Lewis Hamilton
Z Multimediaexpo.cz
Lewis Carl Hamilton (* 7. ledna 1985, Stevenage, Hertfordshire, Velká Británie) je britský pilot Formule 1, mistr světa z roku 2008, v současnosti jezdí za McLaren.
Hamilton závodil v motokárách od osmi let. Když mu bylo devět, setkal se při předávání ocenění s šéfem týmu McLaren Ronem Dennisem a řekl mu, že jednou by chtěl závodit za McLaren. O čtyři roky později, podepsal Hamilton smlouvu s McLarenem na program pro podporu mladých jezdců. Hamilton se roku 2000 stal Evropským šampiónem v motokárách, kde získal maximální počet bodů a o rok později přestoupil do závodních aut. Postupoval skrz juniorské formule, získal titul ve Formuli Renault, Formuli 3 a GP2. Poté se stal už jezdcem Formule 1 a rok 2007 zahájil u týmu McLaren, tak jak kdysi řekl Ronu Dennisovi. Ve své první sezóně, se stal jediným nováčkem, který kdy vedl šampionát. Ve své první sezóně obsadil skvělé konečné druhé místo. V druhé sezóně se stal nejmladším mistrem světa v historii Formule 1.
Obsah |
Osobní život
Hamiltonovi prarodiče z otcovy strany emigrovali do Velké Británie z Grenady v 50. letech. Jeho dědeček pracoval v Londýnské podzemní dráze. Lewisova matka Carmen a otec Anthony (který je nyní IT konsultant) pojmenovali svého potomka po americkém olympijském vítězi v atletice, Carlu Lewisovi. Hamiltonovi rodiče se rozvedli, když byly Lewisovi 2 roky. Do svých deseti let žil Lewis u své matky, potom se svým otcem, nevlastní matkou a s nevlastním bratrem, trpícím mozkovou obrnou. V šesti letech začala Hamiltonova závodnická kariéra, když mu otec půjčil motokáru. Jeho otec měl zároveň 3 zaměstnání, aby mohl Lewis závodit. Stále mu však zbýval i čas, aby s Lewisem jezdil po závodech. Hamilton navštěvoval Školu Johna Henryho Newmana v Stevenage. Ve velmi nízkém věku už uměl karate, když si jeho závodnických úspěchů všímali místní rváči. Když mu bylo dvanáct let, získal svůj první černý pás v tomto sportu. Hamilton se věnoval i fotbalu, ve škole ho hrál dokonce s nynějším nadějným fotbalistou Ashley Youngem z Aston Villy jako záložník.
Závodní kariéra
Motokáry
Hamilton začal s motokárami roku 1993, když mu bylo 8 let a v podstatě ihned začal vyhrávat, co se dalo. Když mu bylo 9 let, setkal se s šéfem týmu McLaren Ronem Dennisem a řekl mu: „Jednou pro vás budu závodit… Budu závodit za McLaren.“
V letech 1993-1996 závodil Hamilton v začátečnických soutěžích. Další jeho kroky vedly přes divize Junior Yamaha (roku 1997) a Junior Intercontinental A (1998-1999). V té době podepsal smlouvu s McLarenem jako jezdec, který bude tímto týmem podporován. Tato smlouva také obsahovala, že by mohl někdy jezdit ve Formuli 1. Hamilton se tak stal nejmladším pilotem historie, který už měl kontrakt s Formulí 1.
V roce 1999 tedy jezdil pohár Intercontinental A, v roce 2000 jezdil ve Formuli A, a roku 2001 ve Formuli Super A. Roku 2000 se stal Evropským šampiónem, když získal maximální počet bodů. Ve Formuli A a Super A, závodil za tým TeamMBM.com a jeho týmovým kolegou byl nynější formulový jezdec Williamsu, Nico Rosberg. Díky svým motokárovým úspěchům byl v roce 2000 jmenován Britským, závodnickým, jezdeckým klubem jako „Vycházející Hvězda“.
Juniorské formule
Hamiltonova závodnická kariéra ve vozech začala v roce 2001 v Britské Formuli Renault Winter Series, kde skončil celkově pátý. O rok později závodil v Britské Formuli Renault s týmem Manor Motorsport. V té skončil třetí, když vybojoval tři vítězství a tři pole position. S týmem Manor pokračoval i v následujícím roce a tentokrát šampionát vyhrál, na kontě měl deset vítězství a porazil svého rivala, Alexe Lloyda. Když si zajistil titul, vynechal poslední dva závody, aby si mohl odbýt debut v šampionátu Britské Formule 3. Tady se mu ale moc nedařilo. V prvním závodě vypadl kvůli prasknuté pneumatice a ve druhém havaroval. Musel být převezen do nemocnice po kolizi se svým týmovým kolegou Torem Gravesem. Při Grand Prix Macau a v Koreji ale alespoň ukázal svou rychlost v kvalifikacích.
Hamilton a Manor měli v roce 2004 debut v Evropské sérii Formule 3. Vyhráli ale jen jeden závod a celkově byl Hamilton pátý. Také vyhrál Bahrajnskou F3 Superprix jel také Grand Prix Macau F3. Na konci roku 2004 také poprvé testoval pro McLaren, na okruhu v Silverstone.
V roce 2005 se Lewis přesunul do Evropské série šampiónů ASM, kde šampionátu jasně dominoval, když vyhrál 15 z 20 závodů. Ještě stihl také vyhrát Formuli 3 Marlboro Masters na okruhu Zandvoort.
Po sezóně figuroval Hamilton v časopise Autosport mezi 50 nejlepšími jezdci roku 2005, kde byl na 24. místě. Po Hamiltonově působení ve Formuli 3, podepsal s týmem ART Grand Prix smlouvu na rok 2006 v sérii GP2. Stejně jako ASM v F3, byl tým ART jedním z nejlepších týmů, když v něm v roce 2005 získal titul Nico Rosberg. Hamilton tento šampionát vyhrál hned na první pokus.
Mezi jeho výrazné výkony se řadí jasné vítězství v pátém závodě na Nürburgringu, přestože dostal penalizaci za překročení rychlosti v pit lane. Na své domácí trati v Silverstone, zazářil Lewis znovu, když předjel dva své soupeře v nepříliš častém předjížděcím místě, Beckettově zatáčce, kterou projížděl ze všech nejrychleji. Své předjížděcí schopnosti prokázal i v Istanbulu, kde se po „hodinách“ probojoval z 18. místa na druhé, v posledních zatáčkách. Hamilton se ale stal šampiónem GP2 za neobvyklých okolnostech. V předposledním závodě v Monze, vyhrál Giorgio Pantano a v posledním kole zajel i kolo nejrychlejší, za které měl dostat bod navíc. Zajel ho však při žlutých vlajkách a komisaři rozhodli, že zpomalil příliš málo, aby se vyhnul nebezpečí a nejrychlejší kolo mu neuznali. Ten bod za nejrychlejší kolo dostal Hamilton a tím si zajistil titul.
Zisk titulu v GP2 zároveň splýval s okolnostmi u týmu McLaren, které mu hrály do karet. Juan Pablo Montoya už v průběhu sezóny přestoupil do NASCAR a Kimi Räikkönen se stěhoval k Ferrari. Jedno místo měl jisté mistr světa Fernando Alonso, ale druhé bylo dlouho prázdné. Spekulovalo se tedy o Hamiltonovi, Pedru de la Rosovi (testovacímu jezdci, který nahradil Montoyu v průběhu sezóny), Garym Paffettovi (který dominoval DTM) a také o bývalém mistrovi světa Miku Häkkinenovi. Z těchto zvučných jmen byl vybrán mladý Lewis Hamilton. To bylo pro mnohé překvapením, mysleli si, že McLaren zvolí zkušeného de la Rosu, či Paffetta, kteří přece jen testovali více. Toto rozhodnutí bylo oznámeno už 30. září, publikováno bylo až 24. listopadu z důvodu, aby nebylo překryto rozhodnutím Michaela Schumachera o konci kariéry.
Formule 1
2007 - McLaren
Při svém debutu v Grand Prix Austrálie 2007, se kvalifikoval jako čtvrtý a závod dokončil na třetím místě a stal se tak čtrnáctým nováčkem, který stanul při svém premiérovém závodě na stupních vítězů (včetně jezdců z první sezóny F1). V druhém závodě v Malajsii dojel na skvělém druhém místě a zajel své první nejrychlejší kolo. V Bahrajnu startoval poprvé z první řady, konkrétně z druhého místa, na kterém nakonec závod dokončil, za vítězem Felipem Massou.
Na stejné pozici a znovu za Massou dojel i v Grand Prix Španělska a ujal se vedení v šampionátu. Tímto činem překonal Hamilton zakladatele týmu McLaren, Bruce McLarena, jako nejmladší jezdec, který vedl šampionát.
Hamilton začal být všude vychvalován. Šéf týmu Williams, Frank Williams, ho označil jako „superčlověka“, zatímco trojnásobní mistři světa Jackie Stewart a Niki Lauda už spekulují, že by se mohl ještě letos stát mistrem světa. Bývalý šét týmu Jordan, Eddie Jordan, ale nesouhlasí, říká, že Hamilton sice má talent, ale že letos šampionát nevyhraje. Sedminásobný mistr světa Michael Schumacher řekl, že Hamiltonův potenciál byl patrný už při GP2, ale že byl překvapen, že Hamiltonova důslednost se projevuje v tak mladém věku. Hamilton se dočkal i kritiky, a to od mistra světa z roku 1997, Jacquese Villeneuva, který ho označil před prvním závodem anglicky jako „nitty-gritty“. Villeneuve pak srovnával Lewisovy starty s těmi kontroverzními, které ukazoval Michael Schumacher. Hamiltonovo řízení bylo brzy bráněno jeho kolegy z F1: Giancarlem Fisichellou, Alexanderem Wurzem, Nickem Heidfeldem, Markem Webberem a Felipem Massou.
Kontroverzní situace nastala při Grand Prix Monaka po závodě. Hamilton byl v průběhu závodu kontaktován s členy týmu, kteří mu řekli, ať se drží raději za Fernandem Alonsem. FIA ale jakékoli obviňování odmítla a uvedla, že pravidla porušena nebyla, jelikož se nestalo nic, co by nějak ovlivnilo výsledek závodu.
Hamilton získal své první pole position při Grand Prix Kanady. Zvítězil prakticky stylem start-cíl a to i přesto, že na trať vyjel čtyřikrát safety car a jeho náskok byl vždy pryč. Vítězstvím si posílil vedení v šampionátu. O týden později v USA si opět vyjel pole position a také zvítězil. A byl tak prvním Britem od roku 1983, kterému se to povedlo (tenkrát to byl John Watson). A stal se druhým nováčkem, který vyhrál více než jeden závod ve své první sezóně (první jezdec, který to dokázal ale startoval v první sezóně F1 roku 1950, nováčky byly tenkrát všichni jezdci).
Tím, že na okruhu Magny-Cours dojel třetí za jezdci Ferrari Kimi Räikkönenem a Felippem Massou, zvýšil náskok v šampionátu na 14 bodů. V tomto závodě také poprvé za svou kariéru dopadl na konci závodu hůře než v kvalifikaci a poprvé byl na okruhu někým předjet (mimo zastávky v boxech). Na okruhu v Silverstone, Hamiltonově domácí Grand Prix, startoval Lewis znovu jako první a vedl prvních 16 kol závodu, nakonec se před něj ale dostal jeho týmový kolega Alonso a také vítěz Räikkönen. Lewis dojel za těmito dvěma jezdci o 40 sekund později. Stále ale vedl šampionát s náskokem 12 bodů na Fernanda Alonsa. Druhá půlka sezóny už nebyl pro Lewise tak skvělá jako ta první. V Grand Prix Evropy dojel poprvé až za hranicí bodovaných příček, konkrétně na devátém místě. Vyhrál ovšem závody v Maďarsku a Japonsku. První výpadek přišel v Číně, kdy měl Lewis problémy s pneumatikou, a do boxů zajel příliš pozdě. Zůstal stát ve štěrku před boxovou uličkou a závod pro něj skončil. Před posledním závodem tak vedl šampionát s náskokem 4 bodů na Alonsa a 7 bodů na Räikkönena. Už to vypadalo na to, že Hamilton titul získá, ovšem závod v Brazílii se mu vůbec nepovedl. Nejdříve se při předjíždění Fernanda Alonsa propadl až za bodovaná umístění a poté měl problémy s vozem, po nichž se propadl téměř až na chvost pole. Nakonec se probojoval k sedmému místu, které mu ale na titul nestačilo. Díky většímu počtu druhých míst ale porazil svého o mnoho zkušenějšího kolegu, Fernanda Alonsa a mnoho dalších skvělých jezdců, za což si jako nováček jistě zaslouží uznání.
2008
Dne 18. ledna 2008 tým McLaren oficiálně potvrdil podpis pětileté smlouvy s Lewisem Hamiltonem, který sám rád tvrdí, že by za jiný tým jezdit nikdy nechtěl. Jeho týmového kolegu z minulé sezony vystřídal mladý fin Heikki Kovalainen, se kterým se zná již od svých čtrnácti let z motokár. Plány v novém formulovém ročníku má jasné, poučit se ze svých chyb, potvrdit talent a samozřejmě dostáhnout na metu nejvyšší - mistrovský titul. K uskutečnění cílů by mu měl pomoci nový monopost MP4-23 na jehož vývoji se sám intenzivně podílel, a proto by měl jeho osobitému stylu sedět ještě lépe než předchozí model. První testy prokázaly že je vůz dostatečně rychlý, spolehlivý a lehce ovladatelný, dle očekávání se též ukázalo, že během prvních testovacích dnů je jediným srovnatelným soupeřem mistr světa z minulé sezony - Ferrari.
Rekordy
- Lewis Hamilton se stal nejmladším mistrem světa ve 23 letech 9 měsících a 26 dnech
- Lewis Hamilton získal nejvíce pódiových umístění v první sezóně: 12 (předchozí rekord: 11)
- Lewis Hamilton získal nejvíce po sobě jdoucích pódiových umístění v prvních závodech: 9 (předchozí rekord: 3)
- Lewis Hamilton je nejmladším jezdcem, který vedl šampionát.
- Lewis Hamilton je první jezdec, který ve své první sezóně vyhrál z pole position.
Hamilton je také prvním jezdcem tmavé pleti ve formuli 1. Willy T. Ribbs (také černoch) roku 1986 na okruhu Estoril v Portugalsku, pouze testoval pro tým Brabham, ale nikdy nestartoval v závodě F1. Hamilton je též prvním jezdcem tmavé pleti, který zvítězil na slavném okruhu Indianapolis v kterýchkoli závodech. A nakonec je třetím nejmladším pilotem, který získal pole position a čtrnáctým pilotem, který při svém debutu stál na stupních vítězů.
Kompletní výsledky z Formule 1
(tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position, závody vyznačené kurzívou označují zajetí nejrychlejšího kola v závodě)
Rok | Tým | Vůz | Motor | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | Umístění | Body |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2007 | Vodafone McLaren Mercedes | McLaren MP4-22 | Mercedes-Benz FO 108T 2.4 V8 | AUS 3 | MAL 2 | BAH 2 | ESP 2 | MON 2 | CAN 1 | USA 1 | FRA 3 | GBR 3 | EUR 9 | HUN 1 | TUR 5 | ITA 2 | BEL 4 | JAP 1 | CHN DNF | BRA 7 | 2.místo | 109 | |
2008 | Vodafone McLaren Mercedes | McLaren MP4-23 | Mercedes-Benz FO 108V 2.4 V8 | AUS 1 | MAL 5 | BHR 13 | ESP 3 | TUR 2 | MON 1 | CAN DNF | FRA 10 | GBR 1 | GER 1 | HUN 5 | EUR 2 | BEL 3 | ITA 7 | SIN 3 | JPN 12 | CHN 1 | BRA 5 | 1.místo | 98 |
Výsledky z ostatních kategorií formule
Sezóna | Série | Tým | No. | Závody | Pole position | Vítězství | Body | Konečné umístění |
2000 | World Formula A Championship | TeamMBM.com (CRG/Parilla) | 1 | 0 | n/a | DNF | ||
European Formula A Championship | TeamMBM.com (CRG/Parilla) | 8 | 5 | 75 | 1.místo | |||
Formula A World Cup | TeamMBM.com (CRG/Parilla) | 1 | 1 | n/a | 1.místo | |||
2001 | Formula Super A World Championship | TeamMBM.com (Parolin/Parilla) | 15 | 10 | 0 | 0 | 28 | 15.místo |
2002 | Formula Renault UK | Manor Motorsport | 25 | 13 | 3 | 3 | 274 | 3.místo |
2003 | Formula Renault UK | Manor Motorsport | 3 | 15 | 11 | 10 | 419 | 1.místo |
2004 | Formula 3 Euroseries | Manor Motorsport | 35 | 20 | 1 | 1 | 69 | 5.místo |
2005 | Formula 3 Euroseries | ASM F3 | 6 | 20 | 11 | 15 | 172 | 1.místo |
2006 | GP2 | ART Grand Prix | 2 | 21 | 1 | 5 | 114 | 1.místo |
Fakta
- Hamiltonův průměrný bodový zisk na závod je 6,41 bodu.
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |