Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Avia B-534
Z Multimediaexpo.cz
B-534 | ||
Soubor:Avia B534.jpg | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | stíhací letoun | |
Výrobce | Avia | |
Konstruktér | František Novotný | |
První let | 25. květen 1933 | |
Zařazen | 1935 | |
Vyřazen | ~1944 | |
Výroba | 1933 - 1939 | |
Vyrobeno | 566 ks | |
Varianty | ||
Uživatel | Československo | |
Avia B-534 byl československý stíhací dvojplošník z období mezi světovými válkami.
Obsah |
Vznik a vývoj
Bezprostředním podnětem pro vznik tohoto stroje byla zhoršující se zahraničně-politická situace začátkem 30. let, která si vyžádala modernizaci leteckého parku. Ministerstvo Národní obrany proto vyhlásilo soutěž na novou standardní stíhačku pro československé letectvo. Konstruktér František Novotný v továrně Avia navzdory neúspěchu se strojem B-34, který měl problémy s hvězdicovým motorem R-29, přepracoval konstrukci a umístil do pozměněného draku licenční motor Hispano-Suiza 12Ybrs o výkonu 860 k. Konstrukce továrny Avia se ukázala ve srovnání s konkurenčními stroji továren Letov a Praga jako nejlepší. Stroje oplývaly výbornou stoupavostí, manévrovatelností a i poměrně vysokou rychlostí, která se blížila k 400 km/h. Dvojplošná koncepce, pevný podvozek a otevřený kokpit však předurčovaly stroj k tomu, že mírně zaostával za nejnovějšími stroji, které v té době vznikaly v ostatních zemích. Navzdory tomu všemu se na podzim 1935 k leteckým jednotkám dostávají první sériové stroje. Celkové přezbrojení československého stíhacího letectva na tento typ bylo dokončeno v roce 1937. Avie B-534 si brzy získaly velkou popularitu. Dopomohly k tomu zejména úspěchy československých letců, kterých dosahli například na letecké soutěži v Curychu roku 1937[1].
První 100kusová série měla otevřenou kabinu, 2 synchronizované kulomety v trupu a po jednom kulometu ve spodních křídlech. Druhá série už měla všechny 4 kulomety na bocích trupu. Třetí série měla jen jeden společný přívod vzduchu ke kompresoru. V předmníchovském období dokončovala Avie největší čtvrtou sérii strojů B-534, aby letectvo dosáhlo plného stavu. Nové Avie měly uzavřený překryt kabiny, kapotovaný podvozek a závěsníky pro 6 kusů pum. Vyvinuta byla i nová Bk-534, která měla být vyzbrojena jedním 20mm kanónem Oerlikon FFS a dvěma synchronizovanými kulomety vz. 30 ráže 7,92 mm. Kanóny ale zpočátku nebyly k dispozici, takže z rozhodnutí zákazníka byly stroje první objednávky (55 kusů s výrobními čísly Bk-534.501 až 555) dodávány s třetím kulometem místo kanónu (k 16. září 1938 bylo dodáno 18 kusů, dalších 37 bylo dodáno před 15. březnem 1939; zbytek z objednaných 121 strojů Bk-534, tedy letouny do výrobního čísla Bk-534.621, byly dodány až za okupace zbytků okleštěného Československa). Poslední stroje, které sjely z výrobních linek, tedy přebírali již okupanté (ti se ostatně zmocnili prakticky všech strojů, které se nacházely ve výzbroji našeho vojenského letectva).
Nasazení
Křest ohněm prožily Avie B-534 během pohraničních bojů mezi nově vzniklou Slovenskou republikou a maďarskými vojsky v březnu 1939 na východním Slovensku a na Podkarpatské Rusi. Je ovšem nutno zdůraznit, že dodnes často opakované tvrzení o slabosti našich Avií, které se mělo údajně projevit při střetnutí s maďarskými Fiaty CR-32, se nezakládá na seriózním hodnocení; sice je skutečností, že tyto naše stroje utrpěly ztráty, ale to nebylo způsobeno nízkými výkony ani špatnou konstrukcí či nedostatky ve výstroji, nýbrže podmínkami při konkrétních bojových střetnutích — patrně nejčastěji uváděný případ boje z odpoledne 24. března 1939 sice skončil ztrátou dvou B-534, ale v tomto (takřka vždy záporně hodnoceném) případě kritikové zapomínají uvést, že tehdy trojice B-534 doprovázela tři stroje Š-328 — a tyto byly napadeny devíti maďarskými stíhačkami… Pochopitelně ovšem boj s přesilou 3÷9 ve prospěch útočníka by dopadl obdobně i u jakéhokoli jiného typu stíhacího letounu. Podrobnosti viz zde:
Větší úspěchy zaznamenaly Avie B-534 při podpoře německého útoku na Polsko, při kterém se jejich bojová činnost soustředila zejména na ochranu střemhlavých bombardérů Ju 87 a na ochranu vlastního vzdušného prostoru. Později během bojů na východní frontě Avie se slovenskými letci pomáhaly německé Luftwaffe mimo ochrany Štuk i jako průzkumné a pozorovací stroje. Vybojovaly při tom 1119 soubojů a zaznamenaly mnoho sestřelů, přičemž samy neutrpěly nijak zvlášť těžké ztráty.
Němci používali početné Avie B-534 pro nejrůznější účely. Zpočátku jich využívali v leteckých školách pro pokračující výcvik stíhačů. Osvědčily se ale i při vlečení zásobovacích kluzáků, například v bojích u Demiansku. Zajímavé byly též německé testy, při kterých byly tři stroje upraveny pro přistávání na letadlové lodi Graf Zeppelin.
78 strojů předali Němci během války Bulharsku. V roce 1943 „zasáhly“ tyto stroje v bulharských barvách proti náletu amerických B-24 Liberator. Američtí letci se tomuto útoku údajně vyhli tak, že vystoupali do větší výšky, kde jim B-534 nemohly ublížit. Tato událost jasně ukázala, že dvojplošné Avie byly v té době už dávno za svým zenitem. Jejich nejslávnější doba však měla přijít až během Slovenského národního povstání. Teprve tehdy se dostaly Avie do boje, pro který byly původně určené. Poté, co několik strojů zůstalo ve výzbroji kombinované letky na letišti Tri Duby, je povstalci používali pro podporu pozemních jednotek a pro průzkum. 2. září 1944 zaznamenal slovenský letec František Cyprich poslední registrovaný sestřel pomocí dvojplošníku s pevným podvozkem, když napadl a sestřelil neozbrojený maďarský Junkers Ju 52/3m.
Díky útěkům slovenských letců do okolních zemí stejně jako válečné kořisti se Avie B-534 dostaly i do SSSR, Rumunska a Maďarska.
Technický popis
Avia B-534 je jednomístný, jednomotorový vzpěrový dvojplošník. Kovová kostra trupu, křídel, pevných i pohyblivých ocasních ploch byla částečně potažená duralem, částečně plátnem. Krycí plechy motoru byly duralové. Řadový motor poháněl dvoulistou kovovou vrtuli, která však neměla nastavitelný úhel náběhu. Podvozek byl pevný, hlavní podvozkové nohy byly kapotované, v zadní časti trupu byla ostruha nebo kolečko.
Uživatelé
Specifikace (B-534)
B-534 tzv. 4. provedení — tedy stroje s výzbrojí čtyř synchronizovaných kulometů v trupu, s plně zakrytou pilotní kabinou a dvoulistou kovovou na zemi stavitelnou vrtulí Letov (Hochfeld) Hd-43, jedná se o stroje výr. čísel B-534.174 až B-534.445 (část 2. a celá 3. a 4. objednávka MNO)
Technické údaje
- Osádka: 1 (pilot)
- Rozpětí: 9,40 m
- Délka: 8,20 m
- Výška: 3,15 m
- Nosná plocha: 23,56 m²
- Plošné zatížení: 90 kg/m²
- Hmotnost prázdného letounu: 1460 kg
- Vzletová hmotnost : 2120 kg
- Pohonná jednotka: 1x 12válcový, vidlicový motor Avia nebo ČKD HS 12Ydrs
- Výkon pohonné jednotky: 625 kW (850 k)
Výkony
- Maximální rychlost: 380-390 km/h (4. provedení údajně v 1000 m až 406 km/h)
- Dolet: 600 km (verze Bk-534 500 km)
- Dostup: 10 600 m
- Stoupavost: 15,0 m/s
- Poměr výkon/hmotnost: 292 W/kg
Výzbroj
- 4 × synchronizované kulomety vz. 30 ráže 7,92 mm se zásobou 250 nábojů na zbraň
- 6 kusů 20kg bomb
2. Ing. Vraný Jiří - Avia B-534, MBI 1994, ISBN 80-901263-6-7
3. Bílý Miroslav, Vraný Jiří - Avia B-534 Czechoslovak fighter model file, MBI 2008, ISBN 978-80-86524-15-3
Externí odkazy
- Håkans Aviation page - Avia B-534 and Avia Bk-534 (anglicky)
- Avia B-534 - Obsáhlý popis, fotogalerie
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |
Chybná citace Nalezena značka
<ref>
bez příslušné značky <references/>
.