Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Tupolev Tu-154
Z Multimediaexpo.cz
Tupolev Tu-154 | ||
Image:Tupolev Tu-154.jpg | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | dopravní letoun | |
Výrobce | Tupolev | |
Konstruktér | Andrej Tupolev | |
První let | 4. října 1968 | |
Zařazen | 1972 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 935 ks | |
Varianty | ||
Uživatel | Aeroflot | |
ČSA |
Tupolev Tu-154 je sovětský, resp. ruský dopravní třímotorový proudový letoun, který létá od počátku 70 let 20. století. Byl vyvinut jako letoun, který měl nahradit na linkách stroje Tupolev Tu-104 a Iljušin Il-18. První prototyp stroje vzlétl 4. října 1968, poté byl testován a na pravidelný letecký provoz byl nasazen roku 1972. Letoun zakoupily Československé státní aerolinie, používala je letecká služba Federálního ministerstva vnitra pro vládní lety a donedávna létaly poslední kusy u letecva Armády České republiky.
Obsah |
Verze letounu
- Tu-154 – první verze s motory Kuzněcov NK-8-2
- Tu-154A – verze s motory Kuzněcov NK-2U
- Tu-154B – verze s konstrukčními změnami, s motory NK-8-2U a s vyšší nosností
- Tu-154B2 – modernizovaná verze Tu-154B
- Tu-154S – transportní verze Tu-154B
- Tu-155 – experimentální letoun s motory na metanolové palivo
- Tu-156 – experimentální letoun s motory na metanolové palivo
- Tu 154M (Tu-164) – verze s motory Aviadvigatel D-30KU-154-II
- Tu-154M2 – dvoumotorová verze s motory PS-90A, ve fázi projektu
Technické údaje
Tupolev Tu-154M (užívaný AČR, dva letouny evidenčních čísel 1016 a 1003)
- Osádka: 5
- Rozpětí: 37,55 m
- Délka: 47,90 m
- Výška: 11,40 m
- Hmotnost prázdného letounu: 55 300 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 100 000 kg
- Pohonné jednotky: 3× Solovjev D-30KU-154-II
- Maximální tah motorů: 104 kN
- Maximální náklad: 18 000 kg
- Maximální počet přepravovaných osob: 116
- Maximální cestovní rychlost: 935 km/h
- Praktický dostup: 12 500 m
- Maximální zásoba paliva: 39 750 kg
- Taktický dolet (s maximální zásobou paliva a 5 450 kg nákladu): 6 600 km
- Taktický dolet (s maximálním nákladem): 3 700 km
Nehody
Letadla Tu-154 měla zatím 63 vážných nehod, z toho v 36 případech došlo k úplnému zničení a ztrátám na životech. Šest z těchto nehod bylo způsobeno vojenskou akcí nebo terorismem (úmyslné sestřelením Izraelem, neúmyslné Ukrajinou), několik špatnými podmínkami na zimní ranveji (včetně srážky se sněžnými pluhy), několik přetížením nákladem a několik srážkami.
Vyskytly se i případy mechanických problémů, případ, kdy došlo palivo, požár v nákladovém prostoru a chyba pilota.
Významná je nehoda 10. dubna 2010, kdy havarovalo letadlo tohoto typu polské delegace letící uctít oběti Katyňského masakru při pokusu přistát na Smolenské letecké základně. Při této nehodě zahynuli všichni na palubě, včetně polského prezidenta Lecha Kaczyńského, jeho manželky a mnoha vysokých politických i vojenských polských představitelů.
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |