Barum rallye
Z Multimediaexpo.cz
Barum rallye je soutěž českého mistrovství v rallye, mistrovství Evropy a v posledních letech také šampionátu Intercontinetal Rally Challenge.
Obsah |
Historie
Předchůdkyní této soutěže byl amatérský podnik v roce 1971. První vítěz Barum Rally byla Československá posádka Halmazňa - Kostruh ze Škodou 1100 MB. Už Barum rallye 1972 byla zařazena do Mistrovství Československa v rallye 1972. Favoritem tehdy byl Vladimír Hubáček s vozem Alpine A110. Jako na jiných soutěžích u nás, i zde byly zařazeny takzvané Sprint etapy, kvalifikační a okruhové zkoušky. Brzy zde začali startovat i zahraniční jezdci jako například Walter Röhrl nebo Franz Wittmann. V druhé polovině 70. let zde dominoval vůz Škoda 130 RS. Ročníky 1976, 1979 a 1980 s ním vyhrál John Haugland, v roce 1977 vyhrál se stejným vozem Václav Blahna a v roce 1978 Jiří Šedivý. V 80. letech začala soutěž získávat svůj klasický charakter, objevily se zkoušky Kopná a Pindula. Na Barum rallye 1985 měl premiéru vůz Škoda 130 LR a získal kompletní stupně vítězů. Kromě toho zde vítězily vozy Renault 5 Turbo, Opel Ascona 400 nebo Audi Quattro. Několik ročníků bylo částečně pořádáno i na Slovensku. Koncem 80. let zde zvítězili Leo Pavlík, Attila Ferjancz a opět Wittmannn. V 90. letech soutěž získala Evropský koeficient 10. Díky tomu zde o titul mistra Evropy bojovali Patrik Snijers, Erwin Weber, Raimund Baumschlager a Enrico Bertone. V druhé polovině 90. let se začalo závodit na testovacím polygonu automobilky Tatra v Kopřivnici. Nejmladším vítězem soutěže se při Barum rallye 2000 stal Roman Kresta, který zde vyhrál s vozem Škoda Octavia WRC a tento úspěch zopakoval i o rok později. Barum rallye 2002 získala evropský koeficient 20 a to znamenalo účast hlavních jezdců Mistrovství Evropy. Barum rallye 2005 byla pořádána jako kandidátský podnik Mistrovství světa v rallye. Také byla poprvé zařazena městská rychlostní zkouška v ulicích Zlína. Barum rallye 2007 byla součástí šampionátu Intercontinental Rally Challenge 2007 a tou je dodnes.[1] Současní favorité jsou Freddy Loix, Roman Kresta, Juho Hänninen, Bryan Bouffier, Jan Kopecký a další.
Nejúspěšnější jezdci
Trojnásobní vítězové jsou Vladimír Hubáček (Barum rallye 1972, Barum rallye 1973, Barum rallye 1975), John Haugland z Norska (Barum rallye 1976, Barum rallye 1979, Barum rallye 1980), Enrico Bertone z Itálie (Barum rallye 1995, Barum rallye 1997, Barum rallye 1998), Roman Kresta (Barum rallye 2000, Barum rallye 2001, Barum rallye 2006)
Zlínská nej
- Nejkratší trať: 1992 - 531 km (nepočítaje 1. ročník)
- Nejdelší trať: 1974 - 1200 km
- Nejméně RZ: 1972 - 8 (nepočítaje 1. ročník)
- Nejvíce kilometrrů RZ: 1979 - 479 km
- Nejméně startujících: 1993 - 62
- Nejvíce startujících: 1975 - 153
- Nejméně posádek v cíli: 1984 - 29
- Nejvíce posádek v cíli: 1972 - 96
- Nejvíce zahraničích posádek na startu: 1977 - 110
- 1971 - zrod Barum rallye, datum 4. duben
- 1984 - soutěž součástí mistrovství Evropy
- 2002 - soutěž součástí mistrovství Evropy s koeficientem 20
- 2005 - kandidátská podnik mistrovství světa
- 2007 - soutěž součástí Intercontinental Rally Challenge
Vítězové Barum Czech Rally Zlín
Rok | Posádka | Stát | Auto |
---|---|---|---|
1971 | Halmazňa - Kostruh | Škoda 1100 MB | |
1972 | Hubáček - Rieger | Alpine A110 | |
1973 | Hubáček - Minářík | Alpine A110 | |
1974 | Hauck - Pitz | Porsche 911 Carrera SC | |
1975 | Hubáček - Minářík | Alpine A110 | |
1976 | Haugland - Antonsen | Škoda 130 RS | |
1977 | Blahna - Hlávka | Škoda 130 RS | |
1978 | Šedivý - Janeček | Škoda 130 RS | |
1979 | Haugland - Bohlin | Škoda 130 RS | |
1980 | Haugland - Bohlin | Škoda 130 RS | |
1981 | Zanussi - Fachin | Porsche 911 Carrera SC | |
1982 | Kalnay - Hinterleitner | Opel Ascona 400 | |
1983 | Křeček - Motl | Škoda 130 RS | |
1984 | Demuth - Lux | Audi 80 Quattro | |
1985 | Demuth - Radaelli | Audi Quattro A2 | |
1986 | Pavlík - Jirátko | Audi Quattro A2 | |
1987 | Ferjancz - Tandari | Audi Quattro Coupe | |
1988 | Wittmann st. - Pattermann | Lancia Delta HF 4WD | |
1989 | Wittmann st. - Pattermann | Lancia Delta HF 4WD | |
1990 | Sundstroem - Repo | Mazda 323 4WD | |
1991 | Snijers - Colebunders | Ford Sierra Cosworth | |
1992 | Weber - Hiemer | Mitsubishi Galant VR4 | |
1993 | Baumschlager - Wicha | Ford Escort RS Cosworth | |
1994 | Snijers - Colebunders | Ford Escort RS Cosworth | |
1995 | Bertone - Chiapponi | Toyota Celica 4WD Turbo | |
1996 | Chovanec - Kurus | Ford Escort RS Cosworth | |
1997 | Bertone - Koči | Toyota Celica 4WD Turbo | |
1998 | Bertone - Koči | Toyota Celica GT Four | |
1999 | Kulig - Horniaček | Toyota Celica GT Four | |
2000 | Kresta - Tománek | Škoda Octavia WRC | |
2001 | Kresta - Tománek | Škoda Octavia WRC | |
2002 | Travaglia - Zanella | Peugeot 206 WRC | |
2003 | Pech - Uhel | Ford Focus RS WRC | |
2004 | Joseph - Boyere | Renault Clio S1600 | |
2005 | Travaglia - Zanella | Renault Clio S1600 | |
2006 | Kresta - Gross | Mitsubishi Lancer Evo IX | |
2007 | Vouilloz - Klinger | Peugeot 207 S2000 | |
2008 | Loix - Buysmans | Peugeot 207 S2000 | |
2009 | Kopecký - Starý | Škoda Fabia S2000 | |
2010 | Loix - Miclotte | Škoda Fabia S2000 |
Zdroje
- ↑ DANĚK, Michael. Z bohaté historie zlínské rally [online]. Rely, 2008-5-26, [cit. 2011-06-23]. Dostupné online.
- [1]- oficiální stránky
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |