odvozena ze slov trechsotčasovoj učebnyj, třísethodinový cvičný.
- Mi-1U
- Cvičná verze (učebnyj, cvičný) se zdvojeným řízením.
- Mi-1 Moskvič
- Jedná se o transportní verzi, která byla postavená na základě variant Mi-1, Mi-1T, Mi-1A nebo Mi-1M. Tato varianta byla schopna transportovat pilota a tři další pasažéry. Vrtulníky doznaly změn především v interiéru, který byl odhlučněn izolací. Tyto stroje létaly především ve službách Aeroflotu, jeden kus využíval také prezident Finska.
Varianty SM-1
- S-1
- Původní označení prototypu SM-1.
- SM-1
- Základní licenční verze vybavená motorem LIT-3S, stroj odpovídá verzím Mi-1T nebo Mi-1A.
- SM-1D
- Verze vybavená jeřábem (dzwigowy, zvedací), stroj odpovídá verzím Mi-1T nebo Mi-1M.
- SM-1S
- Sanitní verze odpovídající variantě Mi-1S, zkratka odvozena ze slova sanitarny, sanitní.
- SM-1SZ
- Cvičná verze (szkolny, školní) se zdvojeným řízením, stroj odpovídá verzím Mi-1AU, Mi-1TU nebo Mi-1MU.
- SM-1W
- Modernizovaná verze (wylepszony, vylepšený), stroj odpovídá verzi Mi-1M.
- SM-1WZ
- Zemědělská verze odvozená od varianty SM-1W.
- SM-1Z
- Zemědělská verze, stroj odpovídá verzím Mi-1NCh nebo Mi-1MNCh.
Mi-1 v Československu
První stroj Mi-1 se do Československa dostal v roce 1959.
Technické údaje
- Posádka: 1
- Užitečná zátěž: 2 cestující nebo 255 kg nákladu
- Délka: 12,09 m
- Průměr rotoru: 14,35 m
- Výška: 3,3 m
- Plocha rotoru: 161,7 m2
- Hmotnost (prázdný): 1 900 kg
- Hmotnost (plný): 2 200 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 2 350 kg
- Pohonná jednotka: 1× hvězdicový motor Ivčenko AI-26V, 429 kW (575 hp)
Výkony
- Maximální rychlost: 185 km/h
- Dolet: 350 až 430 km
- Dostup: 3 500 m
- Stoupavost: 5,3 m/s
- Zatížení rotoru: 13 kg/m²
- Poměr výkon/ hmotnost: 0,20 kW/kg
Uživatelé
- Afghánistán, Albánie, Alžírsko, Bulharsko, Čína, Kuba, Československo, NDR, Egypt, Finsko, Maďarsko, Irák, Mongolsko, Severní Korea, Polsko, Rumunsko, SSSR, Sýrie.
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |